2022. január 28. | 08:33

Egyik jármű csodálatosabb, mint a másik.

Az egyik leghíresebb amerikai televíziós személyiség, James Douglas Muir Leno, ismertebb nevén Jay Leno autós körökben gyűjtőként nagy ismertségre tett szert az elmúlt évtizedekben. Leno garázsában több mint 180 autó és 160-nál is több motorkerékpár található, egészen félelmetes kollekcióról beszélünk, aminek az összértéke az 50 millió dollárt is meghaladhatja.

A humorista az újabb modellek mellett rengeteg régi járművet is birtokol, amelyeket szépen karban is tart, gyakorta közlekedik is velük. Az összes autóját természetesen most nem soroljuk fel, inkább a legmenőbb verdáiból készítettünk egy összeállítást.

Blastolene Special

Leno 350 000 amerikai dollárt fizetett ezért a különlegességért. A V12-es motor 810 lóerő leadására képes, a jármű súlya 4310 kilogramm. Az USA hadserege ugyanezzel a motorral szerelte az M47 Patton harckocsikat. A nehéz motor miatt alumíniumból készültek a karosszéria elemei.

A járgány eleinte nem közlekedhetett a közutakon, de Leno aztán hozzájutott a megfelelő papírokhoz. A hossza miatt nem is olyan egyszerű terelgetni ezt a szerkezetet, de a gazdája ragaszkodik hozzá, ezért helye van a garázsában.

EcoJet

A koncepcióautó létrehozásában a General Motors segédkezett, a jármű egy Honeywell LT-101 turbinával van szerelve, amelyet amúgy leginkább helikopterekhez szokás használni. A 650 lóerős motor különlegessége, hogy bio-dízel üzemanyag szükségeltetik a működtetéséhez.

Ebből a kocsiból mindössze egy darab létezik a világon, és az bizony Leno garázsában található. A dizájn eléggé futurisztikus, olyan, mintha a kocsit a jövőből küldték volna vissza a mi időnkbe.

Fiat Topolino

Kell-e bemutatni bárkinek is ezt a modellt? A kocsi előző tulajdonosa a nappalijában tárolta az egyedi megjelenésű négykerekűt, Leno a férfi halálát követően vásárolta meg az „kisegeret”, ami elmondása szerint olyan kiváló állapotban került hozzá, hogy nem is szorult restaurálásra. Az 1936 és 1955 között gyártott Topolino meglehetősen egyszerű autó, végsebessége mindössze 85 km/óra. Leno nem is a gyorsulási képessége miatt nézte ki magának, a jármű klasszikus mivolta gyakorolt rá nagy hatást.

Ford GT

A 2017-es Ford GT a 2005-ben gyártott eredeti Ford GT áttervezett verziója. Ez egy középmotoros, kétüléses sportautó. A Ford mindössze 500 darabot gyártott ebből a modellből, Jay Leno pedig amint lehetett, lecsapott a limitált szériaváltozat legelső darabjára. A tulajdonában lévő példány fekete színű, a középen húzódó narancssárga csíkok pedig remekül kiegészítik az amúgy is sportos dizájnt.

Koenigsegg CCXR Trevita

A CCXR Trevita 2005 és 2010 között a világ egyik leggyorsabb autójának számított, mivel a beleépített 4,8 literes, V8-as motornak köszönhetően elérte a 388 kilométer/órás végsebességet, ami azért még manapság sem számít rossz adatnak. Ebből az autóból mindössze kettő darab létezik a világon, Leno az egyiket magától a gyártótól kapta.

Az autó karosszériája szénszálból készült, ami igazán könnyűvé teszi. Leno nagyon kedveli a környezetbarátabb E100-as üzemanyagot, ezért átalakíttatta az autót, hogy a jármű ezzel a naftával is működőképes maradjon.

Lamborghini Miura P400

A Miura 1967 és 1973 között készült, és az akkori idők egyik legjobb sportautójaként tartják számon a mai napig. Ez Leno egyik legritkább autója, és egyben az egyik legdrágább is, mivel az értéke megközelíti a 880 000 dollárt. A Miura V12-es motorja 350 lóerős, szóval igen gyors és erős a jószág.

McLaren F1

A McLaren F1-et 1992 és 1998 között gyártották, és Jay Leno tulajdonában is van egy ilyen, pedig csak 106 darabot készült belőle. A 627 lóerős autó különlegessége, hogy nem kettő, hanem három ülése van, a vezetőülés pedig középre lett helyezve a jobb vezethetőség érdekében.

Az F1 a világ leggyorsabb közúti autója volt 12 éven át. A 391 km/órás végsebességgel rendelkező autó az egyik legnívósabb járgány, amely Jay Leno tulajdonában van, és ő maga is igazán értékesnek tartja, hiszen saját maga mondta, hogy ez lenne az első autó, amelyet katasztrófa esetén kimenekítene a gyűjteményéből.

Shotwell

Ezt az autót nem egy bizonyos cég építette, hanem egy Bob Shotwell nevű férfi, aki a munkálatok kezdetén mindössze 17 éves volt. Bob azért építette az 1931-es Shotwellt, mert nem tudta rávenni az apját arra, hogy vegyen neki egy autót.

A motorkerékpár motorral szerelt háromkerekű autó roppant furcsán néz ki, a dizájnja finoman szólva is egyedi, párját ritkító. Amikor Leno rátalált a kocsira, az szinte teljesen használhatatlan volt, de az új tulajdonosának köszönhetően átesett egy szakszerű és teljes körű restauráción.

Volga GAZ-21

A maga idejében az 1962-es Volga GAZ-21 olyan funkciókkal rendelkezett, mint a dönthető ülések, a rádió és a fűtés, ezek akkoriban bizony nagy dolognak számítottak. A négyhengeres motorral szerelt modell mai szemmel nézve már nagyon lassúnak tűnik, nem is túl praktikus autó, de gyűjtői szemszögből nézve azért ennek a kocsinak is van értéke.

Zimmer Golden Spirit

A Golden Spirit kifejezetten Valentino Liberace számára készült, aki egy híres amerikai zongorista volt. Ennek az autónak a kialakítása egészen furcsa. Elöl kürtök láthatók, de a kandeláber dísz is furcsán néz ki a motorháztető tetején. A kormánykeréken pedig 22 karátos arany virít. Jay Leno azt mondta, hogy ez a legrosszabb autó, amit ő maga valaha vezetett, meglátása szerint rengeteg haszontalan műanyag elem került az autón kívülre és az utastérbe.

Kaáli Nagy Géza professzor járműgyűjteményét láttad már? Ha nem, akkor midenképp nézd meg ezt a videót!