2022. november 16. | 09:56

Olvasónk viszonylag szűkös keretből szeretne egy megbízható kupét vásárolni élményautónak, és a Peugeot 407-esen akadt meg a szeme. Használtautó-tanácsadónk segít dönteni.

„Kedves Gábor!

24 évesen elgondolkodtam egy hobbiautó beszerzésén, amit nem feltétlen napi szinten használnék, de ha esetleg úgy adódik, bírja a gyűrődést!

Nagyon tetszik a kupé forma, és hosszas nézelődés után a Peugeot 407 kupén akadtak meg a szemeim. A keret, amiből gazdálkodnék, 2-2,5 millió forint minden cullanggal együtt.

A kérdés az lenne, melyik motorral érdemes megvenni ezt a típust? Nem ragaszkodom sem a benzin-, sem a dízelmotorhoz. Leinkább a 2,2-es benzines, illetve a 2.0 HDI jön szembe a különböző hirdetési oldalakon, de néha felfelbukkan a 3.0 V6 benzin, illetve a 2.7 és 3.0 V6 dízel is.

Melyik verziót tudná ajánlani, amiben inkább örömömet lelném, minthogy autószerelőkkel kelljen barátságokat kötnöm? Egyébként nyitott vagyok más típusokra is, egyedül a kupé forma nagy vágyam, ha esetleg tud ajánlani jobb választást, szívesen meghallgatom.

Köszönöm a választ előre is!

Dániel"

Kedves Dániel!

Abszolút át tudom érezni a kupék iránti vágyat, magam sem tudtam ellenállni ennek. A Peugeot 407 kupé formájáról nem nagyon érdemes vitatkozni, nekem is tetszik, de sokan aránytalannak találják. Minden idők egyik legszebbnek tartott kupéjához, a 406-os Peugeot kupéhoz képest valamelyest talán visszalépés formailag.

A motorok szinte mind jól kiforrott konstrukciók, az én ízlésem szerint ezen autók jellegéhez jobban illenek a benzinmotorok, azon belül is én inkább a V6-ost választanám. A 2,0 literes HDI is jó konstrukció, a nagyobb dízeleket viszont nem tartom szerencsés választásnak. Egy hobbiautóban nem fogják a kedvező fogyasztás révén behozni a magasabb fenntartási költségek miatti hátrányukat.

A következőkben kicsit hosszabban kitérnék a vételárra. A megjelölt 2-2,5 millió Ft - különösen ha minden járulékos költséget is figyelembe veszünk - kevés lesz egy jó állapotú, örömforrást jelentő autó megvásárlásához. Ennyiért jellemzően magas futásteljesítményű autókat árulnak, mert többségüket újonnan nem hobbiautónak vásárolták.

A sok megtett kilométer önmagában nem lenne gond, ám a tapasztalat azt mutatja, hogy 15-20 éves korukra sok autónál több apró és esetleg néhány nagyobb karbantartás is elmarad a vételárhoz képest magas költségek miatt. Ezek együttesen azt okozzák, hogy kevés kocsi maradt ténylegesen jó műszaki és esztétikai állapotban.

Megfigyelésem szerint a 3 milliós kategória nagyobb valószínűséggel jelenthet valóban megkímélt autót az említett pénztemetők helyett. Különösen igaz ez, ha egy végig ellenőrizhető szervizmúlt is rendelkezésre áll, érdemes lehet esetleg külföldi oldalakon is nézelődni. Ritkább típusokból - mint az említett 407 kupé - ott nagyobb lehet az elérhető kínálat is.

Egy Mercedes kupé is érdekes lehet

Ebben a kategóriában a másik kedvencem a W209 gyári kódú Mercedes-Benz CLK. Elvileg ugyan a C-osztály padlólemezére épül, méretében és formájában azonban a felső-középkategóriás Peugeot kupéhoz közel áll. 2002-től gyártották, 2005-től kapott egy frissítést.

A 2007-2009 közötti példányok a legfiatalabbak, amik nagyjából egyidősek a 407 kupékkal. Motorok terén még kicsit nagyobb is a választék. A legkisebb, 1,8-as benzines (200 kompressor) és 2,2-es dízel kivételével a motorok mind 6, illetve 8 hengeresek, bár ez utóbbiak nagyon ritkák és lényegesen drágábbak.

Tapasztalat alapján kiváló választás a 240 (2.6 V6) és a 320-as benzines is. A későbbi modellek 3,0 (280) és 3,5 (350) literes motorjai sem rosszak, ezek már 7 sebességes automatával voltak kaphatók. Az árak azonban ennél a típusnál magasabbak a hasonló korú és motorizáltságú Peugeot 407 kupékénál, jellemzően 20-30 százalékkal.

Egyéb versenyzők ebben az árkategóriában

Három olyan típus van, ami az árkategóriába beleférne, de mindegyikkel akad egy kis probléma. Az első az E46 sorozatú BMW kupé változata, ami szintén nagyon szép formájú, már-már klasszikusnak számító típus, nagy a rajongótábora. A probléma itt szinte mindig a megkímélt példány megtalálásának nehézsége, különösen, ha egy kívánatos hathengeres motorral szerelt darabra vágyunk (320-325-330i). 

Az Alfa GT is elérhető árú, viszont itt a motorválaszték nem olyan bőséges. Legtöbbet az 1,9-es dízellel adták el. Ezen kívül az 1,8-as és 2,0 literes benzinesek gyakoribbak, amik közül az előbbi kicsit gyengébb, utóbbi erősebb, de kevésbé megbízható. A nagyobb motoros verziók olyan ritkák, hogy gyakorlatilag nem is léteznek, valamint egészen biztosan nem érhetők el 2-2,5 millió forint körüli kategóriában.

A Peugeot-hoz méretben és stílusban talán a Renault Laguna harmadik szériájának kupéja áll legközelebb. Formája eléggé megosztó, nem is lett különösebben kedvelt, nem sok található belőle a használtpiacon.

Felkai Gábor


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Peugeot