2020. január 04. | 16:30

A 90-es években rengeteg szabadidő autó került piacra, ezekből válogattam...

A három részes cikk sorozat második részébe csupán egyetlen évtized autói fértek bele, de ne búsulj, mert akad így is szép számmal csodálni való. Ez az az időszak, amikor egyre inkább mainstreammé vált a SUV életérzés, így a luxus gyártók egymás után dobták piacra modelljeiket.

Oldsmobile Bravada (1990)

A General Motors 1990-ben dobott piacra egy nagy méretű SUV-ot az Oldsmobile emblémájával, amely alapjául a Chevrolet Blazer szolgált.

A Bravada névre keresztelt modell alap funkcióinak listája elég hosszú volt, ez pedig tartalmazott pár márka-specifikus stíluselemet, beleértve a karosszéria alsó részén lévő műanyag burkolatot.

Meglepő módon ez a megoldás működött. Noha a Bravada nem volt olyan sikeres, mint a Blazer, és nem is volt olyan kifinomult mint a mai luxus termékek. Az Oldsmobile a modell három generációját készítette, amíg 2004-ben le nem állt.

Ford Explorer Limited (1991)

Az Eddie Bauerrel kötött együttműködés megmutatta a Fordnak, hogy az Explorer eladásai életképes számok is tudnak lenni. Az 1991-ben bevezetett, limitált modell kimaxolta a kérhető extrák listáját, beleértve a bőr kárpitozást, az összkerékhajtást és az automataváltót.

Lexus LX 470 (1996)

Az első Lexus SUV LX 470 néven debütált és túlszárnyalta a Toyota Land Cruisert. A varázsa az apró részeltekben rejlett, ez például a modellspecifikus rácsban és néhány karosszéria elemben mutatkozott meg.

Mercedes-Benz M-osztály (1997)

A Mercedes-Benz igazgatótanácsa az M-osztállyal akarta helyettesíteni a G-osztályt. A fejlesztési munkálatok az 1990-es évek elején kezdődtek, a gyártás végül 1997-ben kezdődött, kevesebb mint egy évvel azután, hogy a cég befejezte első amerikai gyárának építését az alabamai Vance-ben.

A Mercedes végül gyorsan rájött, hogy az M-osztály nem helyettesíti a G-t, mert a kora ellenére is jó eladási számokat hozott. Másodszor, egy másik szintet képviselt a tartósság és terepjáróképességek területén, így nem üti egymást a két modell. Az ML55 AMG 1999-ben debütált egy hatalmas V8 motorral a motorháztető alatt.

Lincoln Navigator (1997)

Az 1990-es évek vége felé kristálytiszta lett, hogy a luxusautó-gyártók nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelmen kívül hagyják a vásárlók  érdeklődését a magasított járművek irányába, a SUV-ok már a városokban is kezdtek elterjedni és nem csak a vidéki embereknek szóltak. A Lincoln sem dughatta a fejét a homokba, így fogta az első generációs Ford Expeditiont és alapjainak felhasználásával piacra dobta az eredeti Navigatort.

A két SUV mérete azonos volt, akárcsak az általános arányok és számos mechanikai alkatrész. A Lincoln viszont márka-specifikus kezelőfelületet és számos kényelmi funkciót na meg egy kis erőt kapott. A mostani negyedik generáció továbbra is az Expeditiont veszi alapul és a Navigator továbbra is a Lincoln egyik legnagyobb sikere.

Cadillac Escalade (1998)

A Navigator sikere a Cadillac sikertelenségét vonta maga után. A nem túl bíztató értékesítési adatok miatt a General Motors a GMC Yukon Denalit rekordidő alatt Escalade-re változtatta. modell 1998-ban debütált, szörnyű volt mint a Yukon Denali, csak a jelvény csillogott másképp az orrán. A motortérben ugyanaz az 5,7 literes V8-os motor lapult.

BMW X5 (E53, 1999)

A BMW sokkolta a nagyközönséget és a sajtót, amikor bemutatta az X5-öt, mivel senki nem számított a német prémium gyártótól egy ilyen autóra. Egy megbízható terepjáró volt, miközben hozta azt amit a vásárlók elvártak tőle. A BMW akkoriban a Land Rover tulajdonában volt, így kihasználta az alosztály szakértelmét a megállíthatatlan terepjárók gyártásában.

Szerinted kimaradt valami a listából? Írd meg kommentben, hogy mi lenne az!

A cikk sorozat harmadik részéért nézz vissza a napokban az Alapjáratra.

  • Címkék: