2022. december 13. | 11:21

Vannak olyan helyek a világon, ahol a -50 fok nem is olyan meglepő, de közlekedni akkor is kell, ez pedig nem egyszerű kérdés.

Bár korábban már foglalkoztam azzal, hogy mekkora gondot tud okozni egy befagyott kilincs vagy egy lejegesedett szélvédő, de vannak a világnak olyan területei, ahol ezek már szinte megszokott, hétköznapi problémák.

A szibériai Jakutszk területén egyáltalán nem szokatlan téli időszakban a -40 vagy -50 fok körüli hőmérséklet. Emellett viszont nyáron akár a 30 fokot is elérhetik, tehát a hőingadozás jelentős. Ha viszont el kell indítani egy autót, mégis az előbbi okoz problémát.

Egy öreg ZIL 131 B típusú teherautónak viszont ez már szinte megszokott lehet, viszont ott sem csak beülünk és esetleg többször izzítunk. Konkrétan tüzet kell rakni a motor kartere alá, hogy a dermedt olaj el tudjon indulni a rendszerben. Abban a hidegben legfeljebb kocsonyaként funkcionál, de kenőanyagként aligha.

Emellett a teherautó egész csőrét hatalmas pokróccal fedik le, hogy bent tartsa a fával táplált tűz melegét. A folyamatot gázégőkkel is próbálják gyorsítani, amiknek majd még az indítás után is lesz szerepük.

Ilyen hidegben már a gázolaj sem kifejezetten biztonságos, így a tankban nem tartanak sokat. Ezen a hőmérsékleten a gázolajból már parafin csapódik ki, ami eltömítheti az üzemanyagrendszer alkatrészeit és károkat okoz. Ez ellen adalékokkal lehet védekezni és úgy, hogy nem hagyjuk kint az üzemanyagot a hidegben. Emiatt indítás után tankolják meg közvetlenül a ZIL-t.

Első blikkre nem is okozott nagy gondot a ZIL-nek a hidegindítás, hiszen ne feledjük, csak az olajat melegítették, bár biztos, hogy a blokk is kapott belőle kicsit. Miután beröffent és már az égéstérben történő folyamatok miatt melegszik tovább, még mindig nincs vége a bulinak.

A hajtásláncban ugyanúgy vannak különböző sűrűségű olajok, amiknek nem tesz jót a hideg, ezért azt is fel kell melegíteni. Itt jönnek képbe megint a gázégők, amikkel a differenciálházakat állnak neki kiolvasztani.

Bár a videó vágott formában 15 perc, valójában ez akár egy órás folyamat is lehet, amihez nekünk is jelen kell lennünk a -50 fokban. Arról nem is beszélve, hogy megfelelően karbantartott géppel játszhatunk csak el hasonlót. Gondoljunk csak bele, hogy nem szívesen rakunk tüzet valami alá, amiből folyik például az üzemanyag.

Depositphotos