2021. április 05. | 10:50

Páran laikusként azt gondolhatják, hogy a versenyzés csak vezetési tudást és egy erős autót igényel, ennél azonban sokkal összetettebb a dolog háttere.

Biztosan sokan nézitek a Forma 1-es futamokat, vagy esetleg más szériákat is, legyen az túraautó, rali, kamionverseny vagy bármi más. Sokszor látványos, olykor unalmas futamokkal gyönyörködtetnek a versenyzők és a rendezők, erős autókkal, vakmerő pilótákkal.  Aki már valamivel jobban beleásta magát, tisztában lehet azzal, hogy mennyi minden múlhat az aktuális időjáráson, a megfelelő gumiabroncsok és taktika használatán. Nem mellékes az sem, hogy az autó milyen mérnöki fejlesztéseken esett át, mivel az autóversenyzés egy ember-eszköz rendszerű, idő- és térleküzdő sportág, ezért értelemszerűen a pilóta egyik legfontosabb „fegyvere” az autója. Ez azonban a nem megfelelő felkészülés mellett a szó szoros értelmében válhat fegyverré, egyetlen kis hiba katasztrófát okozhat, hiszen a versenyzés és a jó teljesítmény sokkal többről szól, mint amit kívülről látunk. Nem csak fizikailag, de mentálisan is rendkívül megterhelő a sofőrök számára, nem csak a futam maga, de már az arra való felkészülés is.

Minden versenyautó egy meleg, intenzív terhelést okozó környezet. A versenyzőknek hosszú igénybevétel során kell teljesíteniük, végig a határokat feszegetve. Az utascellában jellemzően 25 fokkal melegebb van, mint a külső hőmérséklet, ami esetenként 60 celsius fokot is jelenthet. A magas hőmérséklet a kognitív működést is befolyásolja, hiszen csökkenti a reakcióidőt, ami súlyos következményekkel járhat.

A másik legalapvetőbb fizikai megterhelés az oldal- és hosszirányú erőhatás, hiszen gyorsításkor, lassításkor és a kanyaríveken több G erőhatás, testsúlyuk többszöröse is hathat a vezetőkre. Csak hogy tovább soroljam, egy-egy fékezés akár 80-100 kg-os terhelést is jelenthet a pedál felől, ami hatalmas nyomást terhel a hát alsó részére is, főleg az ismétlődő mozdulatok okán.

De milyen mentálisan megterhelő részletei vannak egy versenynek? Nézzük végig sorjában.

Egy versenyhétvége idegtépő lehet, stresszes és megerőltető. Az önmaguknak, a szponzoroknak és a családtagoknak tett ígéretek nagy nyomást gyakorolhatnak a résztvevőkre, ami gyakran károsítja a versenyre való maximális összpontosítás képességét. A negatív gondolatokra koncentráló sofőrt a túlhajtás fenyegeti, gondatlan hibákat követ el, és az általános tapasztalatok szerint lassabban is halad. Ezért rendkívül fontos, hogy az elme egészséges és mentális káosztól mentes legyen a verseny előtt és alatt. Megfigyelés, ha nem a köridőre feszülsz, annál jobb időt fogsz futni.

A gyengébb szellemi teljesítmény leggyakoribb okozója tehát az az elvárás, amelyet a sofőrök maguk elé állítanak, és az a frusztráció, amelyet akkor éreznek, amikor nem teljesítik ezeket az elvárásokat. Ez a frusztráció általában arra készteti a versenyzőket, hogy túl agresszívan, következetesség nélkül vezessenek. A legnagyobb kihívás megtanulni ezeket kezelni, mindemellett továbbra is célorientáltnak, fókuszáltnak maradni.

A sikeres versenyzők kellően agresszívak, azonban ennek az agressziónak nyugodtsággal kell társulnia annak érdekében, hogy a már fent említett koncentrációjukat fent tudják tartani, és jól ki tudják (a szabályok betartása mellett) használni a versenyszituációk adta lehetőségeket. Szükség van a kiterjedt figyelemre, többek közt azért is, mert elengedhetetlen a villámgyors döntéshozás képessége, és a lehető legnagyobb tudatosság kifejlesztése is. Már a szimulátorozás során is fokozott mentális és fizikai igénybevételnek vagyunk kitéve, akkor gondolj csak bele, milyen ez egy életnagyságú verseny esetén, főként akár egy LeMans-i 24 órás endurance futamon, ahol egy pilótának 24 óra alatt minimum 6 órát kell vezetnie.

Sok versenyzőnél jelentkezhetnek alvási nehézségek is, akár a fokozott stressz miatt, akár az utazás miatti jetlagtől, tulajdonképpen számos oka lehet. A megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés azonban elengedhetetlen, így az esetleges zavarokat azonnal orvosolni kell, akár meditációs és vizualizációs technikák alkalmazásával is.

Lehet valaki tehetséges versenyző, hibátlan vezetési készségekkel és egy tökéletesre fejlesztett autóval. A mentális edzettség lehet azonban az a rejtett kincs, ami az eredményeket és a sikert fogja magával hozni. Ha van ezzel kapcsolatban bármilyen személyes tapasztalatod, legyen az szimulátoros, gokartos, autós, akkor bátran írd meg nekünk kommentben!

 

  • Címkék: