Gábor egy első generációs 1.6 HDI modell vásárlásán gondolkozik, előtte azonban a márkaguruhoz fordul tanácsért.

„Kedves Alapjárat!

Egy 2008 környéki, 110 lovas 1.6 HDI Peugeot 308 vásárlásán gondolkodom. Ezek ma még tudnak hétköznapi használatban felfogható fenntartási költségekkel üzemelni? Kettőstömegű, részecskeszűrő és egyéb betegségeik mennyire gyakran vannak? Rohadósak ezek? Mik a típushibák?

Köszönettel,

Gábor"

A kép illusztráció

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük Szilva Tamást, a PSA-csoportos autókra szakosodott Szilva Járműelektronika és Autószerviz vezetőjét, aki kifejtette, milyen tapasztalatokat szerzett eddig a 308 ezen kivitelével kapcsolatban.

Tamás azzal kezdte, hogy a Peugeot 308-ak jellemzően csak akkor hajlamosak rozsdásodásra, ha sérült volt a karosszéria. Az 1,6-os dízel a maga idejében jó motor volt, de mára a magas futásteljesítmények és a hanyag tulajok miatt nehéz jót kifogni.

Karbantartástól függetlenül előjöhetnek olyan típushibák, mint az idő előtt elöregedő tömítések miatt jelentkező olajszivárgás vagy a common rail nyomásjeladójának problémája. Adódhatnak gondok a komplett kisnyomású üzemanyagcsővel, az elrepedő szívósorral és az olajszivíttyú szívócsövével. A turbófeltöltőnél kenési problémák jelentkezhetnek, magas futásteljesítménynél pedig a vezérműlánc is okozhat fejtörést.

A helytelenül karbantartott, sokat futott példányoknál elkophatnak a vezérműtengelyek és akár el is törhet az őket összekötő láncfeszítő. A motor olajkörével kapcsolatos gondok pedig mindenre kihathatnak, amit olaj ken.

A kettőstömegűjétől és a részecskeszűrőtől csak akkor kell félni, ha előtte nem megfelelően használták az autót (sok alacsony fordulaton nyektetés, csakis rövid, városi utak hideg motorral). De egy 2008 környéki Peugeot 308-nál szinte bármi előjöhet már, nem kell meglepődni semmin.

Bizonyos példányoknál rendszeresen megadja magát a turbó az előző tulajok hanyagsága miatt, de ez a probléma megszüntethető. Érdemes a hátsó fékre is odafigyelni, hiszen ez egyben van a kerékaggyal, így ennek cseréje nem olcsó mulatság. Tamás arra is felhívta a figyelmet, hogy olajszűrőből csak jó minőségűt szabad használni, mert a gagyi alkatrész miatt elmehet az olajnyomás, ami komolyabb motorkárhoz vezethet.

Zárásképp hozzátette, hogy szerinte összességében jó választás lehet ez az 1.6 HDI, látott már olyan példányt, ami bontatlanul elment félmillió kilométert. Ez persze gondos karbantartással lehetséges.

Depositpohotos