Egyre több a baleset a magyar autópályákon

Közzétéve:
2018-03-04, 14:18

Az egy évvel korábbihoz képest kevesebb személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt Magyarországon 2017 első három hónapjában, ám az autópályák egyre veszélyesebbek. 

2017 első három hónapjában összesen 2898 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt a hazai közutakon, ami szezonálisan kiigazítva 7,4 százalékkal kevesebb, mint a megelőző év azonos időszakában. Közúti balesetekben 139-en haltak meg, a súlyos sérültek száma 1002, a könnyebb sérülteké 2721 volt. Különösen szomorú, hogy a balesetekben 239 gyermek sérült meg, 2 pedig életét vesztette.

A balesetek során a járművezetők az egy évvel korábbihoz képest kevesebbszer (–9,3%) szegték meg a közlekedési szabályokat. A leggyakoribb tetten ért kihágás 2017 elején a gyorshajtás volt (36%), ám ezek száma is 3,6 százalékkal csökkent egy év alatt. Az elsőbbséget 657 esetben nem adták meg (–19%), az irányváltoztatás szabályait pedig 644 esetben nem tartották be (–11%).

2017 első negyedévében a halálos kimenetelű balesetek száma 129 volt, ami 5,7 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest, de 8 százalékkal kevesebb volt a súlyos, illetve 12 százalékkal kevesebb a könnyű sérüléssel járó baleset is.

A vizsgált időszakban a balesetek több mint fele (66 százaléka) lakott területen belül történt. Az autópályákon 13 százalékkal több volt a baleset, mint egy évvel ezelőtt, ami annak is betudható, hogy folyamatosan bővül a magyar autópálya-hálózat, és a forgalom is mind nagyobb ezeken.

M0-ás autóút

A száz kilométerre jutó balesetek száma az összes autópálya átlagában 9,6, az M6-oson volt a legkevesebb (4,5), az M1-esen és az M0 autóúton a legtöbb (18, illetve 20). Ez persze jól jelzi az autópályák kihasználtságát: az M6-oson van a legkisebb forgalom, míg az M1-esen és az M0-áson – részben a külföldi átmenő forgalom miatt – sokszor elviselhetetlen a zsúfoltság.

Az első negyedévben a balesetek 68 százalékát személygépkocsik, 11 százalékát teherautók okozták, 7 százalékuk pedig kerékpárosok miatt történt.

A gyalogosok által okozott balesetek 6,6 százalékának, a személygépkocsi-vezetők által okozott balesetek 7,3 százalékának ittas vezetés volt az oka. Az ittas motorkerékpárosok által okozott balesetek száma 25 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban, miközben jelentősen csökkent a segédmotorral ittasan előidézett balesetek száma (37 százalékkal). Az alkohol miatti személyi sérülésessel járó közlekedési balesetek 64 százalékát személygépkocsi-vezetők, 15 százalékát a kerékpárosok okozták.

Korábban írtam már arról, hogy érdekes módon jól meghatározható, hogy milyen baleseteket okoznak inkább nők, illetve melyeket jellemzően a férfiak. A szebbik nem képviselőinek főleg a parkolással van problémájuk, a férfiak pedig előszeretettel feledkeznek megadni az elsőbbséget, amelynek sokszor autótörés a következménye.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Ford fejlesztésű bevásárlókocsi
2019. április 30.
Amennyiben az üzletláncok rákapnak a Ford vadonatúj találmányára, az autógyártó világszerte rengeteget értékesíthet majd belőle
Fokozott közúti ellenőrzés 3 rendőrrel a képen
2019. április 02.
Meg amúgy se, de a lényeg, hogy ne hajts gyorsan szerdán és ne szabálytalankodj, értem?
Veszélyesebb vezetés közben mobilozni, mint ittasan vezetni?
2018. március 26.
Kutatók szerint a vezetés közbeni reakcióidőt az alkoholnál és a marihuánás cigarettánál is nagyobb mértékben rontja a mobilozás, még kihangosítóval is!
traffipaxozó rendőrök az út szélén
2018. november 13.
Két nap alatt 12 ezer autót ellenőriztek a rendőrök, olyan sofőrök után kutatva, akik vezetés közben kihangosító nélkül telefonáltak, neteztek vagy SMS-eztek. Sok ilyet találtak!