2023. május 15. | 13:07

2. 1970 Chaparral 2J

Következő

A korábbi Forma-1-es versenyző, Jim Hall által alapított Chaparral kétségkívül a szokatlan formatervű, egyben elképesztően zseniális versenyautókról marad emlékezetes. Ezek közül is a 2J névre keresztelt modell jelentette a csúcsot, amelyen a mérnökök kimaxolták a szívóhatás nyújtotta lehetőségeket.

Kölcsönvették egy Rockwell hómobil kéthengeres, 55 lóerős motorját, ami két 43 centis ventilátor segítségével kiszívta a levegőt az autó alól, ezzel egy alacsony légnyomású területet létrehozva. Az eredmény egy olyan rendszer lett, ahol a vákuum szó szerint az aszfaltra tapasztotta a kasztnit.

Önmagában már a ventilátorok is olyan tolóerőt generáltak, ami 65 kilométer/órával lökte előre az autót. A szívóhatás maximalizálása érdekében a karosszéria oldalától polikarbonát „szoknyákat” eresztettek az aszfaltig, hogy elválasszák az autó alatt lévő alacsony légnyomású területet a külvilágtól (majdnem 10 évvel Colin Chapman előtt).

Az ötlet működött: elképesztő leszorító erőt értek el úgy, hogy nem kellett számolniuk a légellenállás negatív hatásaival. Bár a 2J pokoli gyorsnak bizonyult a Can-Am-széria versenyein, a Rockwell motor megbízhatatlansága rendre megakadályozta, hogy az autó elképesztő sebességét győzelmekre váltsák, ám már ekkor is nyilvánvaló volt, hogy amint sikerül minden hibát kiküszöbölni, a Chaparral 2J megállíthatatlan lesz.

Végül a riválisok elérték, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) betiltsa a „szívóautót”, még mielőtt igazán megmutathatta volna a benne rejlő potenciált. Az alábbi Twitter posztban a második képen látható a 2J versenyautó.

Következő
Depositphotos