2021. március 08. | 08:52

Az autózás történelmében van több említésre méltó női név, akik így vagy úgy, de befolyásolták azt, vagy a közlekedésről kialakult képünket.

Annak ellenére, hogy a mai napig elég kevésnek mondható azon nők száma, akik valamilyen formában az autóipar, vagy az autó- és motorsport szerves tagjai, bizony a régmúltban is találkozhattunk kiemelkedő nevekkel, ezek a hölgyek rányomták bélyegüket az autózás múltjára és jelenére is. A teljesség igénye nélkül, nőnap alkalmából most bemutatok nektek közülük ötöt.

June McCarroll

Gondoltad volna valaha, hogy a sávok felfestése egy hölgy fejéből pattant ki? Pedig így volt. Amikor McCarroll 1917-ben éppen hazafelé tartott Ford T-modelljével egy kaliforniai országúton, majdnem súlyos balesetet szenvedett, amikor kishíján frontálisan ütközött egy vele szemben érkező teherautóval. Ekkor fogalmazódott meg benne a gondolat, hogy mennyivel biztonságosabbak lehetnének a közutak, ha több forgalmi sávra lennének osztva. Az ötlet megvalósítását kezdeményezte is, ami olyan népszerűségnek örvendett, hogy 1924 óta a kaliforniai törvénykezés is magában foglalja.

Katharine Blodgett

Katharine Blodgett mérnök-tudósnak köszönhetjük azt a tükröződésmentes üveget, amiből az autók szélvédője készül. Egyetemi tanulmányait befejezve, 21 évesen ő volt az első nő, aki PhD fokozatott szerzett a Cambridge-i Egyetemen. 1938-ban egy olyan folyékony szappant fejlesztett ki, amelyet több rétegben felhordva az üvegre a fény 99%-át átengedi. Ez a fejlesztés nyitott utat a mérnökök előtt egy olyan tartós bevonat kifejlesztéséhez, ami tartósan az üvegen marad.

Hedy Lamarr

Színésznői tevékenysége mellett 1940-ben ez a hölgy részt vett egy olyan eszköz feltalálásában, amely megakadályozta az ellenséges hajókat a torpedó-irányító jelek megzavarásában. A készülék úgymond „elkapta” a torpedó jeleit, és frekvenciáról frekvenciára ugrott, ami szinte lehetetlenné tette az ellenség számára az üzenet bemérését. Hasonló elven alapul a mai Bluetooth-technológia is.

Stephanie Kwolek

Hallottál már a kevlárról? Bizony, ez az anyag is egy nő találmánya.  Stephanie L. Kwolek vegyészként, 1964-ben találta fel ezt a szintetikus szálat, ami ötször erősebb mint az acél, de könnyebb, mint az üvegszál, és emellett még golyóálló is. Felfedezése számtalan életet mentett meg, mivel a kevlárt többek közt golyóálló mellények és páncélok készítésére használják, megtalálhatjuk továbbá a gumiabroncsokban és megerősített fékbetétekben is.

Mimi Vandermolen

1970-ben a Ford stúdiója elsőként őt alkalmazta női tervezőként. Vandermolen 1974-ben a Mustang II modellen dolgozott első projektjeként, majd ezután 1986-ban a Taurus belső terének tervezőcsapatát vezette. A Taurus belterében rengeteg kezelőszerv és gomb kialakítása az ő nevéhez köthető, ötletei megkönnyítették az autó hozzáférhetőségét és befogadását a sofőrök számára. Ő vezette a Ford akkori összes észak-amerikai kisautójának tervezését, és az 1993-as Probe külső-belső kialakítását.

Ez a lista közel sem teljes, hiszen számos hölgy vett még részt az autóipar és az autósport fejlődésében. Emlékezzünk hát rájuk ma, Nőnap alkalmából, és köszönjük meg nekik ezeket a csodás találmányokat. Hajrá Csajok!

  • Címkék: