2025. március 02. | 16:31

"De az élet nem mindig csak móka és kacagás... Mert Hókuszpók az Hókuszpók..."

Nekünk az elmúlt két hónapot a sok varázslatos és törpös történés aranyozta be... Autós, technikai platform lévén leginkább a trabantos műszaki problémákkal próbállak Benneteket lekötni.

Mint azt akkor írtam január elején hajóztunk a fekete kontinensre és most március elején, alig két hónap elteltével 12000 kilométerrel vagyunk beljebb.  Ezalatt az itt lévő aszfaltkeverék például tökéletesen és tükörradiálra nyalta a hajtott kerekeinken lévő gumikat. Ennek persze az is oka, hogy magam is szívesen mellőzöm a szilárd útburkolatot, kalandozunk a piszteken, a hammada köves talaján, de bizony gyakran kényszerülünk terepes kitérőkre a tavalyi esőzések áldozatául esett hidak kerülgetésével is.

 

Nekem erősen gyanús volt a tavalyi híradás, hogy a Szaharában a megszokott vízmennyiségnek akár több ezerszerese is lezúdulhat egy rövid időintervallum alatt.  Hát pedig le is esett.

Ennek nyomait leginkább a homokos területen épített úgynevezett Gudronok sínylették meg, amikor is az útalapot képező homokot az erős vízátfolyás nemes egyszerűséggel kimosta. Maradt a levegőben az aszfaltcsík. Egy darabig.  Aztán az önsúlyától beszakadt. Most is építik, renoválják.

A vizek persze a rombolás után felszívódtak, de érdekes és ritka jelenségként kizöldültek a sivatagi dűnék. Visszatérve a technika kérdésekre, igen ezek a vízátfolyásos "vádik" amortizálják jelentőségteljesen a Trabi lengéscsillapítóit is, tavaly 4-ből 4-et vitt el a marokkói kaland 5 hónapja.
De félre innen sötét gondok.

Itt jó idő van, különböző korú és nemű utastársakkal rovom az utakat.  Sátor, hálózsák, vadkemping, saját konyha vagy nemritkán az utcai árusoknál való étkezés. Sose volt még ebből bajunk. 

Hotelre, szállásra nem igazán költünk. Maximum a kempingek korlátozott kényelmét vesszük igénybe, a zuhanyzás és a mosógép használata miatt. Cserébe miénk a hely igazi természeti szépsége és a turistákat soha el nem érő autentikája.

Amikor az öregek egy-egy beszélgetésre behívnak bennünket és bemutatják az egyszerű fa mezőgazdasági szerszámokat, vagy a csacsival való szántást. A villany, vezetékes víz nélküli élettereiket és együtt teázunk velük a kiskertjükben, a fűszernövények illatáráradatában, a datolyapálmák árnyékában.

Tudom, ez nem négyfogásos csili-vili ebéd a terített fehér abroszos asztalnál, de elárulom Nektek, az nem is Afrika! Bennünket meghívtak olyan berber faluba egy esküvőre, ahol a 36 éves vőlegény megsúgta: neki nincs az elmúlt 36 évből olyan emléke, hogy a faluban esküvőn külföldi vett volna részt.

De, mindig elkanyarodok a technikától.  Igen, a Trabant már sír egy komoly szerviz után. Kaptunk már defekteket, ment már el az olajnyomásom, a kinai szuper "főfejfényekből" már fele sem világít, a tankolásokat írnom kell a kilométertávolságokkal együtt mert műszer ami a méri a benszinszintet már rég nincs.

A hűtőventillátort kapcsolóval és nem gombával kapcsolom, a váltóban pedig folyamatosan ellenőrzöm az olajszintet mert a homok rég kivégezte a féltengely szimeringeket. Volt kormányösszekötő cserém, oka volt annak is. De a módja az Afrikában több mint mulatság!

Bementem egy az aknától a plafonig olajsáros szervízbe ahol a gömbfejet kicseréltem magamnak.  Azt mondta a tulaj, hogy a város másik végén tud egy specialistát aki a kerékösszetartásomat is profin be fogja állítani. Erre átautóztam egy szépre, kékre festett Michelin feliratú garázsba, ahol volt minden kompjutertechnika, fényszóró, futómű, lengéscsillapító, gumicentrírozó.

Felálítottak a megfelelő munkahelyre ahol a lézeres futóműállító szépen letakargatva várta a melót, majd a specialista egy üveg fáradt olaj, egy franciakulcs és egy vascső társaságában lemászott az aknába és a számítógép bekapcsolása nélkül szemre, vascsővel belőtte a futóművemet... 
Az agyam eldobtam és megkérdeztem, hogy a fullos műszerezettség majd a lánya hozománya lesz majd? Azt mondta, részletkérdés. 

Próbáljam ki az autóm egyenesfutását és ha jó, akkor adjak neki 5e urót. Meggyőzött. 5 euróért Nyugat Európában se kapcsolna be műszert senki.  Az egyenesfutás jó...

A következő ilyen stílusú részletemben sivatagi kalandot osztok meg Veletek. Addig meg esetleg kövessétek be a Trabant-expedició Facebook oldalunkat is!