2021. január 30. | 13:55

Tavasszal kerül bevezetésre.

2021 májusában új abroncscímkét vezetnek be a célból, hogy a gumiabroncsok tulajdonságairól részletesebb információt kaphassanak a vásárlók. Az új uniós címke az ígéretek szerint közérthetőbben fogja osztályozni a fékezést, a gördülési ellenállást és a zajkibocsátást.

Az egyes gumik EU-s címkeinformációt QR-kód leolvasóval lehet majd lekérdezni - írja közleményében a Continental.

Mit jelent mindez a gyakorlatban?

A zajteljesítményt a decibelek száma fogja meghatározni, mely alapján A, B vagy C kategóriába kerülhet az adott abroncs. Az új címkén új szerkezetű osztályozása lesz a gördülési ellenállásnak és a vizes úttesten való fékezésnek egyaránt.

Két új piktogram is bevezetésre kerül. Az egyik arra a célra szolgál, hogy a gumiabroncs havas körülmények esetén is megfelelő tapadással rendelkezik-e, azaz megfelel-e az EU-s típusjóváhagyási előírásoknak. A másik piktogram akkor kerül az abroncsra, ha emellett szegecs nélküli, ami az új ISO szabvány szerinti tapadást garantál jégen. Ez év májusától fogva a nagy teherbírású haszongépjárművek gumiabroncsai esetén szintén kötelező lesz elérhetővé tenni az EU-s gumiabroncscímke adatokat.

A közleményből kiderül, hogy az A-tól C-ig terjedő osztályok tekintetében nem lesz változás.

A személyautók és kistehergépjárművek által használt C1 és C2 abroncsok tekintetében a gördülési ellenállás és vizes úton való tapadás szempontjából eddig E osztályba sorolt gumik ezentúl D osztályosak lesznek. Ezzel együtt az F és G osztályba sorolt abroncsokat az E-be csoportosítják át. Ettől a változástól a címkék jobb közérthetőségét várják a szakemberek.

A QR kód az abroncscímke jobb felső sarkában fog helyezkedni, amely leolvasásával további információ tudható meg az abroncsról. Segítségével az energiahatékonysági címkézés európai terméknyilvántartásban (ERPEL) szereplő adatlapra kerül majd a fogyasztó, ahol megtekinthető lesz az összes címkeértéken felül az adott modell gyártásának a kezdete és a vége.

A gumiabroncsgyártók felelőssége lesz külön hozzáadni minden egyes termékük adatlapját ehhez az ERPEL adatbázishoz. Az eddigi gyakorlatnak megfelelően a címkeosztályba sorolás is gyártó feladata lesz.

Mi az új EU-s gumiabroncscímke célja?

Az Európai Unió célja az, hogy üzemanyag-hatékonyság szempontjából minél optimálisabb gumit választhassanak az autótulajdonosok, s a féktávolságról is több információ álljon a vásárlók rendelkezésére. Az EU azt állítja, ez az újítás mind a végfelhasználók mind a kereskedők számára is kedvező lesz anyagi szempontból, mivel az üzemanyagköltségek és kibocsátás szempontjából optimálisabb a kisebb gördülési ellenállással rendelkező gumiabroncsok alkalmazása.

Az EU szerint a közlekedés biztonsága növekedhet, ha a vásárlók tudatosan olyan gumit tudnak választani, ami vizes körülmények között jobban tapad. Az útzajról szóló tájékoztatóval azokat a tudatos fogyasztókat kívánják megszólítani, akik szeretnének tenni a környezetet terhelő zajszennyezés csökkentése érdekében.

 

Continental sajtóközlemény