Hatalom-reprezentáció szovjet módra - GAZ-13 Csajka

Közzétéve:
2018-05-01, 08:03

A Csajka gyakorlatilag a keleti blokk S-Mercije volt, a Szovjetunió hatalmának négy keréken guruló reprezentációja V8-as motorral szállította a vezérkar tagjait!

A Második Világháború véget ért 1945-ben, a Szövetségesek győzelmével. A területek felosztása, a különböző politikai és gazdasági érdekek miatt azonban egy újabb konfliktus kezdett kibontakozni. A két szuperhatalom, az USA és a Szovjetunió ugyan közvetlen fegyveres harcba sosem bocsátkozott egymással, de szinte az összes létező módon megpróbált beakasztani a másiknak, gondolok itt például a berlini blokádra, vagy a kubai rakétaválságra.

A két szuperhatalom a Szovjetunió és az USA volt

De nem is kell belemenni ennyire a történelmi dolgokba ahhoz, hogy szemmel látható vagy kézzel fogható bizonyítékot találj a kétpólusú világ rivalizálására. A katonai technika és arzenál közötti vetélkedés a hétköznapokban mondhatom, hogy autók formájában mutatkozott meg.

A hatalmas gyárudvarokon tucatszám sorakoztak a legyártott járművek

Persze a kedvezőbb gazdasági helyzet és infrastruktúra miatt a tengerentúlon komolyabban felszerelt, illetve motorizált járművek születtek meg mind az átlagember, mind pedig az állami vezetők számára. Az USA elnökei hatalmas páncélozott, golyóálló Lincolnokkal vagy Cadillacekkel szaladgáltak, ezeknek a limuzinoknak már a puszta méretei is hatalmat, erőt sugároztak a nép felé.

Nyitott tetős Csajkákat főleg állami rendezvényeken lehetett látni, a vezetőség tagjait ilyenek szállították

Keleten kicsit más volt a helyzet, a manipulált média nem győzte hangsúlyozni a Szovjetunió fölényét az Egyesült Államokkal szemben. A kommunista vezérkar a tuti kedvéért azért akart egy olyan autót, amivel méltán odaállhat a nyugati konkurencia mellé, minden tekintetben. Na, de milyen legyen az über-bunker, tovarish? A General Motorshoz csak nem kopogtathattak be, hogy belekukkantsanak a tervekbe. Ihletet meríteni, csak nyugatról tudtak volna, hiszen a japán autógyártás akkoriban még kis lyuk volt a furulyában.

Németország kézenfekvő választás lett volna, hiszen a hitleri Maybachok még egy évtizeddel később is értéket képviseltek, az akkor aktuális Sonderklassék pedig vitték a prímet. Ejjj, csak az a fránya vasfüggöny rossz oldalán van! Blyat! Az mégiscsak egy képzeletbeli szembeköpés lett volna, ha a nagy vezető NSZK-s verdával gurulna be a Kremlbe. Az NDK érdemi alternatívát pedig még nem tudott felmutatni, szóval maradt a házon belüli megoldás.

A GAZ-M1 kinézete a Második Világháború előtti éra stílusjegyeit hordozza magán

A választás a Gorkovsky Avtomobilny Zavod-ra, ismertebb nevén a GAZ gyárára esett, mivel nekik már volt tapasztalatuk a nagytestű négykerekűek készítésében. A szovjetek 1929-ben megállapodást kötöttek a Forddal, hogy 13 millió dollár értékben alkatrészeket vásárolnak az amerikai gyártótól, cserében pedig műszaki segítséget kapnak a nyugatiaktól. Ez megalapozta a cég népszerűségét, a tényleges autógyártó tevékenység 1932-ben indult be Nizhny Novgorodban.

Első igazán sikeres modelljük a GAZ-M1 volt, az 1936-tól 1942-ig gyártott négyhengeres jármű sok közös tulajdonságot mutatott a Ford Model B-vel. A háború után látható volt a fejlődés, a németek elleni győzelemről elnevezett M20 Pobeda kinézete már egészen modernnek számított, a kor viszonylatában persze. Az elérhető áru, középkategóriás négykerekű 1958-ig szerepelt a kínálatban, ebben az érában fogtak bele a ruszkik a limuzinok építésébe is.

A GAZ 12-ZIM formája alapján amerikai is lehetne, a hatalmas lökhárító és a domborított géptető uralja az orr-részt

A GAZ 12-ZIM közkedvelt választás volt a hivatali személyek körében, de a mentősök és a rongyrázós taxisok is előszeretettel használták. Stílusa nagyon amcsisra sikerült, a 3,5 literes sorhatos motorral szerelt maffiaverda simán elmehetett volna a Keresztapába, ha Santino Corleonet kivégző rosszfiúk autóit kicserélték volna ilyenekre, nekem fel sem tűnt volna.

A Csajka grandiózus megjelenése fekete színben teljesedik ki igazán

A címszereplő GAZ-13-at ennek a leváltására tervezték. A Lev Jermejev által megrajzolt karosszéria sokat ihletett merített elődjéről, de a végeredmény a fecskefarkú elemekkel ötvözve valahogy mégis grandiózusabbra sikerült. Elnevezésében is megjelenik a madaraktól származó farforma, a Csajka magyarul sirályt jelent. Sokat filóztak, hogy ez vagy Sztrela (nyíl) legyen a típusnév, de végül az előbbi mellett tették le a voksot, hiszen ha a „majom” amcsiknak bevált a szárnyas rokonságot hangsúlyozó termékmarketing, akkor itt is jó lesz.

A GAZ-13 mérete és kinézete miatt kilógott a szocialista autók közül

Az 1959-ben sorozatgyártásnak indított zászlóshajó már puszta méreteivel is sokkolta az utca emberét (szerintem ez kulcsfontosságú szempont volt a tervezésnél). Hossza 5,6 méter volt, szélessége 2 méter. Hogy egy kis összehasonlítási alapod legyen, és el tudd képzelni mekkora helyet foglal egy ilyen tárgy a térben, egy full-full W140-es 600SEL Mercedesnél 40 centivel (!) hosszabb, és nagyjából 12 cm-el szélesebb. A tengelytáv egy erős arasznyival 3 méter felett volt, ami fejedelmi kényelmet biztosított a hátul terpeszkedő vezetőségi tagok számára. Igen, jól olvastad, a Csajkát nem a civil lakosságnak alkották meg, csak pár szerencsésnek adatott meg egy ilyen birtoklása.

A szögletes műszerfalon kör alakú műszerek és kezelőegységek domináltak

A tekintélyes méretből és az oroszokra jellemző anyaghasználatból már sejtheted, hogy nem a Lotus Elise-el említik egy lapon a GAZ-13-at, súlya 2100 kg volt menetkészen. Jó, persze ez nem kevés, a 2 tonna vízválasztónak számít, de ha engem valaki megkért volna, hogy tippeljem meg a tömegét, legalább 3-4 mázsával többet mondtam volna. Kitudja, lehet, hogy az akkori titkos orosz űrprogramokból adaptáltak addig ismeretlen nevű és összetételű anyagokat a Csajkába, hogy „lightweight” maradjon.

A GAZ 12-ZIM-ben használt 3,5-es sorhatost nem találták elég meggyőzőnek, az a 95 paci nem tépte szét az istrángot. Meg hát mégse akarták, hogy a csúcsmodell a „prolik” autójának motorját használja. Így hát egy teljesen új V8-as egységet álmodtak a Csajkába, ami dukál a grandiózus exteriőrhöz. Ez a kor technikai színvonalán meglehetősen korszerűnek számított, az 5,5 literes erőforrás felső szelepvezérlést (OHV) kapott, az üzemanyag-ellátásról pedig négytorkú karbi gondoskodott.

Az 5,5 literes V8-as motor emelte a Csajka presztízsértékét

A végeredmény alles zusammen 195 lóerő volt, a háromfokozatú automata váltóval kombinálva 160 km/h-s végsebességet tudott elérni. Ezekkel a számokkal nem lett kategória első, de az 50-es és 60-as évek fordulóján elegendőnek számított. Érdekesség, hogy a váltó fokozatválasztója nem a padlóból emelkedett ki, nem is a kormány mögött kapott helyet kar formájában, hanem a műszerfalon, gombos megoldással jelent meg.

A hatalmas test manőverezhetőségét szervós kormányzással igyekeztek javítani, elől spirál, hátul laprugós futóművet kapott, az alváz amerikai mintára X elrendezésű volt, 16 gumiszilenttel csatlakozott hozzá a bódé. Vezetési élmény szempontjából közelebb volt egy guruló naszádhoz, mint egy hillclimb verseny bajnokához.

A Csajka kabrió változatánál, a csukható tető vászonból készült

A Csajka karrierje során négy változatban készült:

  • GAZ-13 – Szériakivitel
  • GAZ-13A – Előzetes megrendelésre készített különleges verzió, az első és hátsó üléssort fal választja el egymástól, elsősorban a védelmi minisztérium vezető beosztású emberei számára
  • GAZ-13B – Kabrió változat, elektrohidraulikusan nyitható-csukható vászontetővel szerelve. Mindössze 20 példány készült belőle, igazi kuriózum
  • RAF-GAZ-13SZ – Mentőautóvá átalakított kivitel, a párttagok és családtagjaik ellátására használták. A szükséges módosításokat a Rigai Autóbuszgyárban (RAF)-ban végezték el, az SZ-el jelölt típuselnevezés a szanyitarnij, vagyis mentő változatra utal

 Csajkából átépített mentőautó formája semmihez sem hasonlítható

1963-ra terveztek egy ráncfelvarrást, ahol az első lámpákat és hűtőrácsot korszerűsítették volna, de erre végül nem került sor, a GAZ-13 végig ugyanolyan külsővel várta a megrendelőket. A típust egyébként meglehetősen sokáig, 22 évig gyártották, és habár az utód GAZ-14-es forgalmazását már 1977-ben megkezdték, a Csajka 1981-ig színpadon volt. Na, azért ne gondold, hogy a Ladákhoz hasonló példányszámban készült, összesen 3179 darab hagyta el az üzemet Gorkijban.

Az április 14-én megrendezett biatorbágyi Oldtimer Premieren volt szerencsém élőben is látni egy Csajkát. Épp egy BMW-t fotóztam, amikor gusztusos V8-as rotyogásra lettem figyelmes. A hang már magában is mosolyt csalt az arcomra, reflexből fordultam annak forrása felé. A számon lévő „hellósziaa”-ból, gyorsan „aztak*rva” lett, amikor megláttam mi közeledik. A keleti blokk Mercedese nyers soundtrackkel, mégis méltóságteljesen gurult a többi autó között, ugyan bőven volt annyi helye, hogy elférjek mellette, ösztönösen hátrébb léptem egyet.

Az Oldtimer Premieren rengeteg tekintetet ragadott meg a gyönyörű állapotú GAZ-13

Az autóipar jelenlegi átlagtermékei nevetséges matchboxoknak tűnnek mellette, a forma, a méret, a hang, és a lakkfekete fényezés kombinációja lehengerlő élményt nyújtott. Életemben először rákívántam, sőt birtoklási vágyat éreztem egy szovjet autó iránt. Hogy miért? Mert a vasfüggönytől keletre ennyire karakteres guruló erőd azóta sem készült, ugyan felismerhető az amerikai rokonság, valahogy mégis különlegesebb a tengerentúli gépektől. Korántsem tökéletes tárgy, de a stílusa utánozhatatlan.

Forrás:

További autós hírek

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Kapcsolódó írások

1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
1985 GAZ M14 Csajka, fekete limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 07.
Az 1970-es évekre a Csajka GAZ-13 formaterve jócskán elöregedett, így nem hirdethette tovább a szocializmus dicsőségét. 1977-ben mutatkozott be az utód GAZ-14, ami mind megjelenésével, mind felszereltségi szintjével méltó volt a szovjet vezetők szállítására
Ikarus 55, piros busz, pályaudvaron, megállóban, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 29.
Az Ikarus nem csak hazánkban, de a szocialista blokkon túl is egy legendás gyártó volt. A sikerhez vezető úton számtalan prototípus látott napvilágot, melyekből végül sajnos nem lett semmi. Ma közülük négyet meg is ismerhetsz!
1959 Cadillac Eldorado Biarritz, vörös kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, távolról
2019. november 24.
Az autók uszonyai az ’50-es évek Amerikájában bukkantak fel, és egészen a ’60-as évekig nélkülözhetetlen formatervi elemek voltak. De mégis mely 8 autó uszonyai voltak a legvonzóbbak?