Jó hír, hogy 2020-ban nőtt a jó burkolatállapotú utak aránya idehaza, sajnos azonban a rossz besorolásúakkal is ez volt a helyzet, ráadásul több mint a felük még mindig „nem megfelelő” vagy „rossz” minősítést kapott. Ezt a Napi.hu írta meg a Magyar Közút statisztikáira hivatkozva.

Mindannyian ismerünk kátyúktól hemzsegő útszakaszokat, aki sokat jár autóval, az talán 4-5 ilyen helyszínt is kapásból fel tud sorolni úgy, hogy közben nem is kell annyira megdolgoztatnia az agytekervényeit és a memóriáját. A közútkezelő is tisztában van azzal, hogy bőven volna még hova javulni, fejlődni, a társaság évente frissülő statisztikájából kiderül, hogy az országos utak burkolatának alig több mint ötöde jó állapotú, vagyis túlnyomó többségben vannak azok a magyar utak, amin kifejezetten utálatos közlekedni.

Kátyúktól hemzsegő útszakasz

A fő- és mellékhálózatokra oszló közúthálózat közel 32,4 ezer kilométer hosszú. A főhálózatba az autópályák, az autóutak, a főutak és ezek csomópontjai, míg a mellékhálózatokba – főként – az összekötő utak és bekötőutak tartoznak.

Az országos közutak burkolatának 22,9 százaléka jó állapotú, amely nyugodtan nevezhető kevésnek, de tény, hogy javulás a 2019-es 20,1 százalékhoz képest, a 2018-as 11,6 százalékról nem is beszélve. Mindeközben a közutak burkolatának 43,2 százaléka rossz, 10,1 pedig nem megfelelő, sajnos elég komoly a differencia a rossz javára. 2019-hez képest ráadásul nőtt is a rossz besorolású utak száma.

Autókra veszélyt jelentő úthiba

A veszélyes nyomvályúk - melyeket leginkább a nehézgépjárművek vájnak az aszfaltba - kevésbé jellemzőek a hazai közutakon, az utak kétharmadán 8 milliméternél is kisebbek a mélyedések, harmaduknál pedig a 4 millimétert sem érik el. Az utak mintegy 10 százaléka az, ahol a vályúk mélysége meghaladja az 1,4 centimétert.

Az egyenetlenség szempontjából az utak több mint harmada tartozik a jó, negyede pedig a rossz kategóriába, de a „megfelelő”, a „tűrhető” és a „nem megfelelő” besorolás is 10-16 százalékot érint a Magyar Közút tájékoztatása szerint.

Az országos közutak teherbírása sem kielégítő a sofőrök szempontjából, közel 30 százalékuk rossz és kevesebb mint 50 százalékuk jó besorolású. A mellékhálózat teherbírása rosszabb, mint a főhálozaté, így gyorsabban is használódnak el.