2021. augusztus 12. | 13:04

A színfalak mögött folyamatosan zajlanak a megbeszélések a BKK-val.

A budapesti közlekedők egy részét szeretnék átültetni az autóból például a kerékpárra. Ehhez jobban működő kerékpáros környezetet is kialakítana a főváros a BKK segítségével.

A kormány öt évvel ezelőtt tette közzé a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” elnevezésű pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) részeként. Az EU által anyagilag támogatott program célja az, hogy Budapesten növekedjen a gyalogos, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedést igénybe vevők aránya.

A BKK és a Fővárosi Önkormányzat a VEKOP-projekt kapcsán összesen 8,39 milliárd forintos európai uniós támogatást hívhat le 2023 közepéig. Az első fejlesztés a kerékpáros kapcsolatok kialakítása a X. kerületben, eredményes közbeszerzési eljárás esetén a BKK – tartalékkerettel együtt – bruttó 1,02 milliárd forintot költhet arra, hogy kiépítse a kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszait Kőbányán.

2017-ben elkészültek a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi hálózati tervek (KHT), amelyeket a tervzsűri elfogadott, így kezdetét vehette az engedélyezési és a kiviteli tervek készítése. A rendelkezésre álló források azonban kevésnek bizonyultak, változtatni kellett a projekten, erre tavaly került sor.

A hivatalosan képviselt álláspont szerint a BKK figyelembe vette az egyes projektek és projektelemek készültségi fokát, forrásigényét, kockázatait, társadalmi hasznát, és ezekhez társította a pénzügyi lehetőségeket. A projektek rangsorolását és támogatásának mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozta meg, ez alapján az újrapályázás során két projekt a kukában kötött ki, az így felszabaduló pénzt pedig az életben hagyott tervezetek között osztották szét.

A hírek szerint a BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a leginkább megfelelő közlekedési eszközt választhassák. Így azon sem csodálkozhatunk, hogy a Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul.

Kreszváltozás

Indexkép forrása: Magyar Kerékpárosklub