2022. május 27. | 13:40

Egy új tanulmány szerint az elektromos járművek mégsem olyan környezetbarátak.

A technológia és a teljesítmény mellett az elektromos autók vásárlói számára a helyi emissziótól mentes közlekedés lehetőség jelenti a legnagyobb vonzerőt. Az Emissions Analytics legfrissebb tanulmánya szerint az akkumulátorral hajtott járművek gumijaikkal azonban vannak problémák.

Az átfogó tanulmány megállapította, hogy a mindennapi használat során az elektromos autók gumiabroncsainak részecske-kibocsátása 1850-szer nagyobb, mint az ugyanakkora távolság megtétele során keletkező kipufogógázok mennyiége egy belső égésű motoros autó esetében. Ezt csak még tovább rontják az elektromos járművekbe szerelt akkumulátorcsomagok, amelyek jelentősen megnövelik a jármű tömegét, és további terhelést jelentenek az abroncsokra nézve.

Tesla Model 3 gumiteszt közben
Kép: Goodyear

A tanulmány kiemeli, hogy egy nagyjából 500 kilogramm súlyú akkumulátorcsomag olyan szintű emissziót eredményez a gumik esetében, ami csaknem 400-szor nagyobb, mint a valós kipufogógáz-kibocsátás. Érdemes megjegyezni, hogy a kutatók kiemelték, a megfelelő vezetési stílussal ez a különbség jelentősen csökkenthető.

De mi a különbség a gumiabroncs és a kipufogócső károsanyag-kibocsátása között?

Az Emissions Analytics szerint előbbi egyenesen a talajba és a vízbe kerül, míg az utóbbi gyakran hosszabb ideig lebeg a légkörben, rontva a levegő minőségét. A lényeg, hogy a jelen kutatás értelmében az elektromos autók környezetszennyezőbbek lehetnek, mint egyes belső égésű motorral hajtott járművek.

a Goodyear biológiailag lebomló gumiabroncsa
Kép: Goodyear

Vagyis a gumik szennyezésének kérdésével foglalkozni kell. A világ vezető gumiabroncsgyártói már jó ideje kutatják a környezetbarát alternatívákat. Jelenleg a Michelin e.Primacy számít a világ egyetlen, sorozatgyártású, szén-dioxid-semleges abroncsának.

Emellett a Goodyear például biológiailag lebomló, önregeneráló gumiabroncsok kifejlesztésével kísérletezik. A Continental nemrég bemutatta azt a koncepciót, amely 50 százalékban újrahasznosítható és megújuló anyagokból készült. A Bridgestone pedig alternatív megoldásokat kutat a természetes gumi beszerzésére a fenntarthatóság jegyében. 

Nyitókép: Tesla