A balesetek száma sajnos nőtt a korábbi évhez képest.
Mindenkinek van egy vagy két megszokott útvonala, amelyen reggel munkába megy vagy este, épp a csúcsforgalmat elkerülendő, egy teljesen más utat választ a hazajutásra. Ezek általában jól ismert, rutinból bejárt utak, amelyekre azt mondanánk, bármikor végigmegyek rajtuk.
A másik végletet azok az útszakaszok jelentik, amelyeknek használatát élből elutasítjuk, szintén sajátságos okokból, vagy mert egyszerűen túl forgalmasnak tartjuk, vagy mert túl kátyús. De mi a helyzet azokkal az utakkal, amelyek igazoltan veszélyesek, mert rengeteg baleset történik rajtuk?
Kikértük a Központi Statisztikai Hivataltól azokat az adatokat, amelyek megmutatják, Magyarország melyik autópályája, autóútja és főútja bizonyult a 2022-es év balesetei alapján a legveszélyesebbnek.
Melyik autópálya a legveszélyesebb?
A KSH adatai szerint a legveszélyesebb autópálya továbbra is az M1-es, amely 2021-ben a Magyar Közút weboldalán elérhető táblázat alapján Pest megyében napi 55-56 ezer jármű forgalmát bonyolította le. Sajnos ezek az adatok a tavalyi évre nem érhetőek el, de valószínűleg ez a szám csak növekedett az elmúlt évben.
Ezt támasztja alá a tény, hogy 2022-ben 146 baleset történt az M1-es autópályán, amelyből 7 halálos kimenetelű volt, 46 súlyos, 93 pedig könnyű sérüléssel járó esemény volt. A 146 nem tűnhet soknak, tekintve, hogy naponta hallható, hogy baleset történt az autópályán, azonban ez a szám 2021-hez képest csak növekedett, abban az évben ugyanis 117 baleset történt az M1-esen, amelyből szintén 7 volt halálos kimenetelű.
Bár a halálos kimenetelű balesetek száma nem nőtt 2021-hez képest, a súlyos sérüléssel járó esetek száma majdnem megduplázódott, ugyanis 2021-ben csupán 26 ilyen eset történt, a könnyű sérüléses esetek száma pedig szintén nőtt, 9-cel.
Azonban nem csak az M1-es mutat romló tendenciát. Az M3-as autópálya a második legveszélyesebb út a kategóriában, 2022-ben 131 baleset történt rajta, amelyből szintén 7 volt halálos kimementelű. A súlyos sérüléssel járó balesetek száma 42 volt, a könnyűeké 82.
2021-ben 112 baleset történt az M3-ason, ebből 6 volt halálos kimenetelű, 34 járt súlyos, 72 pedig könnyebb sérülésekkel.
Az M5-ösön 2022-ben összesen 120 baleset történt, ebből 9 volt halálos, 45 súlyos, 66 pedig könnyebb sérüléssel végződött. 2021-ben összesen 91 baleset volt, 5 halálos, 36 súlyos és 50 könnyebb sérüléssel végződő.
Ezt követi az M7, ahol 67 baleset történt tavaly, ebből 2 volt halálos, 18 alkalommal volt súlyos és 47 alkalommal könnyebb sérült. Ami érdekes, hogy az összes balesetek száma nem változott 2021-hez képest, azoknak milyensége viszont igen. A 2021-es 67 balesetből 3 volt halálos kimenetelű, 20 balesetben volt súlyos és 44-ben pedig csupán könnyebb sérült.
Az M4-es autópálya valamivel jobb számokat mutat 2022-ben, mint előtte egy évvel, bár csupán a halálos kimenetelű baleseteknél. Az összes balesetek száma nőtt, 32-ről 49-re, a halálos kimenetelű esetek száma lecsökkent, 3-ról egyre.
Az M7-hez hasonlóan a Pécsre vezető M6-oson sem változott tavaly az összes balesetek száma, 2022-ben és 2021-ben is 28 baleset történt ezen az autópályán, és a tavalyi balesetek kevésbé voltak súlyosak. Csupán 1 halálos kimenetelű szerencsétlenség történt 2022-ben a 2021-es 5 helyett, 10 súlyos baleset 5 helyett és 17 könnyebb sérüléssel végződő 18 helyett.
Mivel az M8-as pálya 2021-ben még nem nyílt meg, így nincsenek összehasonlítható adatok, de 2022-ben történt az M8-ason baleset, 1 súlyos és 1 könnyebb sérüléssel végződő.
A KSH táblázata autópályaként veszi az olyan magasabb rendű utakat, mint az M15, az M30 vagy az M70, így ezeket is beleszámolva a magyar autópályákon 2022-ben összesen 582 baleset történt, míg 2021-ben csupán 476. A halálos balesetek száma emelkedett arányaiban legkevésbé, 32-ről 35-re, de a súlyos balesetek száma 191-re nőtt 131-ről, amely elég elkeserítő szám.
Ami szintén érdekes, hogy az autópályák közül az M1 a legrövidebb, mindössze 171 km, ezzel szemben az M3 280 km hosszú, mégis az M1-esen történt a legtöbb baleset, amely magyarázható a fent említett forgalommal, mivel ez az autópálya bonyolítja a legtöbb forgalmat egyetlen nap alatt.
Mi a helyzet az autóutakkal?
Az M0 egy autóút, nem autópálya. Ezt sokan elfelejtik, és teljes nyugalommal hagyják figyelmen kívül a 110 km/órás táblákat. De mennyi balesetet jelent ez éves szinten? Az autóutak között nem meglepő módon az M0 vezet baleseti statisztikákban, 85 baleset történt a körgyűrűn tavaly, amely üdítő visszaesés a 2021-es 95-höz képest.
Bár a halálos kimenetelű balesetek száma nem változott, mindkét évben 3 ilyen történt, a súlyos sérüléssel járó ütközések száma 20-ról 19-re csökkent, a könnyű sérüléseseké pedig 72-ről 63-ra esett vissza, amely valamiféle reménysugarat mutathat az autópályák lehangoló statisztikái után.
Hasonló a helyzet a többi autóúttal is: az M2-esen 13 balestre csökkent a 2021-es 18 esetszám, az M25-ösön 3-ról 2-re csökkent a balesetek száma, hasonlóan az M51-esen, az M80-ason és az M86-oson is. Ezeken az utakon egyáltalán nem volt halálos kimenetelű baleset és a súlyos sérüléssel végződő ütközések száma sem haladta meg a 6-ot.
Összességében az autóutakon csökkent a balesetek száma, 180-ról 170-re, bár a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek összszáma megnőtt. Előbbi a 2021-es 4-ről 6-ra, utóbbi pedig 38-ról 43-ra emelkedett 2022-ben.
Na és a főutak?
Szintén nem meglepő, de a legnagyobb útszakasszal bíró és legnagyobb forgalmat is lebonyolító 4-es számú főút továbbra is az ország legveszélyesebb útja, 174 baleset történt rajta 2022-ben, amely messze kiemelkedik bármilyen útszakasz közül.
Hasonlóan rossz értékeket mutat az ország másik, szintén egyik legveszélyesebb útként emlegetett 6-os főút, ahol 116 baleset történt tavaly. Összehasonlításképp, 2021-ben a 4-es főúton 153, a 6-oson 102 baleset történt, amely szintén maga mögé utasít minden más autóutat és autópályát is, de a 2022-es évben még veszélyesebbnek bizonyultak ezek az útszakaszok.
Bár 2021-ben a 8-as út számított a harmadik legveszélyesebb főútnak, tavaly ezt a helyet az 1-es út vette át, ahol 2022-ben 93 baleset történt, míg 2021-ben 82. A 8-as út számai ezzel szemben csökkentek, itt 2021-ben volt 95 baleset, tavaly azonban csak 80.
A balesetek kimenetelét tekintve meglepő módon nem a 4-es főút áll mindenhol az első helyen, halálos balesetekből a 3-as úton történt 2022-ben a legtöbb, 11, az 53-as és 6-os úton 9-9, a 4-es és 5-ös úton pedig 8-8.
A főutakon történt halálos balesetek száma összességében csökkent, bár csupán eggyel, a 2021-es 75-höz képest 2022-ben 74 halálos kimenetelű baleset történt a főutakon.
A súlyos sérüléssel járó balesetek számát azonban továbbra is a 4-es út vezeti, ahol 55 ilyen eset történt 2022-ben, a 2021-es 40-hez képest. Második helyen a 6-os út 34-gyel, amely szintén növekedés a korábbi évhez képest, amikor ez a szám 24 volt. A harmadik helyen az 5-ös út 33 súlyos balesettel, a többi főúton pedig 20 felettiek voltak az ilyen esetek.
A könnyebb sérüléssel végződő balesetek száma is nőtt, a 4-es úton volt a legtöbb 2022-ben, 111 ilyen eset, majd a 6-os következik 73-mal, az 1-es 65-tel, az 51-es 63-mal és a 3-as 60-nal. Ezek az értékek majdnem mind növekedtek 2021-hez képest, kivéve a 6-os és 3-as utakat, ahol 61 és 64 volt a könnyű sérüléses baleset két éve.
Mennyi baleset történt a főutakon összesen?
2022-ben ez a szám 923 volt, 2021-ben csupán 884, amely elég erős különbség egy év alatt, sajnos nem a pozitív irányban. A megnövekedett balesetszám a könnyebb sérüléses táblázatban jelenik meg, itt nőtt az esetszám, a halálos karambolok száma fent említetten eggyel csökkent, a súlyos sérüléssel járó esetek száma pedig 16-tal esett vissza 2022-ben, 291-ről 275-re.
Mégis mit lehet tenni a karambolok csökkentése érdekében?
A rendőrség rengeteg mérést végez az utakon. A sebességtúllépésről nem régen hoztak új határozatot, amely szerint eltörlik a hibahatárt, így egy 90-es zónában már 91 km/órás sebességtúllépésnél is büntethetnek.
A szigorítás célja a balesetek számának csökkentése, ami a fenti adatokból szükségszerűnek tűnik, mivel a vizsgált utakon összesen 1675 baleset történt 2022-ben, míg 2021-ben ez a szám 1540 volt.
A rendőrség 2016 áprilisa óta 365 fix sebességmérő-berendezést üzemeltet országszerte, persze ezek közül sok a fővárosban vagy más településeken működik. Május elején azt is bejelentették, hogy 48 új trafiboxot fognak kihelyezni, amelyek közül több is főutakra kerül majd.
A fix mérők mellett a rendőrök természetesen mobil egységekkel is mérnek, és nemrég az ilyen hordozható készülékekből is 40 új darabot kaptak, amelyeket az autóból, akár menet közben is lehet használni.
Természetesen autós oldalról is tudunk tenni a balesetek csökkentése érdekében, az odafigyelés, a KRESZ-szabályok és a sebességkorlátozások betartása a legalapvetőbb, amit el lehet mondani, hiszen a balesetek legnagyobb részben a gyorshajtásból vagy figyelmetlenségből adódnak.
Mindenki saját felelősségére van bízva, mit gondol megfelelő utazósebességnek és mennyire félti a jogsiját és a tárcáját a gyorshajtási bírságoktól, de abba nem sokan gondolnak bele, hogy nem egyedül közlekedünk az utakon. A defenzív és odafigyelő vezetés nem egyszerű sallang, hanem valóban életeket menthet.
Központi Statisztikai Hivatal