2023. május 05. | 09:06

Eddig elég kényelmes helyzetben voltak az autósok, de ennek most vége.

Magyarországon amúgy is sarkallatos pont a gyorshajtás, hiszen sokan élnek vele. Ezzel együtt pedig sok embert megfognak érte, hiszen balesetveszélyes.

A rendőrség még mindig ezt jelöli meg a hazai személyi sérüléssel járó balesetek legfőbb okának. Így nem csoda, hogy küzdeni akarnak ellene és ehhez most egy hatalmas lépésre szánták el magukat, tudta meg a Vezess.hu az ORFK-tól.

Hiszen eddig elég kényelmes helyzetben voltunk azáltal, hogy egy 50-es szakaszon az autó órája szerint sokszor még 60-65 sem számított gyorshajtásnak, erről egy komplett cikket is írtunk korábban, hogy mik voltak a tűréshatárok. Ebbe nem csak az autó műszerének csalása, de a rendőrség által kirakott trafiipaxokon beállított hibahatár is belejátszott.

A mérésügyről szóló törvény világosan fogalmaz a dologról, amely május elsejétől lépett életbe, tehát már most érdemes óvatosabbnak lenni. A törvény szerint ugyanis a hitelesített mérőeszközre úgy kell tekintenünk innentől, hogy annak nincs mérési eredményt befolyásoló hibája.

Megkérdeztük a hatóságot, hogy mit is jelent ez pontosan a gyakorlatban. Elmondták, hogy ha a kijelzőn 50 helyett 52 jelenik meg városon belül, akkor az már a bírságolható kategória.

Azt mondjuk fontos megjegyezni, hogy ez csak abban az esetben merül fel, ha a mérés után azonnal megállítanak. A hagyományos traffipaxoknál még mindig a rendőrökre bízzák, hogy milyen hibahatárt állítanak be, viszont ez innentől alacsonyabb lesz a mérési hibahatár nélkül. Tehát ha eddig 50-nél a műszer csak 65-re mért be, innentől 62-re is fog (ezek csak szemléltető példák, pontos értékeket nem tudunk).

Az ittassághoz hasonlóan a lépés indokolt, mivel az emberek nem érzik a gyorshajtással járó veszélyeket. A tavalyi évben összesen 621 637 gyorshajtót fogtak a rendőrök a hibahatáros rendszerrel - ez napi bő 1700 -, most viszont arra számítanak, hogy ennél több eset lesz.

A mérés során beállított rugalmasság a legtöbb helyzetben megmarad majd. Hiszen egy modern műszeregység mutathat pontosabb értéket, a régebbi autóknál ez azonban már nem garantált. Jellemzően lefele csalnak nagyjából 6 km/órát, azonban egy kerék cseréje valamilyen más méretre, az sok mindent megváltoztathat.

Korábban egyébként már foglalkoztunk a gyorshajtás témakörével egy videó keretein belül, akkor még a régi rendszer tapsztalataival.

Depositphotos