2023. május 18. | 11:00

Erről már egy tervezet is született, amit azért még jól meg kell fontolni az elkövetkezendő években.

Május negyedikén, csütörtök este megszavazta Koppenhága vezetése azt a tervezetet, amellyel 2030-ra kitiltanák a belső égésű motorral szerelt autókat a város területéről. Ez kivételesen nem csak az új autók eladásaira vonatkozik, hanem mindenkire.

A javaslat ráadásul 100 százalékos támogatással ment át a döntéshozókon, viszont ezt még nem vezetik be. Sőt, egyelőre kétséges, hogy egyáltalán megvalósítható-e az intézkedés.

Ezért a tervezetet jelenleg mellékvágányra terelték. Úgy döntöttek, hogy ez addig marad így, amig megfelelő tanulmányok és szakértői vélemények el nem készülnek a megvalósíthatóságot illetően.

Bár a városvezetés szeretne egy tisztább, csendesebb és élhetőbb légkört Koppenhágába, ezt nem az autósok kárára érnék el. Nem szeretnék azt, hogy ha a szegényebbek tarthatatlan helyzetbe kerülnének az intézkedés miatt. Emellett azt is vizsgálják, hogy kiépült-e már megfelelő infrastruktúra. Vagy legalább az intézkedés életbelépéséig sikerül-e elegendő elektromos töltőpontot telepíteni.

Azt is megszavazták, hogy ütemterv alapján kell elérni ezt a 2030-ra kitűzött célt, nem lehet egyik napról a másikra kitiltani egy rakás autóst. Az viszont könnyít a helyzeten, hogy a városnak már így is vannak tisztább zónái.

Ezek olyan körzetek, ahova például teherautók nem hajthatnak be. Ha esetleg úgy alakul, hogy a mostani tervezet nem megvalósítható, akkor ezeket a zónákat fogják bővíteni és újabbakat hoznak létre.

Ha ez megvalósul, ezekbe a zónákba csak zéró kibocsátású járművek hajthatnak majd be. A vezetők szerint a fejlődés üteme alátámasztja ezt a tervezetet, és nem fogja hátrányosan érinteni az embereket.

Főleg, hogy ma már minden járműformából létezik elektromos, így sem az áruszállítás, sem a tömegközlekedés nem fog nehéz helyzetbe kerülni. A döntést egyébként a dán autóimportőrök szövetsége is üdvözölte.

Hiszen Dániában az elektromos autók terjedése évről évre egyre jelentőségteljesebb. Jelenleg ott tartanak, hogy az újautó-eladások 42 százalékát teszik ki a konnektorról tölthető autók - ebből 29 százalék tisztán elektromos, 13 százalék pedig plug-in hibrid autót jelent.

Depositphotos