Ha 500 ezer és 1 millió forint között keresgélsz, akkor ezeknél a típusoknál inkább görgess tovább a hirdetési portálokon.
Jó autókból is van rossz, rossznak mondott autóból is van jó, ám egyes típusok esetében mégis több bajra számíthat az új tulajdonos, ha mellettük teszi le a voksát. Az alábbi szubjektív összeállításban összeszedtem azt a nyolc modellt, amelyet inkább érdemesebb elkerülni, mint beleülni. Ha mégis rájuk esne a választás, akkor legalább alaposan járj utána az autó előéletének! Olvasás közben érdemes észben tartani, hogy az itt felsorolt autók között akad olyan is, amelyik alapvetően jó, csak ennyi pénzért nem kapni belőle épkézláb példányt.
Mazda3 MK1
Dizájnos megjelenés, megbízható japán technika és kívánatos árak. Ezek jellemzik a 2000-es években gyártott Mazda3-asokat, csak sajnos nagyon szeretnek rohadni. Ezekből az autókból tizenévesen már szinte kizárólag erősen korrodált állapotúakat találni a piacon, ha pedig valami véletlen folytán rátalálsz egy rozsdamentesre, akkor biztos lehetsz benne, hogy záros határidőn belül úgyis elporlad. A rozsdásodási hajlam az elégtelen gyári üreg- és alvázvédelemnek köszönhető, és egyébként jellemző az összes Mazdára abból az időből. Ezek az autók bárhol és mindenhol képesek rohadni, korrekt, szakszerű javításuk pedig szinte soha nem éri meg a ráfordított időt, energiát és pénzt.
Évjáratok: 2004 – 2009
Motorok:
- benzin: 1.4 (84 LE), 1.6 (105 LE), 2.0 (150 LE), 2.3t (260 LE)
- dízel: 1.6 (90 LE, 109 LE), 2.0 (143 LE)
Amiért jó lehetne:
- megbízható japán technika (motor, váltó, elektronika)
- fiatalos dizájn, jó megjelenés
- strapabíró beltér
- jó helykínálat, kényelmes ülések
- jó rugózás
- sportos vezethetőség
Amiért kerülni kell:
- átlagon aluli, borzalmas üreg- és alvázvédelem, komoly rozsdásodási hajlam
- nem túl megbízható dízelmotorok
Alfa Romeo 156
Ha Alfázom, ráfázom? Nos, ha érzékekre ható, igazán szép autót keresel, akkor egyértelműen az Alfa Romeók között kell nézelődnöd. Kétségtelen, hogy a 156-os széria egyike a legjobban sikerült típusoknak, minden részletéből sugárzik az olasz temperamentum és a ’dolce vita’, nem véletlenül lett az ’Év Autója’ 1998-ban. Ma már azonban köztudott, hogy a gyönyörű lemezek alatt nagyon rakoncátlan technika lakozik, az Alfa Romeo 156 tulajdonosoknak nem annyira az édes élet, inkább a ’mamma mia’ jut az eszükbe, valahányszor az autójukra gondolnak. Ha ilyen autód van vagy ilyet keresel, akkor készülj fel, mert sokat fogsz térdelni. Az autó mellett és alatt, szerelés közben.
Évjáratok: 1997 - 2007
Motorok:
- benzin: 1.6 (120 LE), 1.8 (140 LE, 144 LE), 2.0 (150 LE, 155 LE, 166 LE), 2.5 V6 (190 LE, 192 LE), GTA 3.2 V6 (250 LE)
- dízel: 1.9 JTD (105 LE, 110 LE, 115 LE), 1.9 M-Jet (140 LE, 150 LE), 2.4 JTD (136 LE, 140 LE, 150 LE), 2.4 M-Jet (175 LE)
Amiért jó lehetne:
- gyönyörű Alfa Romeo-dizájn, szívtipró megjelenés
- sportos beltér (a sportcsomaghoz Recaro ülések és Momo kormány dukált)
- kényelmes ülések
- hihetetlenül jó futómű, amely ringat, miközben sportos is tud lenni
- pontos kormányzás
- magas szintű vezetési élmény
- kifejezetten erős és jó hangú V6-os motorok
- már az 1.6-os alap benzines is jól viszi (10,5s a 0-100)
- erős, nyomatékos, mégis keveset fogyasztó dízelmotorok
Amiért kerülni kell:
- szűk helykínálat
- kis csomagtér
- borzalmas Selespeed robotizált automata váltó
- az igényes futómű kifejezetten érzékeny a rossz minőségű hazai utakra
- megbízhatatlan és sokat fogyasztó benzinmotorok (a V6-osok jobbak, de ritkák és még iszákosabbak)
- a benzinesekre jellemző a szelepvezérlés állító szerkezet meghibásodása
- a dízelek ennyi idősen már időzített bombák (nem csak Alfa-betegség)
- állandó elektronikus problémák jellemzik a típust
Renault Laguna II
Sokan mondják, hogy csak franciát ne, főleg használtan, ám igazából nincs rossz autó, csak felkészületlen tulajdonos. Igaz, ami igaz, a 2000-es évek Renault-i a kevésbé megbízható autók közé sorolandók, amelyet túlnyomórészt a silány alkatrészek, a túlbonyolított elektronika és az elégtelen gyártási minőség hármasa okozott. Ma a tizenéves 2-es Lagunák a leghírhedtebb modellek közé tartoznak a használtautó-piacon. Sokat nyújt kevés pénzért (vételár), ám a szervizigénye sokkal magasabb a konkurenciánál, azaz amit az ember a vámon nyer, elveszíti a réven. Egy szó, mint száz, aki ilyet vesz, legyen jóban a szerelőjével! De inkább ne vegyen senki ilyen autót, ha mégis ilyenre fáj a fogad, akkor keresd a 2005-ös ráncfelvarrás utáni példányokat!
Évjáratok: 2001 - 2007
Motorok:
- benzin: 1.6 (110 LE, 117 LE), 1.8 (120 LE), 2.0 (135 LE, 140 LE), 2.0t (163 LE, 170 LE, 210 LE), 3.0 V6 (207 LE)
- dízel: 1.9 dCi (93 LE – 131 LE), 2.0 dCi (150 LE, 177 LE), 2.2 dCi (150 LE)
Amiért jó lehetne:
- bőséges helykínálat
- nagyon kényelmes ülések és ringató rugózás
- kiemelkedően magas felszereltség
- ma is jó megjelenés
- magas szintű biztonság és utasvédelem
- rendkívül keveset fogyasztó, kulturált hangú dízelmotorok
- a kétliteres Nissan-eredetű dízelmotor kifejezetten megbízható konstrukció
Amiért kerülni kell:
- állandó elektromos nyűgök
- hámló műanyagok az utastérben
- silány alkatrészek
- A benzines V6-os az egyik legnagyobb betegágy
- A dízeltulajdonosok álmukból felriadva is tudják, mi az a FUEL INJECTION FAULT vagy EINSPRITZUNG PRÜFEN hiba (befecskendezés hiba)
- a kártyás nyitás és indítás szeret rakoncátlankodni
- gyakori kuplung- és váltóhibák
Mercedes-Benz E-osztály W210
A pápaszemes Mercedes-Benz E-osztály sokak számára kívánatos autó, mert nagy, elegáns, kényelmes, belül is tágas és persze Mercedes. Presztízse ma már ugyan elhanyagolható, de mégiscsak csillagot hord az orrán, érthető, ha sokan vágynak rá. Maga a típus strapabíró, a technikája például golyóálló, akár a valaha volt egyik legjobb Mercedes is lehetne (de nem az), mert ennek is van Achilles-ina: a karosszériája, amit imád a rozsda. A probléma oka, hogy a típus megjelenésekor 1995-ben a Mercedes egy újfajta fényezési technológiát vezetett be, amely a környezetvédelem jegyében vízbázisú festéket használt. Sajnos túl későn derült ki, hogy nem lesz jó.
Évjáratok: 1995 - 2003
Motorok:
- benzin: E200 (2.0 136 LE, 150 LE), E200 Kompressor (2.0 163 LE), E230 (2.3 150 LE), E230 Kompressor (2.3 197 LE), E240 (2.4 V6 170 LE), E280 (2.8 S6 193LE, V6 204 LE), E320 (3.2 S6 220 LE, V6 224 LE), E420 (4.2 V8 279 LE), E430 (4.3 V8 279 LE), E36 AMG (3.6 S6 280 LE), E50 AMG (5.0 V8 347 LE), E55 AMG (5.4 V8 354 LE), E60 AM (6.0 V8 381 LE), E60 AMG 6.3 (6.2 V8 405 LE)
- dízel: E200D (2.0 88 LE), E220D (2.2 95 LE), E200 CDI (2.2 102 LE, 116 LE), E220 CDI (2.2 125 LE, 136 LE, 143 LE), E250D (2.5 113 LE, 2.5 turbo 150 LE), E270 CDI (2.7 163 LE, 170 LE), E290D (2.9 129 LE), E300D (3.0 136 LE, 3.0 turbo 177 LE), E320 CDI (3.2 197 LE)
Amiért jó lehetne:
- csillag van az orrán
- elegáns megjelenés
- nagyon kényelmes és stabil futómű
- jó felszereltség (Elegance és Avantgarde modellek)
- tágas és kényelmes beltér, ami ráadásul hihetetlenül tartós is
- az ülések olyanok, mint az anyaméh
- bőséges motorkínálat
- selymes hat- és nyolchengeres benzines motorok
- mindent kibíró adagolós dízelek
Amiért kerülni kell:
- rozsda, rozsda, rozsda és rozsda, ami ellen nincs rendes orvosság
- különösen veszélyes, hogy a motortartó elemek, a bölcsők és a futómű alkatrészei is fénysebességgel rohadnak
- a futómű nagyon igényes és sokat is bír, ám ha elkezd kopogni, drága lesz a felújítás
- nem ritka hiba a rugótörés
- elektromos problémák is jellemzik
- a benzinesekre jellemző a kábelköteg hibája, amely akár a motorvezérlőt is hazavágja (utóbbi sokszázezres tétel)
- az ötsebességes automata váltók nem a tartósságukról híresek
- a modern common-rail CDI dízelek helyett sokkal megbízhatóbbak a régi adagolósok, ám egyik sem egy erőgép
- tudj róla, hogy amelyiket 300 ezer futott kilométerrel hirdetik, abban legalább 600 ezer van, amit 500 ezerrel, abban minimum 1 millió
Suzuki Wagon R+ MK2
A Suzuki Wagon R+ egy kicsi, ám városba alkalmas, ügyetlen, mégis praktikus autó. Nem egy szépség, de könnyű vele manőverezni a méretei, az egyszerű formája és a nagy ablakai miatt, meg aztán relatíve magasan ül benne az ember, így a be- és kiszállással sincsenek problémák. Olcsón fenntartható, alkatrész van hozzá dögivel és könnyű szerelni is, bárki, aki képes féket cserélni egy kerékpáron, ezt is meg tudja javítani. Mondhatnánk, hogy A-ból B-be tökéletesen elvisz, de van nála sokkal-sokkal jobb autó a piacon, főleg ennyi pénzért. A Wagon R+ nem azért rossz autó, mert megbízhatatlan, inkább az a baj vele, hogy ez a magasnövésű mini csak amolyan autópótló autónak jó a nulla felszereltsége, az igénytelen beltere, a nemlétező biztonsága és bizonytalan futása miatt.
Évjáratok: 2000 - 2005
Motorok:
- benzin: 1.0 (53 LE), 1.3 (76 LE, 93 LE)
- dízel: 1.3 DDiS (69 LE)
Amiért jó lehetne:
- olcsó fenntarthatóság, megbízható technika
- filléres alkatrészek és könnyű szerelhetőség
- főleg az idősebb korosztály értékeli a magas üléshelyzetet és a könnyű be- és kiszállást
- praktikus beltér: akár öt ember is elfér vagy a hátsó ülések lehajtásával 1,2 köbméteres raktér áll rendelkezésre
- bőséges fejtér
Amiért kerülni kell:
- rossz úttartás (autópályán ijesztően kóvályog)
- nulla utasbiztonság
- a lemezek vastagságáról sokat elárul, hogy a csomagtérajtó már egy erősebb becsukástól is behorpadhat
- béna megjelenés
- jellemzően puritán felszereltség
- az 1,0 literes motor nagyon gyenge, de a „nagy” 1,3-as sem egy erőgép
- a benzinesek méretükhöz és erejükhöz képest sokat fogyasztanak
BMW 3 E46
Egy BMW maga a megtestesült vezetési élmény, amely a 3-as szériára különösen igaz, ráadásul az E46-osok kétségtelenül jól is sikerültek. Nem csak egy élvezetes autó, hanem nagyon kívánatos is, jó megjelenése mellé kiemelkedő minőség és sportos viselkedés társul. A baj vele manapság pont a hatalmas népszerűségéből fakad, mindenki ilyet akart vagy akar még ma is, és sajnos túl sokan meg is engedhetik maguknak. Megvenni meg tudják, fenntartani már kevésbé. Ha az igényes technikának csak rúgják, de nem kapja meg a kellő karbantartást, akkor hamar lecsúszik a kénköves pokol legmélyebb bugyraiba, és a fenntartása tizen- vagy huszonévesen maga lesz a rémálom. Amelyiket nem használták el, azt kiflibe törték, amelyiket pedig megkímélték, annak ára már felfelé ível. Egy jól karbantartott példány még ma is vágyott és jó autó, csak ritka, ezért nem is olcsó.
Évjáratok: 1997 - 2006
Motorok:
- benzin: 316i (1.6 – 1.9, 105 – 116 LE), 318i (1.9 – 2.0, 118 – 143 LE), 320i (2.0 150 LE, 2.2 170 LE), 323i (2.5 170 LE), 325i (2.5 192 LE), 328i (193 LE), 330i (3.0 231 LE), M3 (3.2 343 LE), M3 CSL (3.2 360 LE)
- dízel: 318d (2.0 116 LE), 320d (2.0 136 LE, 150 LE), 330d (3.0 184 LE, 204 LE)
Amiért jó lehetne:
- jó futómű, sportos vezethetőség
- sok élményt adó hátsókerék-meghajtás
- pörgős és erős hathengeres motorok
- patent kézi váltó, strapabíró és sportos automaták
- a hathengeres benzinesek és a nagy 3,0 literes dízel végtelenül megbízhatóak
- minőségi, prémium kidolgozás
- tetszetős forma és bőséges karosszéria-választék
Amiért kerülni kell:
- rengeteg a leharcolt, karbantartást rég látott példány
- a négyhengeres benzinesek megbízhatatlanok és kifejezetten gyengék
- az SMG váltós verziók kerülendők a rakoncátlankodó váltóelektronika miatt
- a megvásárlásra érdemes példányok közelebb vannak a 2 millióhoz, mint az egyhez
MINI Cooper MK1
A retró életérzés mindig is menő volt, most is menő és valószínűleg mindig is menő lesz. Legyen szó öltözködésről, lakberendezésről vagy akár az autókról, aki a nosztalgiára hajt, nagyon nem nyúlhat mellé. Amikor 2000-ben a BMW felvásárolta a brit márkát, nagyon jól tudták, hogy megkaparintották az aranytojást tojó tyúkot. A régi-új típus sikere nem is maradt el, a felélesztett „Mr. Bean autó” valósággal berobbant a köztudatba, a fiatal autóvásárlók, hölgyek és urak egyöntetűen új MINI modellt akartak maguknak. Csak volt vele egy nagy baj: a BMW gyártotta. És mit tesz egy autógyártó, ha sok pénzt akar keresni? Spórol a gyártási minőségen.
Évjáratok: 2001 - 2008
Motorok:
- benzin: One (1.6 90 LE) Cooper (1.6 116 LE), Cooper S (1.6 kompressor 163 LE - 174 LE), John Cooper Works (1.6 kompressor 211 LE)
- dízel: One D (1.4 75 LE)
Amiért jó lehetne:
- kívül-belül fiatalos, stílusos és menő retró dizájn
- üde színfolt az utakon, amiért csak rajongani lehet
- bestiális Cooper S és JCW modellek
- sportos vezetési élmény, gokartos viselkedés
- reszponzív kormányzás, stabil futómű
- külső méreteihez képest tágas belül
- a Chrysler-eredetű, Brazíliában gyártott 1,6-os Tritec benzinmotor golyóálló, és már az is jól viszi az egytonnás kisautót
- mára kellően lement az áruk
Amiért kerülni kell:
- ráz a sportos futómű (ez elsősorban a hazai utak hibája)
- az ötfokozatú kézi váltó problémás, az erősebb modellek hatosa strapabíróbb
- az átlagosnál magasabbak az alkatrészárak (BMW)
- az erős, feltöltött motorok sokat adnak, de sokat is fogyasztanak
- jellemző baj a hűtőközeg fogyása, a probléma forrását jellemzően a termosztátnál kell keresni
- típushiba a korrodálódó kipufogó-rendszer
- a szervokormány elektromos pumpájának meghibásodása sűrűn előforduló és költséges probléma
- az ajtónyitásra lehúzódó keret nélküli ablakok egy idő után nem mozdulnak lefelé és kidörzsölik a kédergumit, ami miatt beázhat az autó
- általános elektronikai problémák tépázzák a típus hírnevét és keserítik meg a tulajdonosok életét
ős Smart Fortwo (City Coupé)
Nyugodtan valld be, te is elgondolkoztál már azon, hogy szaladgálós városi autónak Smartot vásárolj a családi verda mellé. Egy személynek jó, te beférsz, az autó pedig elfér mindenhol, bármilyen kicsi parkolóhelyre bekanalazható és nem fogyaszt sokkal többet egy robogónál, de mégsem esik az ember fejére az eső. Valahol a szíved mélyén vágysz rá, mert stílusos, az eszeddel belátod, hogy jól jönne a mindennapokban, de egyúttal félsz is tőle. Joggal. Nincs mit szépíteni, az első generációs Smartok szarok. Baj van a rosszul elhelyezett hűtéssel, baj van az apró motorokkal, baj van a béna erőátviteli rendszerrel és igazából baj van mindennel. Amíg megy, addig móka és kacagás vele az élet, de inkább nem megy, akkor meg lehet szervizbe vinni és hetekre otthagyni. Szóval jobb, ha te is inkább a kereskedés murváján hagyod megvásárlás helyett.
Évjáratok: 1998 - 2007
Motorok:
- benzin: 0.6t (45 LE - 54 LE), 0.7t (50 LE, 61 LE), Brabus 0.7t (75 LE)
- dízel: 0.8t (41 LE)
Amiért jó lehetne:
- városba nincs nála praktikusabb autó
- könnyű vele manőverezni és parkolni
- sikkes megjelenés
- igazi életstíluskellék
- számtalan jópofa és cuki verzió létezik belőle
- a Brabus kivitel menetteljesítményei meggyőzőek
- a biztonság miatt nem kell aggódni, a Tridion-utascella nagyon masszív, kellő védelmet nyújt baleset esetén
Amiért kerülni kell:
- a hatsebességes Getrag robotizált váltó (gyári programozástól függően lehet félautomata és teljesen automata is) rángatva és tétován működik, ráadásul sok vele a probléma
- városon kívüli közlekedésre teljesen alkalmatlan
- a kis turbófeltöltős motorok egyértelműen alulméretezettek a mindennapos felhasználáshoz, minden megtett 80-100 ezer kilométer után garantált a teljes motorfelújítás, de lehet hamarabb
- a típust szerelhetetlenre tervezték, még egy izzócsere is bonyolult mutatvány, a korai modelleken pedig még motorolaj-leeresztő csavar sincs...
- gyakran rakoncátlankodik az elektronika
Ha Te is használt autó vásárlása előtt állsz, ne utólag legyél okos, járj utána a kiszemelt járműnek, kérj járműelemzést és ha szükséges, vizsgáltasd át szakemberrel is.
Éppen használt autó vásárlásán gondolkozol? Neked is jár, hogy a kiszemelt autód rendben legyen, illetve biztonságosan tudjál vele közlekedni. Kérj szakértői segítséget, amivel nem csak az autód jelenlegi állapotát, de előéletet is megtudhatod.