„Üdvözlöm!

Egy mai, modern hot hatch vásárlásán gondolkodom körülbelül 10 millió forintos vételárig. Sok tesztet néztem és két autó fogott meg leginkább: az egyik a Hyundai i30N 2018-2019-es évjárat, illetve a Mercedes A250 2016-2017 es évjárat (jobban tetszik, mint a faceliftes, 2018-2019 utáni). 

Teljesítményben jobb a Hyundai, viszont minőségibb beltere van egy Mercinek, illetve sokat használnám városban ezért az automata váltó a Merciben tetszik. Melyik a kettő közül megbízhatóbb autó, esetleg melyik a jobb valasztas ön szerint? Tudom, hogy mivel nagy teljesítményű motorokról van szó, ezért szervizigényesebb, mint egy 1.6 szívó benzines motor, de azért nem szeretném állandóan szerelőhöz vinni. Előre is köszönöm válaszukat.

Üdvözlettel, Dávid"

Hyundai i30N és Mercedes A250
Kép: Hyundai / Mercedes

Kedves Dávid!

A kérdésfeltevés számomra arra utal, hogy nem elsősorban a praktikus szempontok szerint kell választania. Ez jó. Nagyon megkönnyíti a döntést, levesz valamennyi felelősséget a döntéshozó válláról. Bíztatnám is, hogy ilyen típusok között lehet érzelmi döntést hozni. Néhány szubjektív szempontot (és itt most tényleg a szubjektivitásra helyezném a hangsúlyt) azért hozzátennék.

A Mercedesnek ugyan sokkal régebbről eredeztethető a presztízse, mint a dél-koreai márkáknak, ez azonban szerintem kevésbé érvényesül az említett A-osztálynál, ami kicsit mindig a bevásárlóautó imidzsét hordozta magán a közmegítélésben. Az újra eladhatóság mérlegelésénél azonban számíthat. Az i30N talán még inkább rétegautó, mint egy A-osztály sport változata.

Hyundai i30N és Mercedes A250 beltér
Kép: Háfra Zsolt / Alapjárat.hu / Mercedes

Ezeknél a nagy teljesítményű benzines, turbós motoroknál mindig magasabb fenntartási (biztosítás+fogyasztás) és karbantartási (szerviz) költségekkel kell számolni, ahogy ön is írja. Ha többségében városban használja az autót, akkor különösen. A kiszemeltekkel szemben ez utóbbi felvetés a legnagyobb kételyem az ön esetében, ezeket a modelleket ugyanis nem kifejezetten ilyen jellegű használatra tervezték. Magyarországon ehhez még hozzáadódik a rendkívül rossz minőségű (főleg nagyvárosi) úthálózat, ami jelentősen csökkentheti az ilyen élményautók élvezeti értékét.

Különösen fontosnak tartanám ezeknél a sportmodelleknél az előélet átlagosnál tüzetesebb vizsgálatát, milyen esetleges sérülései voltak a kiszemelt autónak, illetve mennyire precízen, a forszírozott igénybevételnek megfelelően tartották őket karban (olajak, szűrők, fékek, stb.) előző gazdáik!

Még egy fokozottan szubjektív megjegyzés: nekem a maga kategóriájához képest minőségibb érzést kelt (egy mezei) I30 beltere, mint az A-osztályé.

Üdvözlettel: Felkai Gábor

Kérdezek Gábortól

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.