2021. augusztus 06. | 13:53

A miértre adott magyarázatot azonnal szétszedték a villanyautósok.

A bizonytalan hatótávolságra, az elégtelen töltési infrastruktúrára és a hosszú töltési időre hivatkozva nem vezet tisztán elektromos járművet az Egyesült Királyság kormányzatának klímavédelmi szóvivője, Allegra Stratton. Szavai bizonyos körökben nagy felháborodást okoztak, többen is jelezték, hogy az átlagos elektromos járművek hatótávolsága ma már 400 kilométer is lehet.

Stratton élesen bírálta az elektromos hajtású járművek töltési infrastruktúráját, amely szerinte a mostani állapotában nem elfogadható az emberek számára, ebből kifolyólag ez is visszatartja a vásárlókat attól, hogy villanyautókra váltsanak. A szóvivő elárulta, hogy jelenleg egy dízel Volkswagen Golffal közlekedik.

Stratton a Times Radionak adott interjújában ezt azzal indokolta, hogy „200-250 mérföldet” (320-400 kilométert) kell megtennie, ha szeretne találkozni az idős rokonaival, a villanyautó töltése pedig meghosszabbítaná az utazási időt, a töltések során pedig felébrednének a gyermekei, akik egyébként az út során aludnának.

A klímaügyi tanácsadó hozzátette, hogy az elektromos autó akkor válna számára életképesebb opcióvá, ha a töltési idő nem rabolna el többet az életéből, mint fél óra. A nyilatkozaton a hírek szerint sokan kiakadtak, az Automobile Association (AA) rögtön leszögezte, hogy hogy egy átlagos elektromos jármű hatótávolsága több mint 200 mérföld (320 km) anélkül, hogy feltöltésre lenne szükség.

„Még egy ritka, 200 mérföld feletti út során is meg kell állnia a sofőrnek egy kis szünetet tartani közlekedésbiztonsági okokból. Ezt a szünetet miért ne kombinálhatnánk egy gyorstöltéssel, amely során mindössze 20 perc alatt 25 százalékról 80 százalékra tornázhatjuk fel az autó töltöttségi szintjét? Arról nem is beszélve, hogy Londonban az elektromos járművekre nem vonatkozik a dugódíj vagy a gépjárműadó. Most van itt az ideje, hogy elektromos meghajtásra váltsunk” – nyilatkozta az AA elnöke, Edmund King a Timesnak.

Nem ez volt Stratton első furcsa megnyilvánulása a médiában. Korábban azt ecsetelte, hogy „túl messze van az nap”, amikor az Egyesült Királyság a karbonsemlegesség elérésével enyhíthetne a klímaválságon (2050-re szeretnék elérni ezt az állapotot a britek). Aztán arról is beszélt, hogy az embereknek joguk van repülővel utazni a nyaralás során annak ellenére, hogy a légi közlekedés bizonyítottan károsítja a környezetet.

„Ennek a kormánynak nem az a dolga, hogy megszabja, milyen életmódot válasszunk. Önökön múlik, hogy hová mennek nyaralni. És önökön múlik, hogy hogyan akarnak nyaralni menni” – üzentre Stratton a brit polgároknak.