A Mazda történelem egy elveszettnek hitt darabkája került elő

Közzétéve:
2019-02-22, 09:01

Több, mint három és fél évtizedig mindenki azt hitte, hogy megsemmisült, de a napokban előkerült

35 év után előkerült az 1982-es Le Mans-i versenyen rajthoz állt Mazda 254i utolsó példánya, amit elveszettnek hittek. Az RX-7 alapjaira épült endurance versenyre tervezett autóból mindössze két darabot készített a gyártó. Annak ellenére, hogy ezek nem alkottak maradandót, még fontos elemei a Mazda történetének.

Az ominózus versenyen a Yokiro Terada, Allan Mofatt és Takashi Yorino alkotta csapat végül a 14. helyre hozta be a 82-es rajtszámú autót. A másik 254i oldalán a 83-as szám díszelgett és a 8. helyen álltak egészen a 180. körig, amikor a Tom Walkinshaw, Chuck Nicholson és Peter Lovett triónak fel kellett adnia a küzdelmet.

Mazda 254i RX-7 szemből

Az 1982. június 19-én tartott Le Mans-i 24 órás megmérettetést végül a Jacky Ickx által is terelgetett 956-os Porsche nyerte, akkoriban a németek otthon érezték magukat a francia pályán. Az endurance verseny után mind a két Mazda visszakerült Japánba és helyi versenyeken indultak.

Az egyik sárga, a másik pedig rózsaszín árnyalatot kapott hátralévő éveire, az előbbi nem sokkal később egy versenyen szinte teljesen megsemmisült, a másikat pedig 1984-ben látták utoljára a Fuji Speedway-en rendezett 1000 km-es endurance futamon. Senki nem tudja, hogy hol volt eddig, most azonban Japán nyugati részén akadtak rá.

Mazda 254i RX-7 kereke

Az eredetiségét illetően voltak kétségek, de végül a Mazdaspeed főszerelője Tachimoto-san megerősítette, hogy ez az utolsó megmaradt 254i. Ezt alátámasztja a jelenlegi fényezés alatt rózsaszín árnyalat is, ami illik a kocsi történetébe, illetve a hátsó futómű és a fékrendszer kialakítása is ezt bizonyítja.

Mazda 254i RX-7 hátsó szárnya

A 294 lóerős 13B kódszámú kétrotoros Wankel erőforrás mozgatja a mindössze 965 kilogrammos kasztnit, ez tovább növeli a ritkaság értékét, ugyanis csak ebbe a két autóba rakták ezt a kissé módosított motort. Arról nincs információ, hogy pontosan milyen állapotban van ez a példány.

Következő lépésként a Mazda kérésére restaurálni fogják az RX-7-est és később klasszikus versenyeken fog majd indulni.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Furcsa különút a motorok között: Wankel-motor
2017. április 04.
Furcsa kakukktojás, amit egy olyan mérnök alkotott meg, aki nem járt műszaki egyetemre, mégis Le Mans-t nyertek vele, és nem lehet elmenni mellette szó nélkül
A homályba veszett Wankeles: Mazda RX-7 Group B
2017. június 01.
A Mazda Group B-s álmait az első generációs RX-7 alapjaira épült raliautó váltotta volna valóra, de az aranykorszak elitjébe nem volt alkalma bekerülni
Ötvenedik születésnapját ünnepli a Mazda forgódugattyús motorja!
2017. október 05.
A Mazda 1967-ben dobta piacra az első forgódugattyús erőforrással ellátott autóját, a Cosmo Sportot, így éppen 2017-ben ünnepli 50. születésnapját ez a különleges motor.
Visszatér a Wankel-Motor a Mazdánál!
2017. október 17.
A Mazda Wankel-motorja hamarabb visszatérhet, mint hinnéd, de nem úgy, ahogy gondolnád. Ugyanis a tervek szerint nem egy sportautó szíve lesz!