Dávid kicsivel több mint 60 millió forintért vásárolt egy elektromos Mercedes EQS-t, aminek számos hibája volt már kezdetekben is. Az importőr hozzáállása pedig kiábrándította a prémiumautók világából.

Hónapok óta szeretne egy olyan új Merciben utazni olvasónk, amelyet nem kell hetente a szervizbe hordani. Ez egyelőre nem adatott meg neki, mert a 2023-ban vásárolt Mercedes EQS SUV elektromos autójával nagyon sűrűn adódnak gondok, főleg szoftveres szinten. Már a megvásárlása sem volt egy egyszerű történet, és Dávid azóta sem tartozik a boldog újautó-tulajdonosok közé. De ne szaladjunk ennyire előre...

A történet ott kezdődött, hogy olvasónk 2022 tavaszán, 66 éves korában elhatározta, hogy szeretne vásárolni egy elektromos Mercedest. Nyáron már itthon is kapható volt a firssen bemutatott EQS SUV, és mivel addigra szinte az összes erről készült cikket elolvasta és pozitív kép alakult ki benne az autóról, így belevágott a dologba.

A kép illusztráció

Dávid online konfigurált a Mercedes weboldalán egy EQS SUV 450+ modellt, amelyet meg is rendelt. Ezután közölték vele, hogy az autó ára mégsem annyi, mint amennyi fel volt tüntetve a weboldalon, hanem 2,5 millióval több. Természetesen megtévesztve érezte magát, így reklamációt nyújtott be, amelynek eredményeképp a kereskedő egy 2 százalékos, nagyjából 1,2 millió forintot jelentő kedvezményt kínált fel, amelyet Dávid elutasított.

Végül szeptemberben rendelte meg az autót egy Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei márkakereskedésben. Ott azt az ígéretet kapta, hogy novemberben gyártják le az EQS-t, ő pedig 5,6 milliós foglalót fizetett. A megkötött szerződés elég egyoldalú volt a Mercedes javára, azóta ugye a Magyarország Ügyészsége is lépett ezen a területen, most már nem emelhetik az árat szerződéskötés után akármilyen indokra hivatkozva a kereskedések. A megállapodás egyik része arról szólt, hogy a foglalót elveszíti, ha felmondja a szerződést, viszont ha ellehetetlenül az autó kiszállítása, akkor az 5,6 millió forintot, amit befizetett nem duplán, hanem csak szimplán kapja vissza.


Ezzel kapcsolatban megkerestük a D.A.S. szakjogászát, dr. Krizsán Zoltánt, aki átnézve a dokumentumokat az alábbiakat vette észre:

A jogász vélelmezi, hogy valahol apró betűvel, csillagozva oda volt írva, hogy az ár csak tájékoztató jellegű, a végleges ár változhat. Erre utal egyebekben az ÁSZF is (a képernyőfotók egyébként megvannak olvasónkak). Ún. ajánlati kötöttségről és fix árról ilyen hirdetéseknél önmagában nem beszélhetünk. A megrendelőlap alapján ún. fogyasztói szerződésről van szó. Ez azért fontos, mert a jog többlet védelmet ad a fogyasztóknak. Vannak törvényi kötelező elemek, amelyektől nem lehet eltérni fogyasztói szerződéseknél (pl. legrövidebb szavatossági idő, jótállás elhagyása stb.). A foglaló vagy kötbér pl. már nem fog ebbe a körbe tartozni a törvény erejétől fogva. 

Teljesen érthető, hogy az olvasó nagyon egyoldalúnak ítéli meg az ÁSZF-et. Ezzel együtt, minden szentnek maga felé hajlik a keze. Aki a szerződést írja, bele fog tenni olyan garanciákat, amik az ő érdekeit védik. ÁSZF alkalmazásánál ez nem is szabályellenes, a törvény azzal védi a fogyasztókat, hogy a lényeges elemekről, a szokásos szerződési gyakorlattól eltérő rendelkezésekről egyedileg, külön is tájékoztatnia kell az eladónak a másik felet. Annak bizonyítása pedig, hogy ez a tájékoztatás megtörtént, az eladót terheli (ennek biztosításául külön nyilatkozatot írattak alá az olvasóval, hogy megértette és elfogadja az egyedileg megtárgyalt szerződéses feltételeket).

Valóban szokatlan feltétel az, hogy a foglalóként átadott összeg egyben előlegnek is minősül, mikor melyik funkciója érvényesül. Ezzel együtt, nem lesz jogellenes. Az ÁSZF elkülöníti azt az esetet amikor a foglaló kétszeresen jár vissza attól, amikor csak az átadott összeg jár vissza. A jogszabályok nem tiltják a foglaló ilyen jellegű használatát, és a kötbér fizetési kötelezettségek kikötését sem.

Amit a jogász biztosan támadna a szerződésben, azok a szállításra vonatkozó rendelkezések. Ugyan 30 napnál több késedelem esetén kötbérfizetési kötelezettsége van az eladónak, az ennél kevesebb napnál „mosom kezeimet” alapon arra kényszeríti a fogyasztót, hogy számolnia kell következmények nélkül a késedelemmel, és tűrnie kell. Nem szabadulhat ennyivel a teljesítési határidőtől az eladó. Amennyiben a gyártó késedelembe esik, az még nem mentesítheti az eladót.

A kettejük közötti jogviszonyban majd ők elszámolnak a késedelemmel, de az olvasó felé az eladó határidőre történő teljesítési kötelezettsége fenn kell, hogy álljon. Ez alól a kibújást úgy lehet elképzelni eladói oldalon, hogy meg kell nézni az iparág szokásos szerződési gyakorlatát. Ha az utóbbi években következetesen beépítik ezt az eladók a szerződésekbe, és esetleg még bírósági határozat is van arról, hogy a piac tulajdonságai nyomán jogszerűen lehet 30 napos késedelemmel számolni a szállítás kapcsán a fogyasztók hátrányára, a feltétel megállja a helyét.

A szeptemberi ajánlatban és a tulajdonjog átruházási okiratban is rögzíti az eladó, hogy a szállítás teljesítése bizonytalan. Ezt veszélyhelyzeti záradék keretében építi be az ajánlatba. Van már azonban bírósági határozat arról, hogy a világjárvány még nem lesz vis maior, önmagában erre hivatkozva nem lehetetlenül egy szerződés, vagy nem beszélhetünk késedelemről. Ha több körülmény „sújtja” együttesen az eladót a világjárványon felül, és ezt bizonyítani is tudja, már érvényesen hivatkozhat késedelemre vagy lehetetlenülésre, de bemondásra, csak arra hivatkozással, hogy világjárvány vagy háború van, még nem lesz jogszerű az eladó eljárása a bizonytalanság kiküszöbölésére írt jogainak gyakorlásával.


Az autó megrendelése után még volt lehetőség a felszereltségen módosítani, ezzel Dávid többször is megpróbált élni, ám sokszor falakba ütközött. Számos extra ugyanis nem volt akkor rendelhető, például a Hyper Screen vagy a 22 kilowattos töltési lehetőség sem. Ennek következtében kezdett elmenni a kedve a dologtól, hiszen úgy érezte, hogy a Mercedes piacra dobott egy autót, ami valójában még nem teljes egész, hiszen több funkció még nem rendelhető hozzá.

Olvasónk ezért visszamondta a rendelését, és kérte a kereskedőt, hogy egy későbbi, decemberi gyártású autót szállítsanak le neki, amelyben már benne lesznek a kívánt extrák. A kereskedő és az importőr ekkor felajánlott egy 10 százalékos árkedvezményt vagy egy 2023-as gyártású autó lehetőségét, olvasónk inkább az előbbit választotta, és maradt az eredetileg megrendelt autónál.

Ezután borzasztó hosszú várakozás következett, hogy az autó megérkezzen. Teltek a hónapok, Dávid folyamatosan levelekkel bombázta a kereskedőt, hogy mi a helyzet az autójával. Az EQS átvételét végül 2023 márciusára tudták leegyeztetni, azt azonban furcsának találta, hogy még az autó tényleges átvétele előtt az összes szerződést, átvételi elismervényt és nyilatkozatot előre aláíratták vele.

Az igazi bohózat azonban csak itt kezdődött, hiszen amint elhagyta a kereskedést az autóval, hibajelzés jelent meg a műszerfalon: a vészfékező asszisztens nem működik. Dávid felhívta a kereskedést, ám mivel menet közben voltak, érdemi segítségnyújtásra nem volt lehetőség, így azt az ígéretet kapta, hogy szoftverfrissítéssel megoldható lesz a dolog.

Elromlott a napfénytető is, nem csukódott. Így viszont nem lehetett sehol leparkolni, mert beázhatott volna az esős időszakban. Ezt a márkaszervizből kiérkező technikus orvosolta végül, majd az autót bekérették szoftverfrissítésre a szervizbe. Ez úgy zajlott, hogy letöltötték az EQS szoftverét, azt beküldték a német központba, majd olvasónknak egy újabb alkalommal meg kellett jelenni a szervizben, hogy a javított verziót feltegyék az autóra. Ezek mind 200 kilométeres utak voltak Dávidnak, így az ideje és a pénze is ment a dologgal.

A vezetőoldali ajtó nem csukódott rendesen, ennek kapcsán is ment a pinngpongozás, hogy vajon melyik kirendeltség tudja orvosolni a problémát. A sávváltást segítő asszisztens szintén bekrepált, a nagyjából 600 ezer forintos felárat jelentő extra hang- és hőszigetelés pedig szintén nem győzte meg olvasónkat, így egy tesztvezetésre invitálta a Mercedes képviselőit. Itt egy mobilos appal mérték a közúti forgalomban, hogy hány decibeles zaj szűrődik be az utastérbe, majd egy extra szigeteléssel fel nem szerelt EQS-be átülve ugyanilyen mérést végeztek.

Dávid szerint egyrészt a mobilos app nem hitelesített műszer, másrészt a közúti mérést sok minden torzíthatja, például hogy milyen hangos járművek mellett haladnak el. A dolog vége az lett, hogy a Mercedes elutasította a panaszt, ahogyan a fékrendszer hatékonyságát is szubjektív problémának vélték, így ezt is elutasították.

A Mercedes ME alkalmazás sem működött rendesen, a frissített applikáció szintén nem segített Dávidon. Többször előfordult, hogy az alkalmazás riasztott, hogy az autó elhagyta a területet, miután leparkolta valahová. Nagy futás lett a vége, az EQS viszont a helyén állt. A futás után alaposabban megnézte az alkalmazást és lehetett látni, hogy három nappal korábbi információt adott tévesen és késedelmesen. Ezen felül az OTA (Over The Air) frissítések sem működtek.

A szervizben 30 napig volt az EQS, és mivel sem a vészfékező, sem a sávváltó asszisztenst nem tudták megjavítani, így Dávid elhozta az autót. Végül Németországból érkezett egy szakember, aki meg tudta oldani a problémákat. Szintén pikáns részlet, hogy a szervizben megsérült az autó lökhárítója, így az alig 2000 kilométert futott EQS már nem 100 százalékos fényezéssel rendelkezik, hiszen javítani kellett azt az elemet. Olykor a szellőztetés és a klíma sem működött megfelelően az autóban.


A felmerülő problémák kapcsán a Mercedes hazai importőrét is felkerestük, hogy valóban nem sikerült-e hosszú ideig megjavítani az autó szoftveres hibáit, valamint hogy tényleg megsérült-e az EQS fényezése a szervizben. Ezeket a válaszokat kaptuk:

A vészmegállító és sávtartó asszisztens funkciók kijavítása megtörtént. A szervizszolgáltatás végén a műhely és az importőr szakemberei, valamint az ügyfél közösen ellenőrizte az OTA (update over the air) és a Mercedes me funkciókat, hibás működés nem volt megállapítható. Ezt követően az ügyfél átvette a kijavított autót. Az ügyfél számára a javítások időtartamára csereautót biztosítottunk.

Az egyik szervizlátogatásnál, az autó visszaadásakor az ügyfél az autót átvizsgálta, és a hátsó lökhárító egyik élén néhány pontszerű festék leverődést talált. A műhely nem ismerte el, hogy a sérülés nála keletkezett, azonban sajnos nem dokumentálta megfelelően a bemenő állapotot, ezért a sérülést az ügyfél részére térítésmentesen javította.

A márkakereskedések és az importőr elkötelezettek vagyunk az ügyfelekkel való folyamatos kapcsolattartás és az elégedettség megteremtése terén. A felmerült kérdések, problémák kapcsán mindvégig arra törekedtünk, hogy ezeket a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban oldjuk meg. Elsődleges célunk az ügyfél elégedettsége. Ennek érdekében a javítások lezárulásával a márkakereskedés méltányos megoldási javaslatokat tett az ügyfél részére.


Nem erre számított tehát Dávid egy prémiummárkától, főleg egy ilyen nagy értékű modell megvásárlása kapcsán. Az, ahogyan a problémáit kezelték, és amilyen hosszú időbe telt a hibák kijavítása, az mind csorbította a márkáról kialakult képét. Dr. Krizsán Zoltán a sérült karosszériaelem kapcsán azt jegyeze meg, hogy a Mercedesnek az értékcsökkenést is meg kellene térítenie kártérítésen belül.

Összesen hatszor kellett elautózzon a szervizbe, amely nem a szomszéd utcában volt, több mint 1000 kilométer csak arra ment el a még 3000 kilométert sem futott EQS-sel, hogy Dávid a szervizbe járt az autóval. Több mint négy hónapba telt, mire az említett hibákat orvosolni tudta a Mercedes, ezalatt folyamatos idegeskedés és a műszerfalon felvillanó hibaüzenetek töltötték ki olvasónk mindennapjait. Azóta már eladásra is hirdette az autót, annyira kiábrándult belőle, de mikor telefonban elmondta a vevőjelölteknek, hogy sérült is volt a néhány hónapos autó és ilyen-olyan problémái voltak, nem nagyon kellett senkinek.

Jelenleg már csak egy probléma van az autóval, hogy a hátsó szőnyeg patentjei rossz helyen vannak, így azt nem lehet rendesen rögzíteni. Ez a dolog még mindig megoldásra vár, az ügy itt sem valami gördülékeny.

A kereskedéssel szemben Dávid polgári peres eljárást fog indítani hibás teljesítés miatt. Visszavásárolni 20-22 millióval olcsóbban lenne hajlandó a kereskedés, egy hibátlan példányt Dávid pedig csak listaáron vehetne, komoly pénzügyi buktával. Olvasónk öreg korára szeretett volna egy minden igényt kielégítő luxusautót vásárolni, ám ez nem adatott meg neki annak ellenére, hogy a pénzt előteremtette rá. Jelenleg is folynak az egyeztetések az ügyében az importőrrel, ám a kilátásai egyelőre nem túl fényesek.

Mercedes