Az autóipar a második világháborút követően kissé nehezen talált magára, de a ‘60-as években lendületet kapott: sorra jelentek meg a különböző technológiai újítások, fejlesztések. A fellendülésnek a hetvenes évek nagy olajválsága vetett véget egy darabig, ennek ellenére az 1970-es években számos olyan úttörő technológiai jelent meg a személyautókon, amelyek kisebb-nagyobb módosításokkal még ma is szolgálatban állnak.

Ilyen például a ma már természetesnek vett kipörgésgátló, ami képes szabályozni a hajtott kerekekre jutó nyomatékot. Különösen nagy segítséget jelenthet csúszós felületen történő elinduláskor, amikor a megcsúszó, azaz kipörgő kereket megfékezi, illetve csökkenti a motorerőt, függetlenül a gázpedál állásától. A végeredmény annyi, hogy jó eséllyel nem ássa el magát az autó, és el tudunk indulni a sárban, hóban. A kipörgésgátló persze nem csak elinduláskor segít, hanem menet közben bármikor képes arra, hogy szabályozza a kerekekre jutó nyomatékot.

Az első autó, amit felszereltek a mai kipörgésgátló elődjével a Buick Riviera volt: a MaxTracknak keresztelt rendszer 1971-ben mutatkozott be: az első és hátsó kerekek sebességének összehasonlításával változtatta meg a hajtott kerekekre jutó nyomatékot.

A General Motors Tripmaster nevű autós fedélzeti számítógépének kijelzője és vezérlőgombjai

Ugyancsak a ‘70-es évek találmánya volt a ma már szintén természetesnek vett elektronikus „fedélzeti számítógép”, ami az addigi analóg műszerekhez képest elképesztően nagy változást jelentett. A „Tripmaster” nevű rendszer olyan információkat is közölt a sofőrrel, mint például a rendszer áramfogyasztása, vagy az üzemanyagszint függvényében kiszámolt megtehető kilométerek száma. Csak hogy viszonyítani tudjuk, milyen komoly újdonság volt: akkoriban 920 dollár volt az rendszer felára.

Az autózás napjainkban is egyik legfontosabb biztonsági tartozéka, a légzsák is a ‘70-es években bukkant fel először szériagyártású autókban, a GM-hez tartozó márkákhoz (Buick, Cadillac, Oldsmobile) 1974-től kezdték el kínálni az első légzsákokat.

Persze Európa sem tétlenkedett ebben az időben, a Mercedes 1978-as S-osztályú modelljét szerelték fel elektronikus blokkolásgátlóval, és szintén a Mercedes volt az a márka, amely bemutatta 1977-ben az első turbódízelt a 300 SD-ben, ami a következő évtizedekben elképesztő karriert futott be, egészen a legutóbbi évekig.

Az utasok kényelmére fókuszáló Rolls-Royce más területen újított, 1975-ben a Camargue modellben jelent meg az első digitális klímaberendezés, ami mifelénk nagyon sokáig drága extrának számított, sőt, még ma sem feltétlenül alaptartozéka az új autóknak. Más kérdés, hogy a modell az autóipar egyik legnagyobb bukása lett: a már említett olajválság nem kímélte a gazdagokat sem.

A Saab akkoriban alapozta meg jó hírnevét, többek között olyan újításokkal, mint például a fényszórómosók, amelyek gyorsan elterjedtek az autógyártásban.

Szürke Ford Scorpio szemből, oldalról egy folyóparton

A ‘70-es évek technológiai újításaihoz tartozik egy olyan extra is, amit nagyon sokáig csak a Ford tulajdonosok élvezhettek, tekintettel arra, hogy a gyártó igen okosan hosszú évtizedekre levédette a fűthető első szélvédőre szóló szabadalmát. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy igazából a szériagyártása ennek már átcsúszott a ‘80-as évekre, de először az 1974-es Thunderbirtdnél kísérletezett vele a Ford, akkor inkább még kevesebb sikerrel. 1985-ben azonban a nálunk is ismert Scorpio modellben már hibátlanul működött a rendszer, a Ford pedig nem riadt vissza attól, hogy kihasználva a levédett szabadalmat, akár egy-egy reklámban is a többi gyártó orra alá dörgölte találmányát. Aki próbálta már, az nagyon tudja értékelni a télen lejegesedett szélvédőt egy percen belül leolvasztó rendszert.