2021. október 27. | 12:54

A kezelhetőség és menetstabilitás csupán kettő a legfontosabb kritériumok közül.

Egy elektromos autónak különleges gumiabroncsokra van szüksége. Nagy teherbírás, alacsony gördülési ellenállás és zajszint – csak néhány a legfontosabb, kiemelt jelentőséggel bíró paraméterek közül. Ennek megfelelően egyre több gyártó dob piacra olyan, kifejezetten a villanyautók számára kifejlesztett abroncsokat, melyek megfelelnek ezeknek a kritériumoknak.

Ettől függetlenül az elektromos járműveket természetesen hagyományos gumikkal is fel lehet szerelni, és nincs feltétlenül szükségük speciális abroncsokra. Ha figyelembe vesszük, hogy a megfelelő gumi egy villanyautó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelős lehet, akkor már korántsem mindegy, milyen papucsokon is fut a kocsi.

Alacsonyabb gördülési ellenállás = nagyobb hatótáv

Alapvető elvárás egy elektromos autóval kapcsolatban, hogy minél nagyobb hatótávolság megtételére legyen képes egyetlen feltöltéssel. Ennek elérésében van óriási szerepe az alacsony gördülési ellenállásnak, ugyanis minél alacsonyabb ez az érték, annál kevesebb energiára van szükség a haladáshoz. Ennek köszönhető, hogy a villanyautók abroncsai nagy átmérővel és keskeny futófelülettel rendelkeznek. Egy Volkswagen Golfra alapfelszereltségként 16 colos felniket szerelnek, ezzel szemben egy hasonló méretű, tisztán elektromos ID.3 már 18 colos kerekekkel érkezik.

A másik módja a gördülési ellenállás csökkentésének a gumi keverékének összetételében rejlik. A tesztek alapján az öko vagy alacsony gördülési ellenállással rendelkező abroncsok akár 15-20 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállással is rendelkezhetnek, mint egy hagyományos nyárigumi-szett.

Egy 15 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállású abroncs a gyakorlatban 3-4 százalékkal nagyobb hatótávot tesz lehetővé. Vagyis egy nagyságrendileg 300 kilométeres hatótávval rendelkező BMW i3 esetében körülbelül 10, míg egy 600 kilométernél is többre képes Tesla Model 3 Long Range esetében nagyjából 20 kilométeres hatótáv-növekedéssel számolhatunk.

Robusztus futófelület

Tény, hogy az akkucsomagoknak köszönhetően egy elektromos autónak körülbelül 2-300 kilóval nagyobb a tömege, mint egy hagyományos, belső égésű motorral szerelt kocsinak. Emellett a villanymotorok karakterisztikájából fakadóan szinte azonnali nyomatékleadásra képesek. Ebből fakad, hogy az e-autóknak erősebb szerkezetű, robusztusabb, nagyobb teherbírású abroncsokra van szükségük, hogy elkerüljük a fokozott gumikopást, ami egyrészt környezeti szempontból nem kívánatos, másrészt a tulajdonos pénztárcájának sem tesz jót.

Fontos kiemelni, hogy az abroncsok gyorsabb elhasználódása főként a két tonnát meghaladó tömegű és nagy motorteljesítményű modellek esetében jellemző, nem az olyan városi cirkálókra, mint egy Nissan Leaf vagy egy Renault Zoe.

Van még egy tényező, ami nem kalkulálható, és minden sofőr esetében teljesen egyéni: ez pedig a vezetési stílus, ami szintén jelentős mértékben képes befolyásolni azt, milyen gyorsan kopik el egy-egy garnitúra gumi. A lényeg azonban, hogy a gumiabroncs tartóssága nagy mértékben függ az adott abroncsok keverékétől.

Terhelési index és guminyomás

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az elektromos autó gumijának kiválasztásakor feltétlenül ügyelni kell a megfelelő terhelési indexre. Emellett be kell tartani az előírt guminyomást és akárcsak a hagyományos járművek esetében, rendszeresen ellenőrizni kell, mivel ez is jelentősen befolyásolja a kocsi menettulajdonságait. Ha a nyomás alacsonyabb a gyártó által előírtnál, az növeli a gördülési ellenállást és a kopást, egyúttal csökkenti az energiafelhasználás hatékonyságot és a megtehető hatótávot.

Vezetési komfort

Mivel a villanymotorok működés során minimális zaj keletkezik szemben egy belső égésű motoros kocsival, így egy elektromos autó utasterében sokkal inkább érzékelhetővé válnak az abroncsok irányából ékező különféle zajok.

Éppen ezért az utazási komfort szempontjából fontos tényező, hogy egy villanyautó gumijai a lehető legalacsonyabb gördülési zajszinttel rendelkezzenek. Ezt a gyártók az abroncs belsejében elhelyezett habbetétekkel, poliuretán szivacsokkal igyekeznek elérni, amelyek elnyelik a zaj kialakulásában nagy szerepet játszó rezgéseket.

Biztonság

Technikai szempontból az alacsony gördülési ellenállás és az optimális tapadás két egymásnak ellentmondó tényező. Éppen ezért a fejlesztés során a gumigyártók kénytelenek kompromisszumot kötni a két tulajdonság között. Az elmúlt évek technológiai fejlődésének köszönhetően az ipar már képes olyan energiatakarékos keverékeket gyártani, amelyek rendkívül jó tapadást is biztosítanak.

A fenti tulajdonságok mellett természetesen nem szabad megfeledkezni a kezelhetőségről, a menetstabilitásról és a fékút hosszáról sem. Szerencsére a kifejezetten a villanyautókhoz kifejlesztett abroncsok kínálata folyamatosan bővül, ám ezekért a gumikért – gyártótól és típustól függően – jellemzően akár 10-20 százalékkal is többet kell fizetnie a tulajdonsoknak. Karakterisztikájuknak és összetételüknek köszönhetően azonban ezeknek a gumiknak sokkal hosszabb az élettartama, így hosszabb távon megtérül a használatuk.

Ezzel szemben, aki az elektromos autóján hagyományos papucsokat használ, annak fel kell készülnie arra, hogy ez kevésbé jelent tartós megoldást, különösen, ha szeretünk dinamikusabban vezetni és kihasználni a szinte azonnali nyomatékleadás nyújtotta előnyöket.

A megfelelő garnitúra kiválasztása épp annyira fogós kérdés, mint a hagyományos abroncsok tekintetében, ám ebben az esetben is segít a jó döntés meghozatalában a 2021 májusában bevezetett uniós gumiabroncs címke.

Magyar Gumiabroncs Szövetség