Nyilvánvalóan valamivel hosszabb menetidőre kell számítani, de ha az M7-es elesik, jobb egy vidéki úton autózni, mint a dugóban állni.
Mi lehet az első dolog, ami eszünkbe jut a nyárról? Lehet nyári szünet, vakáció vagy nyaralás, ezek mindegyike magában hordozza azt a jelentést, hogy nem kell tanulni, dolgozni, hanem a pihenésé a főszerep. Itthon sokan választják a Balatont úticélnak, hiszen relatív közelsége és természeti adottságai méltán tették ennyire közkedveltté, viszont a pancsolás és hűsölés mellett van egy jól ismert árnyoldala is a helynek.
Az odajutás. A fenti relatív közelség azt jelenti, nem kell 8 órát repülni a Balatonra, de attól még legalább másfél óra az út Budapesttől a tó legközelebbi pontjáig. Szerencse, hogy az M7-es autópálya éppen elhalad mellette, 130 km/órás sebességgel seperc alatt ott is vagyunk. Sajnos ez a gyakorlatban ez közel sem így van, nyaranta, főleg a hétvége közeledtével, de délutánonként is autók ezrei özönlik el az autópályát, amelyek közül igencsak sokan a Balatonra igyekeznek.
Emiatt már megszokott dolog, hogy lépésben lehet csak haladni, néha pedig akár álló kocsisorok alakulnak ki, amelyek oka legtöbbször útmunka vagy baleset, de az autók mennyisége is nagyban lassítja a forgalmat. Bár több terv is van arról, hogyan lehetne tehermentesíteni az autópályát, a csigatempó továbbra is megvan és a forrósággal együttesen ez csak még inkább rontja a sofőrök helyzetét. A dugóban rekedt utazók sokszor türelmetlenek és idegesek, ha pedig gyerekkel utaznak, ez csak hatványozódik.
Éppen emiatt összeszedtem 3 alternatív útvonalat, amelyek a Balatonhoz vezetnek és egyetlen métert sem kell megtenni az M7-esen. Ezek az utak főleg fő-, vagy kisebb rendű utak, amelyek városokon vezetnek át. Ez persze azt is jelenti, hogy nem lehet száguldozni, de mivel ezek az utak az M7-esen kialakult dugó esetén alkalmazandóak leginkább, valószínűleg a 70-90 km/órás sebesség sokkal jobb, mint a tűző napon felforrni az autósor közepén.
A középút
Mivel a Balaton északi és déli partja merőben eltér egymástól, érdemes azt mérlegelni, melyik út lehet a legmegfelelőbb számunkra. Azonban a legkézenfekvőbb M7-alternatíva a sima 7-es főút. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a főutak között elég jól teljesít a 7-es, baleseti átlaga jóval alacsonyabb, mint más főutaké, a táj pedig látványosabb, mint az M7-esen.
Bár a két út majdhogynem egymás mellett halad végig, ha beáll az M7, a sima főút lehet a leggyorsabb megoldás. Budapest közepéről, vagyis a Lánchíd budai oldalától indulva nagyjából 2 órát ír a Google Maps Balatonakarattyára, a legkeletibb balatoni településre kicsivel több, mint két óra alatt lehet elérni ezen az útvonalon, amely így néz ki:
A Budaörsi útról egyből a 7-es főútra fordulva csak azt kell követni, bár ha valaki nem akar átmenni Érden, célszerű az M0-ás gyűrűn menni a legelső lehajtóig, majd az M6-oson megtenni néhány kilométert és Érd alatt visszatérni a 7-es főútra, ezzel kikerülve a várost.
Ezután már tényleg csak a főúton kell végigmenni, ami a Velencei-tó déli partján vezet végig, majd bemegy Székesfehérvárra, hogy aztán az autópálya mellett érjen le Akarattyára. Mivel ez az út ugyanazt a vonalat követi, mint a pálya, a Balatonra érve ugyanúgy lehet mind az északi, mind a déli part irányába fordulni, így ez az útvonal bármelyik tó körüli város elérésére jó lehet, a 117 kilométeres úthossz pedig nem sokkal több, mintha az M7-est választanánk.
Az északi út
Ez az út az északi partot kedvelők számára lehet jó alternatív útvonal, ha elesne az M7-es. Ez az útvonal meglepő módon rövidebb időben, mint a 7-es főutas, kilométerben pedig valamivel több. Sőt, valójában több variációja is létezik, nagyjából hasonló érkezési idővel, de mindegyik esetben gyönyörű tájakkal az út mentén.
Ennél a megoldásnál nincs teljesen nyílegyenes főút, amit csak követni kell, hanem sok kisebb úton kell haladni és rengeteg városkán kell áthaladni, ami viszont azt a hangulatot fogja árasztani, amellyel az M7-es soha nem tud szolgálni. Lássuk az útvonalat:
A kiindulási pont most is a Lánchíd, a célállomás pedig Balatonfüred. A kijutás a városból most is ugyanaz, a Budaörsi úton azonban nem a 7-es főút, hanem az M1 felé megyünk és rá is kell hajtani az autópályára. Itt van lehetőség arra, hogy eldöntsük, merre akarunk továbbmenni.
Több lehetséges megoldás is van, az egyik, fenn látható, miszerint Bicskénél kell letérni az autópályáról, majd egy rövid szakasz az 1-es és 811-es főutakon, majd az első körforgalomnál rátérni a Bodmér és Vértesboglár felé vezető útra. Erről aztán vagy Zámoly, vagy Söréd felé is mehetünk, mindkettő ugyanoda vezet, a Székesfehérvárt körülvevő gyűrűhöz, ahol a 8-as főútra lehet rátérni, majd Veszprémnél a 73-ason lehet elérni Balatonfüredet.
A másik lehetőség az, hogy az M1-es autópályáról már Biatorbágynál letérünk, aztán Etyeken át és a Korda Filmpark mellett elautózva Alcsútdoboznál lehet ráfordulni a 811-esre. Ezt az utat követve szintén a fehérvári gyűrűre jutunk, onnan pedig ugyanaz az út, mint a fenti. Mindkét lehetőség gyönyörű helyeken vezet keresztül, előbbi 141 km, utóbbi 138, és mindkettő 2 órás menetidő környékén van, így ha nem akarunk belefutni egy akár több órás veszteglésbe az M7-esen, érdemes már előre ezzel a menekülőúttal számolni.
A déli út
A déli part felé is van hasonló útvonal, amely szintén hasonló elven működik, mint az északi parti út: először autópálya, majd kis utak, falvak és városkák között, látványos táj, nyugodt tempó. A déli partra vezető út célállomása Siófok, amit így lehet elérni:
A középső úthoz hasonlóan kezdődik ez az útvonal, a Budaörsi útról a 7-es főutat követve az M0-on át az M6-ra kell ráhajtani. Itt azonban nem kell Érdnél lehajtani, hanem az M6-oson kell haladni, egészen Fejér vármegyébe, ahol Pusztaszabolcs alatt kell lefordulni, mégpedig egy 6209-es számú, harmadrendű útra, amely az autópályát köti össze a 62-es főúttal.
A főúton azonban nem kell sokat haladni, egyből le kell hajtani róla és Szabadegyházán és Sárosdon keresztül végül Dég községnél kell ráfordulni a 64-esre, amely a 7-es főútra visz. Ez az útvonal elég kacifántos, rengeteg fordulóval, amit egy GPS nem feltétlenül ajánlana fel, így ha valaki tényleg ezen az útvonalon közelítené meg a déli partot, a fenti térkép nagyon jól jöhet.
Itt nem is jöhet szóba alternatíva, mivel az M7 és M6 között nem húzódik semmilyen főút, így a fent említett városkákat követve lehet csak eljutni a Balatonra. Esetleg meg lehet próbálni a 65-ös főutat, amely a 64-essel párhuzamos, de Siófoktól délre éri el a Balatont, menetideje pedig negyed órával és 10 kilométerrel több, mint a fent részletezett útvonalé, amely valamivel kevesebb, mint két órás és 134 km hosszú.
Ezek az útvonalak hosszabbak kilométerben és időben is, mint az M7-es egyenes útvonala a Balatonig és sokkal bonyolultabbak is, viszont a különbség nem szembeszökő, így érdemes megfontolni ezek igénybe vételét az autópálya helyett, mivel a nyári időszakban szinte mindenki az M7-esre tódul, vagy a Balaton, vagy Horvátország felé igyekezve, ezért nem árt, ha mindenki tisztában van az alternatív lehetőségekkel is.