Egy lehetséges alternatíva közösségi közlekedésre – GreenGo

Frissítve:
2018-11-02, 16:31

Lassan egy hónapja indult Budapesten a GreenGo közösségi villanyautó megosztó szolgáltatása, ami Magyarországon a maga nemében az első ilyen

Az elmúlt egy hónapban a belvárost járva hébe-hóba feltűntek a cég Volkswagen e-Up!-jai, és utánanéztem, hogy kik is ők.

Az ötlet

Futurisztikus forma, de már a használhatatlanságot súrolja... jobb az e-Up!

Futurisztikus forma, de már a használhatatlanságot súrolja... jobb az e-Up!

A GreenGo ügyvezetője, Michaletzky Bálint évekig tanulmányozta a nyugat-európai példákat, amiket sikerrel átültethet Magyarországra. A kezdeti koncepcióban még Renault Twizy-ből állt volna a flotta, de (szerencsénkre) inkább a Volkswagen e-Up!-okra esett a választás, azoknak „autószerűbb” volta miatt, ugyanis a Renault Twizy mind teljesítményben, mind hatótávban elmarad a VW e-Up!-jától, valamint fűtés sincs bennük, így a lehetetlenséggel határos lett volna a téli használatuk.

Jelenleg 45 autóból áll a flottájuk, amit a későbbiekben szeretnének majd az igényeknek megfelelően bővíteni. A flotta méretét jelenleg az is befolyásolja, hogy nem túl elterjedtek az elektromos autókhoz való töltőállomások (amiket viszont addig nem kezdenek el nagyüzemben telepíteni, amíg nincsen megfelelő mennyiségű elektromos autó az utakon).

Azért az e-Up! mégiscsak közelebb áll egy fokkal ahhoz, amit autónak hívunk

Azért az e-Up! mégiscsak közelebb áll egy fokkal ahhoz, amit autónak hívunk

Ahhoz, hogy használhasd az autóikat, regisztrálnod kell magad a GreenGo honlapján, ahol a szokványos kötelező adatok mellett regisztrálnod kell a jogosítványodat és a bankkártyádat. Egyetlen megkötés a regisztrációhoz, hogy a jogosítványodnak egy évnél idősebbnek kell lennie. A honlapon való regisztráció után levonnak a bankkártyádról 1.000 forintot, amelyért cserébe kapsz 30 perc ingyen vezetést, de itt még nem állt meg a folyamat, ugyanis be kell menned hozzájuk egy személyes szerződéskötésre, és ekkor kerül levonásra a 4.900 forintos egyszeri regisztrációs díj is. Gondolom első hallásra sokatoknak macerásnak hangozhat ez, viszont elég egyszer végigcsinálni, ezek után csak a mobilapplikációt kell használni.

A zöld terület a használati zóna, és pontosan nyomon követhető, melyik autó éppen hol van

A zöld terület a használati zóna, és pontosan nyomon követhető, melyik autó éppen hol van

Az applikációban szereplő térképen látszik, hogy hol állnak az elérhető autók, de felhívják a figyelmed, hogy az autókban lévő GPS néha csalhat, tehát nem kell szívrohamot kapni, ha nem találod az autót, amiért mentél, elképzelhető, hogy pár méterrel odébb parkol. A mobilodról még azt is le tudod olvasni, hogy az elérhető autók mekkora töltöttséggel bírnak, és az hány km-re elég. Van egy úgynevezett „használati zóna”, amin belül elérhetőek a szabad autók, és a használat befejeztével ezen határon belülre kell visszavinni az autót. Egyelőre eléggé a belvárosra korlátozódik a használati zóna, de a későbbiek folyamán, a flotta növekedésével együtt ezt is nagyobbítani szeretnék.

És akkor a piszkos anyagiak

Ahogy már említettem, a regisztrációkor 1.000 forint a bankkártya validálás (mondjuk ezt le is autózhatod, kapsz érte 30 percet), az egyszeri regisztráció 4.900 forint. Hatalmas előnye, más autóbérléssel foglalkozó cégekkel szemben, hogy itt nem kell km-díjat fizetni, csupán percdíjat, ami 65 forint/perc. Ha 5 óránál többet szeretnéd használni az autót, van rá lehetőséged, és 5 óránál többet nem fog kiszámlázni a GreenGo se, így 19.500 forintért megkapod egész napra a kis e-Up!-ot. Persze ilyen hosszú bérlésnél az autó töltéséről neked kell gondoskodni, ezt nem árt észben tartani! Ha használat közben parkolsz az autóval, úgy a 65 forint/perc helyett megúszod 15 forint/percből azt.

Minden autón van megyei matrica, így Pest megyén belül is lehet használni, bár nem hiszem, hogy bárki is szívesen kimenne a városból vele, ha nem muszáj. Létezik még egy 990 forintos havidíj is, amit használattól függetlenül levonnak, de ha szeretnéd, szüneteltetheted a GreenGo-s tagságod, és erre az időszakra nem számlázzák ki a havidíjat, és amikor szeretnéd, újra aktiválhatod a tagságod. Ha éppen a térképen vadászol szabad autóra, és találsz egyet, de éppen pont nincs melletted, van lehetőséged rá, hogy lefoglald díjtalanul 30 percre. De ha kifutsz az időből, és nem foglalod el a lefoglalt autót a fél órán belül, 4 órára felfüggesztik a foglalási lehetőségedet. Erre leginkább azért van szükség, hogy tényleg csak fontos foglalások történjenek meg, és ne vedd el másoktól a szabad autókat.

Ha valaki soknak találná ezeket az összegeket, az gondolkodjon el rajta, hogy ő maga mennyit költ az autójára súlyadó, kgfb, szervizek, benzinköltség, stb. formájában (ha valaki szeret ezzel bíbelődni, itt erre egy remek kalkulátor). És akkor még szó sem volt arról, hogy azt az autót is meg kell venni, amit használna, ami ízlésektől és lehetőségektől függően bármennyi lehet. Persze, a GreenGo nem azoknak lett kitalálva, akiknek napi szinten van szükségük autóra, de ha heti 1-2 alkalomra kell a városba, arra tökéletes. Száguldozni nem lehet vele, de mivel elektromos autó, elég hirtelen tud gyorsulni, a 210 Nm-re szerintem senkinek nem lehet panasza.

Kommentben nyugodtan oszd meg a tapasztalatodat!

Forrás:

Kapcsolódó írások

Volkswagen Bogár tiszta elektromos formában születhet újjá
2018. július 02.
A Volkswagen forradalmian új Bogarat alkot, amely teljesen elektromos meghajtással érkezhet.
DS X E-Tense tanulmányautó oldalról
2018. október 01.
Négy modell világpremierjét is az őszi autó kiállításra időzítették a franciák
Az elektromos autók történetének 4 fő mérföldköve
2018. november 30.
Manapság egyre felkapottabb téma az elektromos autóké, úton-útfélen találkozunk velük, legutóbb másfél milliós állami támogatást hirdetett meg új elektromos autók vásárlására a magyar kormány
A Tesla Motors története
2018. november 02.
Minden autógyárnak megvan a maga kis története, de nincs még egy olyan, amelyik úgy és annyira változtatta meg a világot, mint a Tesla