2020. szeptember 16. | 14:19

Az autógyártókat már a 19. század végén foglalkoztatta az elektromos járművek gondolata.

Manapság szinte az összes autógyártó igyekszik lépést tartani a trendekkel, ennek érdekében komoly pénzeket fektetnek az elektromos modellek fejlesztésébe. A jövő ugyanis az alternatív megoldásoké, a törvényalkotók 10 éven belül szeretnének szinte teljesen megszabadulni a dízel és benzines motorokkal hajtott járművektől. A gyártókat azonban már a 19. század végén foglalkoztatta az elektromos autók kérdése.

1898-ban Ferdinand Porsche bemutatta az úgynevezett „Egger-Lohner elektromos járművet”, mely a történelem első Porsche-tervezése volt. Minden idők első Porsche modellje egy elektromos autó volt! A német gyáróriás egészen 2019 nem rukkolt elő újabbal, ekkor érkezett meg a nagyra tartott Porsche Taycan. No de ne szaladjunk ennyire előre!

A 19. század végén, egészen pontosan 1899. április 29-én Camille Jenatzy, belga autóversenyző volt az első, aki 100 km/h-nál nagyobb sebességet ért el egy elektromos autó volánja mögött. A saját maga által tervezett és fejlesztett járműnek a „La Jamais Contente”, azaz „Örökké elégedetlen” nevet adta. Ez a kijelentés alighanem a mai napig érvényes az autóversenyzőkre.

A 20. század elején, főleg Thomas Edison és a hozzá hasonló feltalálók munkásságának köszönhetően, rendkívül népszerűvé váltak az elektromos járművek az Egyesült Államokban. Akkoriban az összes amerikai autó 38%-a volt elektromos meghajtású. 1971-ben már a Holdra is eljutott egy elektromos jármű. A „Moon buggy” néven ismert kisautót a Boeing, valamint a General Motors egyik leányvállalata, a Delco Electronics tervezte.

Az elmúlt évszázadra azonban nem a környezetkímélő megoldások támogatása volt jellemző. A gázolajjal és benzinnel hajtott járművek annyira szennyezték a levegőt, hogy 1992-ben elfogadtak egy tisztább levegőről és zöldebb energiapolitikáról szóló törvényt, így az autógyártóknak foglalkozniuk kellett az alternatív meghajtású autók kérdésével.  

1997-ben a General Motors bemutatta az EV1-es modellt, melyből több mint 1000 példány gördült le a gyártósorról. Ugyanebben az évben kerültek piacra az első tömeggyártású hibrid autók, a Toyota Prius és a Honda Insight.

2008-ban kezdődött a Tesla Roadster fejlesztése, mely az első sorozatgyártású, teljesen elektromos meghajtású, lítiumionos akkumulátorokkal működő autóvá vált. A Roadster hatótávolsága már 12 évvel ezelőtt 320 kilométer volt.  

2010-ben a Nissan történelmet írt: bemutatta a Nissan Leaf modellt, mely a világ legnagyobb számban eladott konnektoros elektromos autója volt közel egy évtizeden át – és még ma is elég jól fogy.  

2014-ben az autóversenyzésben is betört az elektromos technológia, ekkor rendezték ugyanis az első Formula-E futamot Pekingben. A sorozat egyre növekvő népszerűségnek örvend, olyan meghatározó autógyártók is komoly energiát és pénzt fektetnek a projektbe, mint a Porsche, az Audi vagy a Mercedes.

Az elmúlt öt évben egészen elképesztő mértékben, 565%-kal emelkedett az elektromos autók száma az utakon. 2020 végére a különböző gyártók európai kínálatában összesen 214 modell közül választhatnak a vásárlók. Az elemzők szerint 2025-re az EU-ban gyártott összes jármű 22%-a elektromos meghajtású lesz – 2030-ra ez a mutató elérheti az 50%-ot is.

Te mit tervezel? Ha a pénztárcád megengedné, váltanál elektromos autóra?