Kedves Gábor!

Az esetem talán kicsit szokatlan, ugyanis húsz év kihagyás után idén, év elején újítottam meg a jogosítványomat; 2002 óta egy métert sem vezettem, autó nem volt a családban.

Vettem órákat egy oktatóval, mentünk városban, országúton, autópályán és szerinte hamar visszaszoktam a vezetésbe, ami szerintem is jól ment.

Gyakorlásképp jelenleg a Mol Limo autóit használom legalább hetente egyszer, városi forgalomban, azonban úgy érzem, hasznos lenne egy saját autó. Elsősorban hobbiból használnám, tehát nem naponta, nem iskolába- vagy munkábajáráshoz. A munkahelyemen kapok BKK-bérletet, családom nincs, szóval nem kell gyerekeket hozni-vinni, vagyis tényleg csak kvázi közlekedőedényre lenne szükségem, amivel tudok gyakorolni. Ez a legfőbb szempont, ide-oda menni városban, vagy az országban, például kirándulni úgy, hogy nem hagy az út szélén, gazdaságosan üzemeltethető. Nincs tehát szükségem erőgépre, illetve menőzni sincs szándékomban a kocsival.

Sok cikket olvastam, videót néztem autós témában, figyelem a hirdetéseket, így ez alapján nagyjából belőttem egy általam preferált irányt.  Szívó benzines 1,4-es, 1,6-os motorral szerelt, 3 vagy 5 ajtós, ferdehátú, automata váltós típust szeretnék. Ez utóbbi kapcsán tudom, hogy sokan nem szeretik, de nekem kényelmes, bár egy esetleges javítás költségesebb lehet. Jó volna 2004-2005 utáni évjárat, a keret pedig olyan 800 ezer és 1 millió forint körüli, így szóba jött a Volkswagen Golf IV, a Peugeot 206, az Opel Corsa C…

A kérdésem az lenne, hogy mire lenne érdemes még odafigyelnem. Nem hagytam ki valamit a tervezés során, esetleg más típusokat, vagy motort is meg lehetne nézni? Tudom, hogy állapotot veszünk, nem márkát meg kilométerszámláló-állást.

 

Köszönettel:

Márió”

Kedves Márió!

Először is a leveled legvégén szereplő, mások által sokat hangoztatott "bölcsesség" kritikájával kezdeném. Ez a mondás két okból terjedt el Magyarországon használt autós berkekben. Az egyik, hogy az itthon árult autók nagyobb részének sajnos tényleg ellenőrizhetetlen a valós futásteljesítménye. Viccesen azt szoktuk mondani, hogy annyi megtett kilométer biztosan van benne, amennyit az óra mutat. A másik, ami részben az elsőnek a következménye, hogy az ellenőrizhetetlen futású autók sokszor jelentősen olcsóbbak is, mint az ellenőrizhetően alacsony futásteljesítményűek. Ez az oka a nyugat-európai árakhoz képest sokszor nyomottabb általános magyar árfekvésnek, különösen elterjedtebb típusok esetén. Ehhez a piac hozzá is szokott, és az itthoni árszintet tekinti egy adott típus "reális" árának, annál többet nem hajlandó fizetni.

Határozott véleményem szerint "nyugodtan", de talán helyesebb azt mondani, hogy nagyon körültekintően lehet "kilométeróra-állást" vásárolni. Ehhez fel kell készülni egyrészt a kiválasztott típuson belüli magasabb árfekvésre, és az átlagosnál alaposabb ellenőrzésre vásárlás előtt. Ilyen vásárlási tanácsadási szolgáltatást sokan hirdetnek, bátran igénybe kell venni. 

Garanciát persze ez sem jelent, de mindenképpen nagyobb biztonságot adhat egy valódi szakértelemmel, és tapasztalattal rendelkező szakértő segítsége, mint az impulzusvásárlás. Az átvizsgálás költsége pár tízezer forint, vagyis elenyésző a megvásárolni szándékozott gépjármű vételárához, és az esetleges ezzel elkerülhető javítási költségekhez képest is. 

fotó egy ezüst színű Volkswagen Golf V autóról
Fotó: Volkswagen

Nagy kedvencem az automata váltó, bár nem mindegyik fajta és nem mindegyik autómárkában. Előny is lehet a keresésnél, ezek ugyanis jellemzően második-harmadik kocsik bizonyos háztartásokban, ebből következőleg az idősebb automata váltós autók közt is találni néha meglepően keveset futott, megkímélt példányokat. A megoldás hátránya, hogy az általad említett kategóriában (korban és méretben egyaránt) kifejezetten ritkák az automata kivitelek a kézi váltósokhoz képest. 

A legjobb lenne egy 2005 utáni automata Suzuki Swiftet találni, de ez nem lesz könnyű, alig van belőle. Az Opel Corsa C-nek az úgynevezett Easytronic típusú (valójában nem hagyományos automata, hanem robotizált, funkcionalitását tekintve azonban valóban hasonló az automatához) váltója nem kedvencem, bólogatós működése megszokást igényel és szinte csak az 1,2-es motorral elérhető a Corsában. Egy 1,6-os Golf V lenne talán jobb választás a IV-esnél, sokkal jobb minőségű autók, azonban itt már mindenképp az egymillió feletti árkategóriáról beszélünk és nagyon kell figyelni a rozsdára is.

Bármelyik általad kinézett típus megfelelő lehet elvileg, viszont nagyon meg kellene vizsgáltatni a kiszemelt példány állapotát. A felsorolt típusok kapcsán valószínűleg még az alkatrész-ellátással sem lesz gond egy jó darabig. A felsorolt és fel nem sorolt, de a lehetőségeidnek és elképzeléseidnek megfelelő autók legalább 15 évesek, ezért fontos az aktuális állapot minél alaposabb ismerete, beleértve a műszaki tartalmat és a karosszériát, illetve, ha lehet, a korábbi javítások és karbantartások részleteit.

Felkai Gábor

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.

Kérdezek Gábortól