Gondoltam körbenézek, milyen lehetőségeid vannak, ha bármilyen okból kifolyólag autót kell kölcsönöznöd, az eredmény pedig rendkívül változatos lett
Egyik reggel arra ébredsz, hogy nem elég, hogy hétfő van, de még az autód se indul. Próbálsz rájönni a hiba forrására, jobb-rosszabb szerszámkészlettel, ami éppen van otthon valahogy ébredésre bírni azt a négykerekű dögöt, ami már megint bedöglött. Aztán amikor már habitusodtól függően ki tudja mennyi szitkozódás után feladod, mert nem a tiéd a világ minden ideje, a főnök is vár bent a munkahelyeden, elindulsz dolgozni: tömegközlekedéssel. Attól függően, hogy mekkora távolságra kell, vidéken vagy Budapesten kényszerülsz a heringjáratra az biztos, hogy minden lesz, csak kényelmes nem.
Pláne nem azok után, hogy eddig a kormányt fogtad. Most marad a fogódzkodó, ha szerencsésebb vagy akár még ülőhelyet is találsz az esetek legnagyobb részében légkondit még hírből sem ismerő buszokon. Megpróbálod kinyitni azt a roh… azt az ablakot, amit akárhogy feszegetsz, nem akar semmiképp se kinyílni.
Kész, nem bírod tovább!!!
Kb. ez az a pont, ahol eldöntöd, hogy ez nem pálya, muszáj autó alád, mert nem élet az élet. De milyen lehetőségeid vannak? Ha épp nincs havernak valami szaladgálós autója talonban, amit kölcsönkérhetnél és nincs „kedved” (értsd forintban) konstans taxizni, akkor megoldás lehet az autóbérlés.
Ez csak egy élethelyzet, itt például kényszerből választanád az autóbérlést, de nem feltétlenül kell negatív eseménynek lennie, hogy ezt a lehetőséget válaszd. Akármi is legyen, az autóbérlés ma már egy opció, ráadásul egyáltalán nem elvetendő, csak tudnod kell, hogy mit szeretnél. Nyilván, ha üzleti tárgyalásod lesz a város másik végében/másik városban, nem egy 1.0-es Suzuki Swifttel fogsz beállítani oda, mint ahogy ha csak munkába járásra kell pár napig, nem feltétlen fogsz egy 5-ös BMW-t választani. Utána néztem, mik is a lehetőségeid, ha autót szeretnél bérelni, legalábbis Budapesten.
Általános, hogy csak kaució fizetése után vihetsz el autót bármilyen kölcsönzőből, de (persze ha nem történt semmi az autóval) azt a bérlés végén visszakapd. Ettől függetlenül sokaknak nem mindegy, hogy 30 vagy 150 ezer forint a kaució, hiszen azt is ki kell csengetni legalábbis arra az időre, amíg bérlik a bérautót. Ezeken kívül a feltételek eltérhetnek, van, ahol hosszabb bérlés esetén egyedi ajánlatot biztosítanak, van ahol km megkötés van, de ha ezt is nézném, már túlságosan hosszú és összetett lenne a lista.
I. kategória: kisautóbérlés
Nem a legkényelmesebb a kisautó-kategória, nyilván nem lesz se agyonextrázva és a csajok se fognak elismerő pillantásokat vetni feléd, ha piros lámpánál nekiállsz túráztatni a motorját, a gyorsulás se fog az ülésbe passzírozni.
De miért is kéne más, ha:
- A filozófiád az, hogy az autó azért van, hogy elvigyen A-ból B-be
- Nincs szükséged nagy csomagtartóra
- Jobbára egyedül utazol, esetleg még egy emberrel
- Városi közlekedésre kéne az autó
- Fontosnak tartod az alacsony fogyasztást
Ennél többet nem is kell mondani, lássuk inkább az első versenyzőt, a régi Suzuki Swiftet!
Régi Suzuki Swift bérlés
Agyonüthetetlen, gombokból fenntartható, elég megijeszteni a tankját benzinnel és megy, mindezek ideálissá teszik, hogy tökéletes bérautó legyen.
A magyar valóság miatt sokan ráadásul csak ennyit engedhetnek meg maguknak, itt a klíma olyan extra, hogy legendákban hallottak róla.
A régi Suzuki Swift már csak azért is jó alap, mert szinte nincs olyan autókölcsönző, akinek a kínálatában ne találnánk meg, így tökéletes kiindulópont az összehasonlításra.
Az Eurorent.hu-nál minimum 3 nap a bérlési idő, így talán annyira nem jó, ha ennél kevesebb időre lenne szükséged valami autóra, de árak tekintetében egész jók:
3 - 7 nap | 3.500 forint |
8 - 14 nap | 3.000 forint |
15. naptól | 2.500 forint |
1 hónapra | 70.000 forint |
Kaució | 50.000 forint |
Persze ezért egy 1999-2002 közötti régi Swiftet tudsz kölcsönözni, az árszámítás is sávosan történik, tehát ha 10 napra szeretnél bérelni egy régi Swiftet, az úgy néz ki, hogy: 7X3.500+3X3.000= 33.500 forintba fog kerülni a végén.
De persze, ha nem bírsz magaddal és semmiképp sincs kedved a harmadfokú hőségriasztást a dugóban klíma nélkül élvezni, van lehetőséged klímás régi Swiftet is bérelni:
3 - 7 nap | 4.500 forint |
8 - 14 nap | 4.000 forint |
15. naptól | 3.500 forint |
1 hónapra | 90.000 forint |
Kaució | 50.000 forint |
Ha maradunk a 10 napos példabérlésnél, itt a végösszeg úgy alakul, hogy: 7x4500+3x4000= 43500 forint. Napi egy ezres pluszt jelent a 2002-es Swift, amiben nem olvadunk szét a nyári nap tűző sugaraiban.
Csakhogy más példát is láss, más autókölcsönzőnél hogy működik, a Holiday Car Rentalnál hogy alakulna egy 2003-as Swift bérlése:
Napi díj (min. 5 nap) | 3.500 forint |
Napi díj | 4.000 forint |
Havi díj (min. 3 hónap) | 79.000 forint |
Havi díj | 89.000 forint |
Kaució | 30.000 forint |
Plusz km díja | 15 forint |
Itt már látszik, hogy odafigyelnek arra is, hány km-t teszel meg az autóval, alapesetben 300 km/nappal számolnak, míg ha hosszabb időre kölcsönzöd az autót, úgy 150 km/nap a limit, ami alatt nem számolnak fel plusz km-díjat. Ráadásul az árak nettóban értendők és nem tartalmazzák a 3...000 forintos takarítási díjat se.
Maradjunk a szokásos, 10 napos bérlésnél, plusz mivel mégiscsak egy Swiftről beszélünk, jó esetben csak nem hajtasz bele 10 nap alatt 1500 km-t, úgyhogy a plusz km-díjat hanyagoljuk: 10x3.500x1,27+3.000= 47.450 forint. Nem nagy differencia, de mégiscsak az előző kölcsönző oldalára billen a mérleg, aztán ki tudja? Végig kéne próbálni az állományukat, mekkora különbségek vannak a bérautóik állapota között.
Skoda Fabia bérlés
Legyen a következő egy olyan példa, ami közelebb visz a „valódi” autók világába, merthogy a Swift nem elég, neked egy Skoda Fabia kell!
A pit-stop rent a car-nál már egy jó 10 évvel fiatalabbnak kinéző Fabia kölcsönzési feltételei a következők:
1 - 3 nap | 6.500 forint/nap |
4 - 6 nap | 6.000 forint/nap |
7 nap felett | 5.500 forint/nap |
Kaució | 8.0000 forint |
Az árak nettóban vannak megadva, tehát erre is rá kell számolni a 27%-os ÁFA-t. 10 napra a Fabia bérlése 5.500x10x1,27= 69.850 forintra jön ki. Ezért kaphatsz egy 1.2-es, klímás Skoda Fabiat, amivel ha menőzni nem is tudsz, már senki nem kérdőjelezi meg autó mivoltját.
Automataváltós kisautóbérlés
Csak a nyalánkság kedvéért most ne típus szerint közelítsd meg a témát, milyen autót bérelj, hanem hogy olyan járgányt találj, amiben van automata váltó
Ugyanis mi van, ha neked az automata váltók felé húz a szíved? Azt kell mondjam, nem leszel könnyű helyzetben, korábban írtam, hogy a kisautók kategóriája nem épp arról híres, hogy agyon lennének extrázva, jellemzően az olcsóságra mennek. De itt is van megoldás!
A béreljautót.com-nál kapaszkodj meg: automata váltós Fiesta is van!
Ők egy 1.4-es benzines, klímás, automata váltós Ford Fiestát adnak bérbe, nézd milyen feltételek szerint:
1 - 3 nap | 7.000 forint/nap |
4 - 10 nap | 6.000 forint/nap |
11 – 20 nap | 5.500 forint/nap |
Kaució | 8.0000 forint |
Ezek már bruttó árak, ráadásul hosszabb idő esetén már egyedi ajánlatot adnak, de hát neked úgyis csak a példa szerinti 10 napra kéne a kis Fiesta, ami sajnos pont beleesik a középső ársávba, így jön ki a végén: 10x6.000= 60.000 forint. Hát ez olcsóbb, mint az egyel korábbi példa, az 1.2-es Fabia! Oké, itt nem számolnak fel takarítási díjat, de emiatt neked is normális állapotban kell azt visszaadnod.
Ha nagyon-nagyon az automata váltó a fő szempont kisautóbérlésnél, úgy lehet érdemes elnézned a Bérautókirályhoz, náluk ugyanis a többiekhez képest viszonylag széles az automata váltós kisautók köre.
Annyira, hogy inkább felsorolásszerűen álljanak itt:
SMART Fortwo Cabrio 0.7 Passion Softip (Automata) | Suzuki WagonR+ 1.3 Automata | SMART Roadster 0.7 Softip (Automata) |
Bérleti díjak | Bérleti díjak | Bérleti díjak |
1 - 3 nap: | 1 - 3 nap: | 1 - 3 nap: |
6.000,- /nap | 6.000,- /nap | 8.000,- /nap |
4 - 10 nap: | 4 - 10 nap: | 4 - 10 nap: |
5.500,- /nap | 5.000,- /nap | 7.000,- /nap |
10 nap felett: | 10 nap felett: | 10 nap felett: |
5.000,- /nap | 4.500,- /nap | 6.000,- /nap |
1 hónap - 3 hónap: | 1 hónap - 3 hónap: | 1 hónap - 3 hónap: |
90.000,- /hó | 120.000,- /hó | 120.000,- /hó |
Kaució: | Kaució: | Kaució: |
50.000,- | 50.000,- | 50.000,- |
Volkswagen Lupo 1.4 Benzin(Automata) | HONDA Jazz 1.4 ES CVT (Automata) |
Bérleti díjak | Bérleti díjak |
1 - 3 nap: | 1 - 3 nap: |
6.500,- /nap | 7.500,- /nap |
4 - 10 nap: | 4 - 10 nap: |
6.000,- /nap | 7.000,- /nap |
10 nap felett: | 10 nap felett: |
5.500,- /nap | 6.500,- /nap |
1 hónap - 3 hónap: | 1 hónap - 3 hónap: |
140.000,- /hó | 150.000,- /hó |
Kaució: | Kaució: |
50.000,- | 100.000,- |
Legyen ezek közül a Smart Roadster, hisz mégiscsak ez a legpofásabb a felsorolásból, hiába csak egy 0.7-es motor van benne.
10 napra a Smart Roadster automata váltóval a fent megadott bruttó árakkal: 7.000x10= 70.000 forint. Ezzel a példa kisautók között a legdrágább a Roadster, na de a nyitott tető ad hozzá annyit szerintem, hogy übereli a többit. Már ha épp nem a minél olcsóbban juss autóhoz 10 napra a cél.
Persze nem teljes a lista, de nem is ez a célom, viszont kiindulási alapnak talán megteszi. A sorozat következő részében az alsó-középkategóriában nézek körbe, hogy mi a helyzet, mennyi az annyi, van-e ott olyan "különlegesség", mint a kisautók között a Smart Roadster!