2023. október 27. | 15:03

Nem meglepő módon az autózást preferálják az országgyűlési képviselők, a rekordtartó egy kisebb autó árát tankolta el egy év alatt.

Miközben minden egyes tankolás alkalmával lerágjuk mind a tíz körmünket, és várjuk a jövedéki adó újabb emelését, kiderült, hogy mennyit autóznak az országgyűlési képviselők, és ez mennyi közpénzbe kerül. Tavaly augusztus és idén július között összesen 212 millió forint közpénzből autóztak az országgyűlési képviselők, s csak alig néhányan választották a jóval költséghatékonyabb tömegközlekedést.

A Blikk adatigényléssel fordult az Országgyűlés Hivatalához, amelyben kikérték a képviselők benzinkártya-használatára vonatkozó információkat. Ebből kiderült, hogy a rekorder - a fideszes Hörcsik Richárd - több mint 5 millió forintot tankolt el 12 hónap leforgása alatt.

A lap megkereste a politikust, aki az mondta, hogy átlagosan 650 Ft/literes gázolajárral számolva nagyjából 7700 liter üzemanyagra elég ez az összeg, mivel az autója 8,5-10 liter között fogyaszt attól függően, hogy mennyit áll dugóban vagy mennyire kell sietni egyik rendezvényről a másikra, ez körülbelül 76-90 ezer kilométeres éves futásteljesítményre jön ki, ami helytálló tekintve, hogy olyan választókerületben dolgozik, amely a legtávolabb esik a parlamenttől, földrajzilag is a legnagyobb kiterjedésű, továbbá a legtöbb, szám szerint 98 településből áll. Így ha például a körzet két szélső pontjára – Szemerére és Zemplénagárdra – kell mennie egy nap, akkor Sárospatakról összesen 229 kilométert kell utaznia.

Megjegyezte azt is, hogy gyakorlatilag minden nap úton van, illetve akadnak olyan nemzeti ünnepek, amikor akár tíz helyszínen is jelenése van egy nap alatt, ráadásul az Európai ügyek bizottságának – akkori – elnökeként külföldön is többször volt feladata.

„A futásból adódó szervizköltségeket nem finanszírozza az országgyűlés” – tette hozzá.

A rendelkezésére álló üzemanyagkártya keretét egyébként így sem használta ki, ugyanis a törvény által biztosított összeg erre az időszakra meghaladta számára az 5,4 milliót. A képzeletbeli dobogó második fokára a szintén fideszes Szabó Zsolt állhatott fel, aki 3,4 millió forintot használt fel a benzinkártyáról – az utána következő jó néhány képviselő is mind a kormánypárti.

Egy hónap alatt a legtöbbet nem előbbi két politikus autózta el, hanem a szintén fideszes Horváth István, aki az év azon időszakában tankolt extrém sokat, amikor a fű sem nő: 2022 decemberében 646 ezer forint értékben tankolta autóját – ez az akkori éves magyar nettó átlagkereset (344 ezer forint) közel duplája.

A korábbi számokkal kalkulálva egy hónap alatt nagyjából 19 ezer (napi több mint 600) kilométeres futásteljesítményt feltételez. Persze tekintve, hogy a képviselők akkor is használhatják „céges” benzinkártyájukat, ha magánúton vesznek részt, így bármi lehetséges.

Mindenesetre érdekes, hogy ezzel szemben a szabályozás úgy szól, hogy minél messzebb lakik a képviselő a parlamenttől, annál nagyobb keretet használhat fel, szóval valahol a munkába járásról kellene szólnia az utazási támogatásnak. Ezek tükrében meglepő, de akadnak olyanok, akik üzemanyagkártya helyett tömegközlekedésre szóló bérletet igényelnek - ugyanis erre is van lehetőségük. Persze amíg az autós költségtérítést 124-en, addig az utóbbi megoldást csupán 11-en választották (többségük ellenzéki képviselő).

Noha az ismert adatok alapján a parlamenti képviselők egy év leforgása alatt 212 millió forintot költöttek üzemanyagra, a tényleges összeg ennél magasabb lehet, mivel az ugyancsak az Országházban ülő, állami autót használó államtitkárok és kormánytagok benzinhasználata nem szerepel benne, ahogy azoké sem, akik az országgyűlés magasabb pozíciói után kapnak szolgálati kocsit. Ilyen kondíciók mellett nem csoda, hogy sokuknak saját bevallása szerint nincs is a saját nevén autója.

Depositphotos