2021. április 24. | 10:50

A biztosítótársaságok szerint a technológia bevezetése több balesethez vezethet, emiatt az emberek tartósan bizalmatlanok lennének az önvezetéssel kapcsolatban.

Az Egyesült Királyság célja, hogy a vezetővé váljon az önvezető autók bevezetésének és elfogadásának terén. A törekvések azonban akadályba ütköztek, ugyanis a brit biztosítótársaságok lassíthatják a folyamatokat. A biztosítóknak komoly szerepük van a történetben, hiszen néhány vállalat befektetésekkel segíti a technológia fejlesztését, hiszen a balesetek számának csökkenése kevesebb kifizetési igénnyel szembesítené őket. Szerintük azonban az önvezető rendszerek egyelőre nem biztonságosak, az emberek bizalmatlanságát pedig enélkül nem lehet leküzdeni.

„Amikor valamit elképesztően fontosnak nevezünk, akkor nem szabad engednünk, hogy az emberek ne megfelelően használják azt. Őszintén hiszem, hogy az önvezető autókkal biztonságosabb lehet a közlekedés, tehát azt semmiképp nem akarjuk, hogy a fejlesztések vakvágányra fussanak” – fogalmazott David Williams, az AXA biztosítási üzletágának ügyvezető igazgatója.

A világon elsőként a szigetországban vezethetnek be szabályozásokat az Automata Sávtartó Rendszerekkel (ALKS) kapcsolatban. A rohamosan fejlődő technológia szoftver és érzékelők segítségével asszisztál a járművek megfelelő sávban maradásához, a sofőr beavatkozása nélkül történő lassítással és gyorsítással. Az autóipar ötös skáláján ez 3-as szintű önvezető megoldásnak számít – a berendezés bizonyos körülmények között működik, ám eseténként igényli a jármű vezetőjének közbelépését.

Komoly problémát jelent, hogy a világszerte érvényben lévő szabályozások fényévekkel le vannak maradva a technológiai fejlesztésekhez képest. A brit Thatcham Research kutatóintézet vizsgálatából azonban az is kiderül, hogy például az ALKS sem működik tökéletesen, ugyanis az adott sávban lévő akadályokat nem tudja kikerülni, illetve nem veszi észre az oldalról közeledő gyalogosokat, és nem tudja értelmezni az útjelző táblákat. A rendszer ugyan értesíti az autó vezetőjét a veszélyekről, ám nagyobb sebességnél a késlekedés akár végzetes is lehet.

„Ha ez a technológia valóban tudná azt, amit egy ember tud, a biztosítótársaságoknak sem lenne ellenvetése. A jelenlegi állapotban azonban elkerülhető balesetekhez, valamint sérülésekhez és halálesetekhez vezethet” – tette hozzá Matthew Avery, a Thatcham kutatási igazgatója.

A brit közlekedési minisztérium számára a legfontosabb, hogy garantálni tudja az emberek biztonságát. Éppen ezért nem született döntés az Automata Sávtartó Rendszer nagy sebességnél történő használatáról, a határozat az év későbbi részére várható.