Az állami páncélos: ZIL-41047

Közzétéve:
2018-05-01, 04:02

A ZIL-41047 azaz autó, amiben bárki biztonságban érezné magát. A Lihacsov gyár kézzel készített, golyóálló gyöngyszemei a mai napig szállítanak embereket, igaz, leginkább csak az oltár elé.

A Lihacsov Autógyár, rövidebb nevén ZIL, 1916-ban jött létre Moszkvai Gépkocsi Társaság néven, később második számú Sztálin Autógyár névre keresztelték, aztán 1956-ban az egykori igazgató, Ivan Alekszejevics Lihacsov nevét vette fel. A hazájában nagy tiszteletnek örvendő márka a második világháború során polgári és katonai célú teherautókat, buszokat és sok más járművet gyártott, sőt, a ZIL hűtőszekrényeket sem szabad kifelejteni, amiknek nagy része közel 70 év után is szolgálatot teljesít. A dicsőségből mára nem sok maradt, az ’80-as ’90-es években az autógyár leginkább az állami szférának készített járműveket, az egyik legnépszerűbb limuzinjuk a ZIL-41047-es modell.

Lihacsov Autógyár

A Lihacsov Autógyár 1985 és 2002 között gyártott ezt a hétszemélyes, páncélozott luxuslimót, mely a 4104 járműcsalád utolsó alapváltozata volt és a ZIL-41045-ös modellt váltotta. A Szovjetunió Mihail Szergejevics Gorbacsovval progresszívabb úton indult el, így az ország megreformálásával párhuzamosan a ZIL-41047-es is modernizálódott: új, osztott fényszórókat, hátsó lámpákat, nagyobb hűtőmaszkot kapott és eltüntették elölről a pillangóablakokat. A balesetveszélyes, motorháztetőn elhelyezett emblémát pedig már úgy alakították ki, hogy nyomásra behajlott a lemez alá. A karosszéria 10-15 réteggel volt festve, az alapos polírozás után nagyon szépen kijött a fekete szín igazi mélysége.

ZIL-41047 limuzin

Egy autó összeszerelése fél évbe telt, hiszen kézzel szerelték össze, nagyjából 20 autót tudtak átadni egy évben. A vezetők mellett a Szovjet Politikai Bizottság tagjai utazhattak benne, valamint magas rangú külföldi delegációk szállítására is használták. Nem véletlen tehát, hogy a beltér drága diófa burkolattal van díszítve, az üléseket hátul speciális velúrral, elöl pedig bőrrel burkolták. A maga 3880 mm-es tengelytávjával egy tágas, ringatózó járműnek számít, melynél a közel 5 cm-es szigetelés és a három rétegű ablakok kivételes zajszigetelést idéztek elő.

ZIL-41047 beltér

Valóban minőségi autónak számított, ami nagyon ritkán robbant le, a legtöbb példány a mai napig működik. A magas szintű biztonság titkára az USSR felbomlása után derült fény, hiszen nem a hagyományos rétegezést használták, hanem egy előre kiöntött kapszula köré építették az autót. Az autó súlya kicsivel több, mint 3,3 tonna, az ajtók nyomtak közel 200 kg-ot, a páncél néhol 7-8 cm vastag, az üveg pedig a 8,5 cm-t is elérhette. 7.62 mm-es (Winchester), páncéltörő magos kalibert simán kibírta, de az esetlegesen alulról érkező gránáttal is megbirkózott. A 16 colos felniket defekt és szúrásálló gumikkal szerelték, így a 17 centis hasmagassággal a vagy akár a járdaszegélyekre történő felhajtást is elviselte.

ZIL V8-as motor

A ZIL-41047-est egy V8-as, hengerenként két szelepes, 4104 típusú motor hajtja, ami a nehézpáncélost 190 km/h-ig is képes repíteni. A 7695 köbcentis egység 4500-as fordulatnál adja le a 315 lóerős teljesítményt, a 610 Nm pedig már 2600-nál megérkezik. Hidraulikus tengelykapcsoló és háromfokozatú automata váltó közvetíti az erőt a hátsó kerekekre a kardántengelyen keresztül. Az első futómű független kerékfelfüggesztés, a hátsó futóművet merev híd alkotja, ami laprugókon keresztül kapcsolódik a bódéhoz. Elöl és hátul tárcsafék található, melyet egy hidraulikus fékrendszer működtetett vákuumos fékrásegítővel.

ZIL-41047 páncélozott limuzin

Az utolsó ZIL-41047-es a kazah elnök számára készült el 2002-ben, azóta leginkább esküvőkön, rendezvényeken teljesítenek szolgálatot a még guruló példányok.

ZIL-41017 méretek

ZIL-4104 típusváltozatai:

  • ZIL–41047 – 1985–2002 között gyártott alapmodell
  • ZIL–4105 – Speciális védelemmel ellátott változat: 1988–1999
  • ZIL–41052 – Speciális védelemmel ellátott változat: 1988–2002
  • ZIL–41053 – Két darabban elkészült páncélozott változat: 1992
  • ZIL–4107 – Speciális távközlési berendezésekkel felszerelt változat: 1988–1999
  • ZIL–41072 – A Szkorpion egység számára testőr és kísérő feladatokra kialakított változat: 1989–1999
  • ZIL–410441 – Három darabban elkészült, Győzelem-napi díszszemlékre szánt nyitott változat

Kapcsolódó írások

2019. május 25.
1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak
2019. szeptember 14.
Ha elég időt fordítasz rá, egy közel 40 éves BMW több élményt képes nyújtani, mint bármely más új autó.
ZISZ ZIL BAC 485, fekete-fehér, felülnézet, jobbról
2018. november 16.
A hidegháború ideje alatt a ruszkik számos katonai járművet terveztek, amivel fel tudtak volna lépni a kapitalisták egy esetleges támadása ellen. Ezen fejlesztések egyike a ZIL 485.
2019. június 16.
Az 1960-as években a Mladá Boleslav-i autógyár hatalmas változásokon esett át. A gyár bővítése mellett 1964-ben „piacra dobta” a korszak KGST luxus-etalonját, az 1000 MB modellt