Az elektromos autók tulajdonosai számára az ingyenes töltők megszűnése, valamint a köztöltők drágulása miatt az otthoni töltés még a magasabb villanyáram-tarifával is kedvező üzemeltetési költségeket jelent, ám ezt egy belvárosban lakó taxis elég sajátosan értelmezte és valósította meg.
FRISSÍTÉS (2024.02.01.): Nem maradt annyiban a közterületből saját töltőt csináló taxis ügye, eljárás indult ellene „közterület rendeltetéstől eltérő, érvényes tulajdonosi hozzájárulással, közterület-használati engedéllyel nem rendelkező jogellenes használata" jogcímen. Mivel halmozta a szabálytalanságokat, valószínűleg pénzbüntetésre számíthat. Állítólag nem ő volt az egyetlen, aki rendszert csinált a belvárosban a háza előtti töltésből, de ilyen magas szinten nem űzte senki a közterületi konnektoros villanyautó-etetést.
Az elektromos járművek térnyerése megkérdőjelezhetetlen, azonban a hozzájuk szükséges infrastruktúra terjeszkedése már kevésbé gyors – főleg hazánkban. Vagyis hiába van sok, helyi károsanyag-kibocsátást nélkülöző közlekedési eszköz, ha folyamatos működtetésük nehézkes a kevés és/vagy drága töltők miatt.
Nem mennék bele nagyon a dolgok matematikai részébe, de jelenleg a magyar elektromos autó töltőhálózat nagyját üzemeltető MVM Mobiliti AC oszlopain 225 Ft-ba kerül egyetlen kilowattóra, ami egy (töltési veszteséggel együtt) 20 kWh-s átlagfogyasztással számolva 4500 Ft-ot jelent száz kilométerre vetítve. Ez 6,5 literes benzinfogyasztással egyenértékű, amit már egész sok mai jármű megközelít.
Így nem csoda, hogy az ember – pláne aki ebből él – ott spórol, ahol tud, hisz minek vegyen valaki e-autót, ha nem is olcsóbb, viszont macerásabb működtetni? Egy VII. kerületi taxis azonban kissé elvetette a sulykot, amikor fokozatosan saját töltőpontot épített ki a társasház előtt, ahol lakik.
Az első bejegyzés a Redditre került fel, amikor még csak egy festőlétrára tekert hosszabbítón keresztül táplálta Kia e-Niróját. Azért így, mert a kocsi és a kapu között a járda húzódik, ahol nem szerette volna a földön szabadon vezetni a kábelt. Talán működött is a dolog így egy darabig, de barátunk is úgy érezte, ennél többet is tehet az ügy érdekében.
Ezek után fogott egy zöld festéket, egy táblát és néhány kábelvédő taposót, majd munkába látott. Na nem fuvarozni ment, hanem létrehozott magának egy töltőhelyet – a hivatalostól egyébként alig néhány méterre. Zöldre festette a parkoló helyet, kitett egy „várakozni tilos, kivéve elektromos autó töltés” táblát, illetve immáron a kábeltaposók segítségével a járdán keresztül vezette a delejt autójához.
Abba nem gondolt bele, hogy ezzel hamar kivívja nemcsak az ott lakók, de az összes arra járó haragját, és hamar híre megy a turpisságnak. Nem is kellett sok, 24 órán belül már eltűntek a nyomok, így nem maradt más a taxisnak, mint várni a felelősségre vonást, illetve kertes házba költözni vagy drágán venni az áramot.
Persze nem ő az első, aki alternatív módon igyekezett plusz kilométerekhez jutni, egyre többször lehet ablakon kilógatott hosszabbítókat vagy mélygarázsok konnektoraiba bedugott vésztöltős villanyautósokat látni, azonban ilyen messzire még senki nem merészkedett eddig. Persze a belső égésű motorral szerelt autósok között is akadtak már többször trükközők – elég az étolajjal működtetett dízelekre gondolni.