vasárnap - 2022. december 04.
7 °C
erős felhőzet
alapjarat.hu logo
95 627 Ft
100 695 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

A Stellantis már nem tart igényt a Tesla emissziós kreditjeire

2021. május 06. | 15:29

Többszázmillió dollár bevételtől eshet el a Tesla, hacsak nem talál új vevőt a kreditekre.

A Tesla 2021-es első negyedévre vonatkozó pénzügyi beszámolójából kiderül, hogy a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) számára értékesített emissziós kreditek kulcsfontosságúnak bizonyultak abból a szempontból, hogy a kaliforniai vállalt immár a hetedik egymást követő negyedévben tudott pozitív mérleget felmutatni. Úgy tűnik azonban, hogy az FCA PSA-csoporttal való egybeolvadása után (mely során együttes erővel létrehozták a Stellantist) a dolgok megváltoztak. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója május 4-én bejelentette, nincs többé szükségük ezeknek a krediteknek a megvásárlására, hogy teljesíteni tudják a flottaszintű károsanyag-kibocsátási normákat. Ez pedig alighanem kimondottan rossz hír a Tesla számára.

A francia Le Point politikai és hírmagazinnak adott interjúba Tavares elmondta, a PSA technológiája lehetőséget biztosít a Stellantis számára, hogy már az idei évben is képes legyen megfelelni az Európai Unió által meghatározott CO2-emissziós előírásoknak, vagyis az FCA a továbbiakban már nem szorul arra, hogy a Teslától – vagy bármely más cégtől – kényszerüljön dollármilliókért krediteket vásárolni, és ezzel pozitívba billenteni a flotta kibocsátási számait, hiszen így is képes lesz megfelelni a szigorú környezetvédelmi előírásoknak.

Az Automotive News adatai alapján az FCA mintegy 2,4 milliárd dollárt fizetett a Teslának a kreditekért 2019 és 2021 között. Ez az időszak pedig egybeesik azzal az időszakkal, amikor a kaliforniai vállalat profitot tudott termelni. A Palo Altó-i cég negyedéves pénzügyi beszámolóinak tanúsága szerint a fenti periódusban az elektromosautó-gyártó 2,365 milliárd dollár bevételre tett szert kizárólag a kreditek eladásából.

A Tesla 2019 harmadik negyedévétől 2021 első negyedévéig összesen 1,407 milliárd dollár profitot termelt, ez pedig azt jelenti, hogy a kreditekből befolyt összegből csaknem 1 milliárd dollárt használt fel, amely a vállalat költségeit fedezte. Éppen ezért írta Sebastian Blanco, a Car and Driver újságírója, hogy „a Tesla működése továbbra is veszteséges, ami a járművek gyártását és értékesítését illeti”.

A Stellantis szóvivője elmondta, hogy a társaság előzetesen megvitatta a Teslával annak a pénzügyi következményeit, hogy a jövőben már nem kívánják megvásárolni ezeket a krediteket. Arra vonatkozóan viszont semmilyen információ nem került nyilvánosságra, hogy a két gyártó milyen megállapodást kötött egymással a kérdést illetően. Az Automotive News 2019. április 17-én megjelent cikke alapján az FCA egy többéves szerződést írt alá a Teslával az emissziós kreditek megvásárlására. Amennyiben ez az információ helytálló, és szerződés köti a Stellantist, függetlenül attól, hogy szüksége van-e a kreditekre vagy sem, minden bizonnyal meg fogják találni a módját annak, hogy kitáncoljanak a kontraktusból.

A Tesla helyzete távolról sem olyan kétségbeejtő, mint elsőre tűnhet. Dan Levy, a svájci Credit Suisse elemzője szerint a CO2 kreditek iránti igény még tovább fog emelkedni 2021-ben, így vélhetően a kaliforniai cégnek nem fog gondot okozni, hogy új vevőt találjon. A kérdés csupán az, hogy lesz-e akkora kereslet, mint amekkorát az FCA jelentett.

Egy másik lehetséges utat jelenthet a Tesla számára, hogy inkább a nyereségesen termelő autók gyártására és értékesítésére összpontosítja erőforrásait, és ezzel párhuzamosan csökkenti az új gyárak építésére és a termelési kapacitás bővítésére fordított összegeket. A vállalat jelenleg két Gigafactory üzemet is épít: egyet a texasi Austinban, és egy másikat Berlin mellett Grünheidében. A németországi üzemegység a tervek szerint júliusban kezdte volna meg a termelést, de úgy fest, a helyi bürokrácia miatt kénytelenek lesznek módosítani az eredeti elképzelésen.

Ironikus módon a Le Point 2020 márciusában publikált cikket, amelyben Tavares kifejtette, meglátása szerint a Tesla befektetői „hatalmas kockázatot” vállalnak. Azt is elmondta, nincs abban a helyzetben, hogy tanácsokat adjon nekik, mivel csupán a PSA-csoport alkalmazottja, de vélhetően ekkor már sejtett valamit abból, mi is van készülőben, és ő milyen szerepet tölt majd be ezekben az eseményekben.

Ha szeretnél Teslát venni, akkor keresd fel a mah-ev.hu weboldalt! Král Ádám (adam.kral@mahzrt.hu) készséggel áll rendelkezésedre telefonon (+36-20-666-8888) vagy e-mailben.

 

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!