2021. május 21. | 16:06

Három évtized alatt vált a világ egyik legnagyobbjává az Akrapovic.

Számomra mindig is borzasztóan érdekes téma volt az autók kipufogórendszere, egyrészt a teljesítmény optimalizálásának szempontjából, másrészt hangolás miatt. Az iskolapadban jó pár óra telt a SuperBike magazin böngészésével, miközben ment a vita arról, hogy vajon a  Yoshimura vagy az Akrapovic rendszer jobb, menőbb, szebb hangú a másiknál. A kipufogórendszer tuningja elengedhetetlen része sportautók világának is, ami jó esetben nem csak audiovizuális elemekkel pöcköli a tulajdonosok placebó teljesítmény érzetét, hanem valóban csúcsra járatja a gázáramot és plusz paripákat enged szabadon.

Ha kíváncsi, vagy mitől olyan csodálatos az Akrapovic kipufogó rendszerek hangja, hallgasd meg, mit szólt alattunk az Alfa Stelvio QV a Driving Campen:

A szlovéniai származású Igor Akrapovic mára világhírűvé vált a sportkipufogók világában kettő és négykeréknél egyaránt. A 62 éves alapító sikeres motorversenyzőnek indult, de a lóerőket elővarázsoló szerelőként hamarosan még híressebbé vált. Napjainkra számtalan csapatot segített a dobogó első fokára a motor- és az autósport berkein belül egyaránt. A versenysporton túl, a felsőkategóriás sportautók és sportmotorok kipufogórendszerének hangolásában is az egyik legismertebb márkává vált. Sikerének kulcsa talán pont abban a három szempontban rejlik,ami alapján tervezi a termékeket: a kipufogórendszerek nagy teljesítményt biztosítanak, szépek és jó a hangjuk. Ez a három alaptétel ritkán teljesül egyszerre.

A ‘90-es évek előtt még gyerekcipőben járt a kipufogórendszerek tuningja a mai technológiáihoz képest, aminek fejlődésében jelentős szerepet töltött be Igor Akrapovic. A versenysportban megszerzett tudással felvértezve, 1991-ben indította el verseny- és utcai használatra szánt speciális motor kipufogórendszereit gyártó vállalkozását a frissen függetlenné vált Szlovéniában. A vállalkozás a legnagyobbak útját követve egy garázsból indult Skorpio néven, eleinte 6 fővel.

1996-ban mérföldkőhöz érkezett a cég, az utcai redszerek fejlesztése és forgalmazása terén, mert a német TÜV ekkor tesztelt és engedélyezett 17 különféle kétkerekűre tervezett sportrendszert. Ugyanebben az évben debütált a márka superbike VB-n is, ahol a német Jochen Schmid gyári Kawasaki csapata rendelt rendszert a gépekhez. Egy évvel később már meg is szerezte az első VB győzemét az ultrakönnyű titán rendszerrel, de azt már a japán Akira Yanagawa Kawasakián üvöltve.

1997-től a vette fel az alapító Igor Akrapovic nevét és pár éven belül világhíressé is vált. A sikerek felkorbácsolták a keresletet, ami meghozta a lehetőséget a fejlődésre, és 1999-ben új telephelyre költöztek, ahol egy csőgyártó gépet helyeztek üzembe, aminek köszönhetően a cég házon belül tudta intézni a gyártási folyamatot. 30 év alatt sok minden változott, az apró manufaktúrából egy 1300 embert foglalkoztató nemzetközi vállalat lett, 2009 óta saját titán öntödével, fémipari laboratóriummal, kutató- és fejlesztőközponttal, sőt még külön a MotoGP számára fenntartott versenyrészleggel is.

Bár a gyártó abszolút a kétkerekű motorsport világából származik, 2007-óta szerves része az autósportnak. Ebben az évben mutatkozott be a Forma 1-ben a Ferrari partnereként, de az első komoly autósportos sikert a 2008-as Nürburgringen megrendezett 24 órás verseny hozta, amit az Akrapovic rendszerrel felszerelt Manthey-Racing Porsche 997 RSR nyert meg. A sikerek sora ezzel nem ért véget, mára már a tereprali világkupa, a Dakar rali, a DTM és a GT világkupában is sikeres, sőt, a Le Mans-i 24 óráson rajtoló autókat is a csúcsra segíti.

A tökéletesség a részletekben rejlik és ezt kiválóan prezentálja a cég, hiszen a versenypályán és az exkluzív sportautók alatt is segít kihegyezni technika határait, nem mellesleg művészire fejlesztett kivitelzéssel, olyan tökéletesre hangolva, mintha Johann Sebastian Bach komponálta volna szólamot.