4. Cadillac V8-6-4 modellek
A jelenlegi benzinárak mellett elég költséges az autózás, főleg, ha a járművünk egy benzinfaló Cadillac. Miért nem létezik egy olyan motor, ami egyszerre erős, de keveset is fogyaszt? Dehogynem létezik, mégpedig a ’80-as évekből.
A Malaise-éra az 1970-es években begyűrűző olajválság miatt átformálódó időszakot jelenti, amikor az amerikai autógyártók a problémát látva igyekeztek minél olcsóbb és jobban fenntartható autók gyártásával foglalkozni, látva, hogy a batár amerikai modelleknek leáldozóban van a drágább benzin és a majdnem minden tekintetben jobb japán és európai vetélytársak miatt.
A Cadillac viszont úgy gondolta, miért kéne feladni a nagy, V8-as motort, miért nem lehetne csak átalakítani? Az ötlet a korábban említett Saharához hasonlít, viszont itt nem a teljes motort lehet lekapcsolni, hanem egyes hengereket.
Az ötlet jól is hangzik, ma is alkalmazzák sok motornál. Ha nagy teljesítményre van szükség, a teljes motor működik, mind a nyolc hengerrel. Ha viszont csak autókázni szeretne a tulajdonos, kisebb, bár továbbra is tekintélyes Cadillac-jében, elég lesz csak hat vagy négy henger is.
Az autóba beépített számítógép észlelte, hogy a jármű egyenletes, gyors sebességgel halad, lekapcsolt két vagy akár négy hengert, hogy V6 vagy V4-es motor legyen az autóban. Ez minden szempontból győzelemnek tűnik. A benzin is kevésbé fogy és a teljesítmény is megmaradhat.
A Cadillac annyira bízott a V8-6-4 motorban, hogy 1981-es megjelenésekor minden más motortípus gyártását leállította. Azonban volt egy kis probléma: a terv nem működött. A számítógép nem tudott olyan gyorsan reagálni, mint ahogy azt a külső behatások, fékezés, gyorsítás és forgalom elvárta volna.
A késői reakció mellett bizonyos sebességnél nem is tudta eldönteni, mennyi hengerre lenne éppen szükség, teljesen összezavarodott. Ez azt eredményezte, hogy az elegáns, magabiztos megjelenésű Caddy zakatoló motorú, hirtelen ugrálva haladó, megbízhatatlan masina lett.
A GM el is kaszálta az ötletet, így a motor kevesebb mint egy évig volt forgalomban. Viszont az ötlet nem volt hiábavaló, mert ma már vannak hasonló motorok, amelyek sikeresen képesek deaktiválni bizonyos hengereket, ha szükség van rá. Ilyen a Ford soros, háromhengeres motorja, amely az EcoBoostos Fiestákban és Focusokban van, de a Lamborghini is alkalmazza a technikát V12-es motorjában.