2021. augusztus 21. | 17:50

A Csergő Opel Alkatrész Centrum és Opel Szakszerviz alapító tulajdonosával és a cég vezetőivel beszélgettem eredményekről, a sikerhez vezető útról és arról, vajon mi lesz az alkatrész-kereskedelemmel és a szervizekkel az elektromos autók korában.

A tartós és valós sikerért keményen meg kell dolgozni. Nincsenek titkok, nincsenek kiskapuk és nincsen rövidebb út sem. Ugyanakkor vannak alapvető igazságok és tanácsok, amelyeket kizárólag olyan emberektől szabad megfogadni, akik végigmentek már az úton. Az úton, ami sokszor kanyargós, számtalanszor rögös és amiről nem is olyan nehéz letévedni. Múltról, jelenről és jövőről beszélgettünk a Csergő Kft. vezetőivel.

Csergő Úr, mekkora forgalomról is beszélünk? Hány darab alkatrészt értékesítenek évente, hogy egy milliárdos bevételű cég üzemeljen?

Csergő Ferenc: Az árbevételünk 2,1 milliárd Ft +Áfa volt 2020-ban. Ennek az összegnek a 10%-a származott autójavításból, míg a nagyobbik része, 90%-a autóalkatrész kis- és nagykereskedelméből. Ami az értékesített darabszámokat illeti, tavaly több mint 474 ezer db alkatrészt sikerült eladnunk. Nem szeretném elkiabálni, de nagyon úgy néz ki a számok alapján, hogy 2021-ben sikerül túlszárnyalnunk az előző év eredményét.

Ez igazán figyelemre méltó mennyiség. Kérem helyezze el a forgalmukat a közismert autóalkatrész-kereskedő cégek viszonylatában?

Cs.F.: Ha az információim helytállóak és amennyiben kizárólag a magyarországi tevékenységüket vesszük számításba, akkor az említett piacvezető általános alkatrész-forgalmazó cégek nagyságrendileg 20-30 milliárdos éves forgalmat bonyolítanak. Ez azt jelenti, hogy a mi árbevételünk körülbelül egytizede a többiekének, de nem szabad elfelejteni, hogy mi döntően egy márkára, az Opelre vagyunk szakosodva, azon belül is 95%-ban gyári eredeti alkatrészekkel foglalkozunk, míg a többi cég szinte valamennyi márkához biztosít – zömmel utángyártott – alkatrészeket. Megjegyezném, hogy a gyári Opel alkatrészek egy részét egyébként tőlünk vásárolják.

Meséljen egy kicsit magáról és arról, hogy milyen út vezetett a Csergő Kft-ig?

Cs.F.: Erdélyben születtem egy első generációs értelmiségi családban. Szoros anyagi helyzetünk ellenére édesanyám mindig is támogatta, hogy tanuljak, aminek végső soron a kitörés lehetőségét köszönhetem. Az élet akkoriban nem volt egyszerű mifelénk, már 12 évesen mezőgazdasági bérmunkát vállaltam, hogy előteremtsem magamnak mindazt, amit szeretnék. Hamar megtanultam, hogy az anyagi javakért bizony keményen meg kell dolgozni. Gimnazista éveim alatt nyáron pincérkedtem, az egyetem alatt pedig Németországban is dolgoztam építkezéseken, de számtalan más munkával is megismerkedtem. 1984-ben szereztem autógépészmérnöki diplomát, Brassóban.

Már az egyetem alatt belekóstoltam az üzleti életbe, különféle hiánycikkekkel kereskedtem. Akkor ezt „bizniszelésnek” hívták, természetesen nem volt hivatalos. Nem tudom egyébként, honnan örököltem az üzleti, kereskedői vénámat, mert a családomban senki nem foglalkozott korábban ilyesmivel.

Nagybetűs életemet, pályafutásomat az elképzelhető legnagyobb kommunista hiánygazdaságban kezdtem, az alkatrészellátó rendszer működésének alapjait is ekkor tanultam ki egy olyan állami vállalatnál, amely közúti árufuvarozással és autóbuszos személyszállítással foglalkozott. Gyakornokként a feladatom az autópark alkatrészellátásának a biztosítása volt. Nagyon más szelek fújtak akkor még, a hiánygazdaság miatt nehezen lehetett hozzájutni a szükséges alkatrészekhez. Kenőpénzekkel, ajándékokkal, mint például cigaretta, pálinka stb. tudtam csak biztosítani a szükséges alkatrészeket a buszainkhoz és teherautóinkhoz.

1988-ban jöttem Budapestre, amikor a Hungaroszerviz égisze alatt működő, Magyarország egyetlen Opel márkaszerviz alkatrész raktárának vezetését vállaltam el, ahová autókhoz értő, idegen nyelveken jól beszélő szakembert kerestek. 1990-től aztán négy évig egy Tandex nevű, azóta régen megszűnt magáncégnél alkatrészellátási vezetőként dolgoztam, amely már teljesen piaci alapokon működött, nem volt szükség az ajándék pálinkára, csak a partner bizalmára.

Mikor és miért döntött úgy, hogy saját vállalkozást alapít?

Cs.F.: Valójában sosem álmodtam saját cégről, tőke és vállalkozási tapasztalatok híján nem gondoltam, hogy valaha is belevágok ilyesmibe, de az akkori munkáltatóm, a Tandex ellehetetlenítette magát a piacon a helytelen üzleti döntéseknek köszönhetően, és a cégtulajdonosok közti harc sem kecsegtetett semmi jóval. A munkám, a pozícióm is veszni látszott, ezért kiléptem, és nemsokára egy osztrák cégnek kezdtem dolgozni területi képviselőként.

Adminisztrációs és vámköltség megfontolások miatt felkértek, hogy saját céget alapítsak. Így az ő anyagi fedezetükkel, az általuk biztosított hitelekből hoztam létre 1994-ben a Csergő Kft-t. Néhány évig partnerekként működtünk együtt, mi biztosítottuk a bécsiek Magyarországra történő exporttevékenységét.

Voltak mélypontok, kilátástalan időszakok, hullmávölgyek a vállalkozás elmúlt két és fél évtizedében?

Cs.F.: A kezdetekkor a felállás az volt, hogy egyetlen egy beszállítónk volt (az osztrák cég), egyetlen termékcsoporttal foglalkoztunk (gyári Opel alkatrészek) és egy zárt, szűk csoport számára értékesítettünk (magyar Opel márkaszervizek). Ügyfeleink 24 óra alatt kézhez kapták tőlünk az árut, miközben a hivatalos csatornán akkor még 1-2 hét alatt érkezett! A közös munka eleinte kifejezetten sikeres volt, ám a 90-es évek végére a feltételek és a körülmények gyorsan változtak, a konkurencia erősödött, ráadásul a márkaszervizeket egyre inkább rászorították arra, hogy ne tőlünk, hanem a gyári csatornákon keresztül szerezzék be az alkatrészeket. A forgalmunk ennek köszönhetően csökkenő tendenciát mutatott, változásra volt szükség.

2000 szeptemberétől megnyitottunk a teljes hazai piac felé, magánvásárlók, szervizek és kiskereskedők számára is megkezdtük az értékesítést. 2003-2004-től a bécsi partnerünk árai sem voltak már annyira  piacképesek, új beszállítókat kellett keresnünk. Az átszervezések hatására a forgalmunk ismét növekedni kezdett. Ma már több mint 30 000 féle alkatrészt tudunk azonnal, polcról biztosítani a vevőinknek, ami egyedülálló a Kárpát-medencében (leszámítva persze az Opel importőr saját regionális raktárkészletét, ami a szabadpiac számára nem, csak a márkaszervizek számára hozzáférhető). Mára eljutottunk odáig, hogy a saját tulajdonú, 800 négyzetméter alapterületű, négyszintes budapesti komplexumunkból bonyolítjuk a kelet-közép-európai kis- és nagykereskedelmi alkatrészforgalmazási tevékenységünket.

Hogyan sikerült mindezt a semmiből megvalósítani? Valójában mi a sikerének titka?

Cs.F.: Úgy hiszem, hogy egy jó adag szerencsére is szükség van a siker eléréséhez, egyszerűen jó helyen kell lenni a jó időben. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy az embernek felkészültnek kell lennie abban a pillanatban, amikor a lehetőségek megtalálják. Nekem például a karrierem elején az angol és német nyelvismeret, valamint az autós szakmai végzettség tette lehetővé, hogy élhessek a szembejövő lehetőségekkel.

Aztán persze el kell indulni az úton és az embernek tennie kell a dolgát, keményen kell dolgoznia, eredményeket kell tudnia felmutatni úgy, hogy a világ és a körülmények folyamatosan változnak, képesnek kell lenni alkalmazkodni hozzájuk. A megfelelő munkatársak megtalálása és megtartása természetesen legalább ennyire fontos. Mindezt kiegészítendő úgy hiszem, hogy jó kommunikációs készségre is szükség van, ki kell tudni alakítani a szavahihetőségen és a bizalmon alapuló jó munkakapcsolatokat a megfelelő emberekkel, döntéshozókkal.

Mellékszál, de érdekel, hogy miként érinti a cég tevékenységét a tény, hogy az Opel 2017 óta a francia PSA-csoporthoz tartozik?

Cs.F.: Cégünk még mindig 90%-ban Opel alkatrészek kis- és nagykereskedelmével foglalkozik, de az elmúlt 10 évben fokozatosan nyitottunk a Chevrolet, Ford, sőt újabban a Peugeot és Citroёn márkák irányába is tekintve, hogy az Opel 2017 óta a PSA-konszern része és fokozatosan egyre nagyobb arányú az alkatrészek uniformizálása ez utóbbi márkák között. Új francia partnereink díjazzák, hogy a gimnáziumban franciául is tanultam. Ismét szeretném hangsúlyozni, hogy a nyelvtudás hatalmas kincs.

Ma már autójavítással is foglalkoznak. Egyértelműnek tűnt, hogy ebbe az irányba is bővítik tevékenységüket?

Cs.F.: Körülbelül 15 éve elgondolkodtam azon, hogy milyen hatalmas előnnyel rendelkezik egy olyan autójavító a piacon, amelyik 30 ezer tételes alkatrészraktárral vállal javítást ahhoz képest, amelyik semmit sem raktároz, vagy csak a legminimálisabb anyagokat. De a döntésben nagy szerepe volt annak a német szabályozásnak is, hogy kinti márkaszervizek kizárólag olyan független forgalmazó számára adhatnak el kedvezményesen gyári alkatrészeket, amelyek autójavítással is foglalkoznak.

2005-ben elindítottuk a szervizelési tevékenységet, ami alapvetően márkafüggetlen, de Opelre szakosodott, tulajdonképpen garanciaidőn túli szakszervizként működik. Erről azonban már nem én fogok beszélni, hanem szeretném megragadni az alkalmat és átadni a szót Kis-Tót Vincének, a Csergő Kft. szervizvezetőjének, aki nálam is jobban ismeri az autójavítói tevékenységünket. Végzettségét tekintve Vince autóvillamossági műszerész és informatikus mérnök, két évtizedes Opel szervizvezetői tapasztalatát pedig sikerrel kamatoztatja nálunk 2009 óta.

Vince, milyen előnyt élveznek azon ügyfelek, akik a Csergő Kft-hez viszik javításra az autójukat?

Kis-Tóth Vince: Egy átlagos autójavítónál, de még a márkaszervizek zömében is úgy működik a munkamenet, hogy a gépjármű felmérése, esetleg szétszedése után rendelik meg a szükséges alkatrészeket. A beszerzés a legjobb esetben még aznap vagy másnapra megoldható, de nem mindig van ekkora szerencséje az ügyfélnek. Nálunk a hibafelmérés után a nagy tapasztalattal rendelkező kollégák gyorsan azonosítják a szükséges termékeket, ha az ügyfél rábólint a javításra, akkor a raktáros máris összeszedi az alkatrészeket és átadja a szerelőnek. Ez jelentősen megrövidíti az időt, amíg az ügyfélnek nélkülöznie kell az autóját, de ha esetleg mégis nagyobb a várakozási idő, szervizünk természetesen csereautót is fel tud kínálni.

Ezen felül a független autószervizek az ismert alkatrész-nagykereskedések kínálatából dolgoznak, amely zömmel utángyártott alkatrészeket jelent. Mi mindig felkínáljuk az ügyfeleinknek a választás lehetőségét, akik jellemzően a legjobb minőségű, gyári eredeti Opel alkatrészeket részesítik előnyben annak köszönhetően, hogy ezeket számtalan esetben jobb áron tudjuk adni, mint a márkás BOSCH, Gates, Mann Filter, Hengst stb. utángyártottakat. Az eladásaink jelentős része a belföldi nagykereskedelmi partnereink felé is hasonló módon kerül értékesítésre, ők is az eredeti gyári alkatrészeket részesítik előnyben a kedvező áraknak köszönhetően.

Fontos megemlítenem még, hogy munkatársaink többsége Opel márkaszervizes tapasztalattal bír, a szükséges célszerszámok, diagnosztika-szoftverek és szaktudás mind-mind rendelkezésre állnak, miközben a márkaszervizekhez képest jelentősen kedvezőbb munkadíjakat és alkatrészárakat biztosítunk. Az árelőny mellett további ütőkártyánk, hogy míg a márkaszervizekben dolgozó munkatársak jellemzően az új és néhány éves autókhoz értenek, ezzel szemben mi a néhány évestől kezdve a tizen- vagy huszonéves autók meghibásodásait, jellemző bajait és azok gyors, szakszerű megoldásait is ismerjük.

Tisztában vagyok vele, hogy a „sufnituning” műhelyek áraitól magasabb rezsióradíjakkal dolgozunk, de mindenkinek meg kell értenie, hogy bizonyos ár alatt egyszerűen nem lehet tisztességesen működni. Nálunk az alkalmazottak mind be vannak jelentve, a jó szerelők eleve nem dolgoznak minimálbérért, a drága célszerszámok rendelkezésre állnak, a diagnosztikai szoftvereink jogtiszták és nem utolsó sorban tételes számlát adunk ügyfeleinknek az elvégzett javításokról és beszerelt alkatrészekről. Nálunk nem létezik „okosba” dolgozás.

Milyen jellegű javításokkal fordulhatnak az ügyfelek a Csergő Kft-hez?

K-T.V.: Az éves kötelező karbantartásoktól kezdődően gyakorlatilag bármilyen meghibásodásig fordulhatnak hozzánk. A Csergő Kft. vállal „nagyjavításokat” is, legyen szó motor- vagy váltófelújításról, esetleg osztómű javításról. Ezen felül gumis- és karosszériás munkákat is el tudunk végezni. Büszkén mondhatom, hogy szervizünk számtalanszor hoz helyre más műhelyeket már megjárt, reménytelennek tűnő autókat. Sok időt töltünk a hibafeltárással, hisszük, hogy mindig a valódi okok megtalálása a legfontosabb, én a magam részéről pont azokat a kihívást jelentő munkákat szeretem, amikor van min gondolkodni, töprengeni.

Az előbb, ahogy végigjártam a műhelyt, láttam, hogy milyen nagy, mégis minden álláson van autó. Mennyire megbízhatóak a tizenéves Opelek? Sok velük a gond?

K-T.V.: Igen, tényleg nagy a műhely, hat darab csápos emelővel, illetve még +3  munkaállással rendelkezünk, sok autó elfér. Nagy létszámmal dolgozunk, amire szükség van, mert általában meg is telik a műhely. A pandémia néhány hónapjában persze voltak kevésbé jó hetek is, de most ismét sok munkánk van.

Hogy mennyire megbízhatóak az Opelek, jó kérdés, semmiképpen nem rosszabbak, mint más, hasonló árfekvésű márkák autói. Minden gyártónak vannak megbízhatóbb és kevésbé sikerült típusai, ez az Opelre is igaz.

Az is tény persze, hogy a mai autók meglehetősen összetett szerkezetek, számtalan drágán javítható meghibásodást produkálhatnak tizenéves korukban már, mire elérik a 2-300 ezres vagy még sokkal nagyobb futásteljesítményt. Az sem segít, hogy a szerelhetőségük is némelyeknél bonyolultabb lett az évek során, van most nálunk egy Opel Astra J 1.6 CDTi vezérműlánc-cserén. A munkálat elvégzéséhez ki kell venni a motort a helyéről, ez jócskán megdobja a munkadíjat is.

Sokszor tapasztaljuk, hogy a tulajdonosok elhanyagolják az autójukat, még az olyan alapvető szükségleteket is, mint az olajcsere. Sokan túlszaladnak az előírt intervallumokon, de alapvetően azok sem tesznek jót az autóval, akik betartják a 30 ezres csereperiódusokat. Számtalan olajkoksszal szennyeződött, szétkopott motorral rendelkező autóval találkozunk és jönnek a sokszázezres, közel milliós motorfelújítások, motorcserék.

Ha használtautó-vásárláson törném a fejem, milyen típust javasolnál?

K-T.V.: Én törekednék a minél egyszerűbb technikára és valószínűleg alacsonyabb kategóriájú autót keresnék. Ha fontos a megbízhatóság, az olcsó fenntarthatóság, akkor egy szívó benzinmotoros Opel Corsa D vagy esetleg E nagyon jó választás lehet. Ha pedig nyitott vagy a hibridekre, és több pénzt szánnál a vásárlásra, akkor javasolni tudom az Opel Amperát, ami egy remek konstrukciójú autó. Nem kell félni az akkumulátortól sem, eddig egyetlen egy akkuproblémával nem találkoztunk, pedig lassan 10 évesek a legidősebb példányok és némelyik sokszázezer kilométert futott már.

Jó, hogy említetted az Amperát, mert ehhez kapcsolódó az utolsó kérdésem, amelyet a helyettes ügyvezetőnek, Viktornak szeretnék feltenni. De még mielőtt megtenném, kérlek mesélj magadról, Viktor!

Jenei Viktor: 1997-ben végeztem gépjármű üzemi technikusként, majd a Bárdi Autónál helyezkedtem el először raktárosként, később beszerzési asszisztensként. Ezt követően az Unixhoz mentem, ahol értékesítőből előbb áruátvételi vezető, aztán kirendeltségvezető lettem. A multi környezet nem volt az én világom, 2001-ben a Csergő Kft-hez kerültem, mint üzletkötő. Később értékesítési csoportvezető beosztásban dolgoztam, időközben pedig gazdálkodási mérnök diplomát szereztem autótechnika szakirányon. 2011-től aztán termékmenedzserként tevékenykedtem, és 2016 óta vagyok a Csergő Kft. helyettes ügyvezetője.

Te, mint a cég felsővezetője hogyan látod a vállalkozás, az autójavítás és alkatrészellátás nem is annyira távoli jövőjét a plug-in hibridek és a tisztán elektromos autók rohamos térnyerése mellett? Azoknak kisebb a szervizigényük. Mi lesz a Csergő Kft-vel?

J.V.: Ugyan hallani, hogy bizonyos autógyártók 2030 után már egyáltalán nem terveznek belső égésű motorral szerelt gépjárműveket gyártani, és az EU sem enged majd ilyen autókat forgalomba helyezni, de ez nem azt jelenti, hogy egyik napról a másikra eltűnnek majd a hagyományos autók. Egyrészt nem tudjuk még, hogy a céldátum egyáltalán mennyire tartható, másrészt a változás átmenettel fog megtörténni, még évtizedekig az utakon lesznek a dízel, a benzines, de főleg a hibrid autók, amelyekhez a mai megszokott volumenű alkatrész-utánpótlásra és szervizintervallumokra lesz szükség.

Elképzelhető, hogy 2050-ben a robbanómotoros autók közül már csak oldtimer Insigniákat fogunk javítani, és idővel elkerülhetetlenül be kell rendezkedni a teljesen elektromos autók javítására. Lehetséges, hogy kevesebb dolga lesz velük a szerelőknek és kevesebb alkatrész is kell majd hozzájuk, de attól nem félek, hogy csődbe megy a teljes autójavító és autóalkatrész-utánpótlás iparág, és abban is biztos vagyok, hogy ha eljön az ideje, a Csergő Kft. fel lesz készülve az új korszak új igényeire.

A hagyományos és tisztán elektromos autók közötti átmentet a plug-in hibrid járművek képviselik. Ha érdekel, milyen a mindennapokban egy Opel Ampera, akkor kattints a videóra!