2021. május 19. | 11:28

Radikálisan csökkenhet az autósforgalom a francia főváros bizonyos részein.

Párizs polgármestere, Anne Hidalgo szeretné még zöldebbé tenni a francia fővárost. Ezen törekvés mentén haladva a politikus bejelentette, hogy 2022-ben, vagyis már jövőre betiltja a városközponton áthaladó gépjárműforgalom nagy részét.

A terv szerint egy nagy, Párizs belvárosát lefedő zónában leállítanák az átmenő forgalmat, hogy csökkentsék a környezetszennyezést és a zajt, és több helyet szabadítsanak fel a fák, kerékpárutak és gyalogosövezetek számára. A tervről a héten nyilvános konzultáció indult.

Hidalgo szeretné elérni, hogy a jövőben csak a belvárosi lakosok, a mozgáskorlátozottak, illetve a tömegközlekedéshez, áruszállításhoz vagy fuvarozáshoz használt járművek hajthassanak be Párizs központi négy kerületébe. Az új szabályok betiltanák az átmenő forgalmat, vagyis azok, akik nem rendelkeznek bejelentett lakcímmel ezekben a kerületekben, ki lennének tiltva a belvárosból, be sem hajthatnak a kijelölt zónába, így értelemszerűen nem is parkolhatnának ott. A párizsi városvezetés szerint ez a teljes forgalom mintegy 55%-át - több mint 100 000 autót – érintené.

Párizs polgármestere az elmúlt években sok mindent tett az autóhasználat visszaszorításáért. Hidalgo már kitiltotta az erősen környezetszennyező dízeleket a város körgyűrűjéből, gyalogossá tette a Szajna rakpartját, számos főutcán csökkentette az autóforgalmat, kiterjesztette a zöldterületeket és a járdákat a korábban az autózás és a parkolás számára fenntartott területeken. A pandémia idején további kerékpárutakat létesítését rendelte el és kijelentette, hogy a korlátozások feloldása után sem szabad visszatérni az autók által uralt utcaképhez.

Az autómentesített zóna egy új eszköz lesz a járvány után fellendülő autósforgalom leszerelésére Párizs legbelső körgyűrűjében, egy körülbelül 14 négyzetkilométeres övezetben. Ez a terület kelet-nyugati irányban húzódik a Place de la Bastille-tól egészen a Place de la Concorde-ig. A francia főváros legforgalmasabb negyedei közül nem mindegyik tartozna az övezethez - a Champs -Elysées például kívül esne rajta, akárcsak a Garnier operaház körüli nagy bevásárló negyed. De a párizsi kormányzati épületek és kulturális intézmények nagy része, valamint az üzletek és éttermek jelentős többsége az övezet határain belül lesz. A városvezetés amúgy nyitott a zóna további bővítésére, ha az emberek részéről erre igény mutatkozik.

David Belliard párizsi közlekedési biztos elmondta, hogy a rendőrök ellenőrizni fogják a zónába behajtó járműveket, és bírságban részesítik a nem helyi lakosokat és az engedély nélkül behajtókat. Emellett kisebb útakadályokat alakítanak ki, ezzel csökkentve a behajtást lehetővé tevő utcák számát.