Bálna-kombi, Pagani motorral – Mercedes S73 T AMG

Közzétéve:
2018-11-23, 16:19

Bizonyos körökben már nem elég holmi Ferrari, hogy kitűnj. Brunei szultánja ezért egészen kivételes autót készítetett magának: tíz darab S73 AMG T-modellt!

Vajon milyen lehet szultánnak lenni? Nyilván hatalmas felelősséggel járó dolog. Figyelembe kell venni a nép érdekeit, konszenzusra törekedni és kollektív jóllétet teremteni. Legalábbis papíron. Mérlegelni, döntéseket hozni, vállalni ezeknek a politikai, gazdasági, társadalmi és erkölcsi következményeit. Meg hát ugye a hatalmat is reprezentálni kell, ceremóniákon, nemzeti eseményeken megjelenni, beszédet mondani, és így tovább. Nem egyszerű dolog.

Természetesen bokros teendői mellett egy szultánnak nem marad annyi ideje, hogy szenvedélyének hódoljon, bármi is legyen az. Cserébe viszont hatalmas vagyonából kedvére „garázdálkodhat”, megvalósíthat olyan dolgokat, amikről a legtöbben még álmodni se mernének. Például rendelhet exkluzívabbnál exkluzívabb autócsodákat, én legalábbis biztosan ezt tenném.

W140-es kódjelű S-osztályos Mercedes

Brunei szultánjának is hasonló a fanatizmusa, gyűjteménye világszerte legendás, egyes források szerint a 90-es években ő és családja vásárolta meg a legyártott Rolls-Royceok felét (!). Na de Rolls-Royce limuzinja bárkinek lehet, ilyen vagyoni helyzetben ez már bőven a „semmi extra” kategóriába esik. Ebben az évtizedben nagyon nagyot kellett dobbantani, hogy kitűnj a többiek közül. Ferrari F40? Kommersz. Bálna S600? Sztenderd. Esetleg AMG tuningos S73? Alakul, de tulajdonképpen még ilyen is szembejöhet az utcán. Ugyanilyen kombiban? Ez a megoldás! Ja, hogy nem is létezik? Majd fog, csak pénz kérdése!

Az 1991-es Genfi Autószalonon csodálhatták meg először a világ akkoriban legmodernebb autójának számító W140-est. A Sonderklasse eredetileg kétfajta kivitelben volt elérhető, az SE volt az alap, a SEL pedig a hosszított tengelytávú változat. 1992-ben érkezett a kétajtós kupé, SEC felirattal a hátulján. Lényegében ugyanaz az autó volt, csak két ajtóval kevesebbel és más lámpákkal szerelve.

Mercedes S73 T AMG

A mezei változatok közül a 600-as számított a plafonnak: az M120-as kódjelű V12-es 408 lóerős teljesítménye ma is félelmetes, akkoriban csak az igazán kemény sportautók rendelkeztek hasonló számmal. A hatezres motor valósággal repítette a 2200 kilogrammos karosszériát, a 0-100-as gyorsulást 5,6 másodperc alatt teljesítette, tiltás nélkül 288 km/h-s végsebességre volt képes.

Az AMG műhelye természetesen a bálnát is kezelésbe vette, tekintve, hogy a leg-ek autójáról volt szó, Affalterbach-ban beleadtak apait-anyait, hogy megszülessen a világ leggyorsabb limuzinja. A 600SEL tulajdonosok kérhettek AMG csomagot, amivel 445 lóerőre gyarapodott a teljesítmény.

Mercedes S73 T AMG belseje

Hölgyeim és uraim, még nem értem a végére. Az abszolút terrort az S73-as jelentette, ez 525 lóerőt és 720 Nm-t szabadított az aszfaltra a kilencvenes évek derekán. Ilyen számokkal még ma is esélyes lenne, hogy a szupersport kategóriában említsék és rettegjék a nevét!

A 7000 köbcentire növelt hengerűrtartalom lehetővé tette a 300 km/h feletti végsebességet. Mindössze 112 darabot készítettek belőle, mindegyik fekete színben hagyta el a gyártósort. A bálnából összesen 432 732 darab készült a modellciklus alatt, ebből csupán 112 volt S73. Mit gondolhatott Brunei szultánja, amikor leadta a rendelést a kombira? Nem volt szégyellős, egyből 15-öt kért!

Mercedes S73 T AMG

Valószínűleg utána észbe is kapott, hogy úristen mi a francnak ennyi, meg valószínűleg gazdasági megfontolás is állt a háttérben, ezért végül telefonált a németeknek, hogy elég lesz 10 is. Neki is álltak a stuttgarti és affalterbachi mérnökök az átalakításnak a busás profit reményében. Az exkluzivitást azzal kívánták tovább fokozni, hogy a SEC, vagyis a kétajtós változat fényszóróit rakták előre, a végeredmény egy elég radikális hibrid lett: kupé elől, limuzin középen, kombi hátul.

Mercedes S73 T AMG

Sajnos rendkívül kevés képet találni az S73 T AMG-ről, de ezek is magukért beszélnek. Szépnek nem mondanám, főleg egy hagyományos bálna mellett, de mégis tekintélyt parancsol. Egy kolosszális, több, mint 5 méter hosszú monstrum, amiben akár az egész fejedelmi udvartartás 300 km/h felett suhanhat. Még így a végén zárójelben megjegyezném, hogy ugyanez az egység dolgozott a korabeli Pagani Zondákban. Szóval akkor a V10-es Lamborghini motor menő az A6-os Audiban? Kérlek mesélj még…

Kapcsolódó írások

A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. december 02.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
Mercedes-AMG Project One prototípus versenypályán
2018. szeptember 20.
Lencsevégre kapták a Mercedes-AMG Project One-t, álcázva egy angliai tesztpályán. Ha minden jól megy, rövidesen már közútra is felmerészkednek a szörnyeteggel!
Mercedes-AMG terepen
2019. március 14.
A Mercedes-AMG bejelentette, hogy minden modelljükből elérhetővé teszik 2020-ra a plug-in hibrid verziót is
A teljesítmény szinonimája – minden, amit a Brabusról tudni kell
2018. február 12.
Egy profi tuningcég, amely a csillagos márka legjobbjaiból alkot egy új kategóriát, a Brabus-minőséget. Most megtudhatod a cég kulisszatitkait!