Két évvel ezelőtt vásároltam egy első generációs, 2000-es évjáratú Toyota Yarist. Sosem vágytam különösebben a típusra, ám ez az autó szinte kihagyhatatlan vételnek bizonyult, mert első gazdás volt, makulátlan előélettel, kevés kilométerrel, teljesen rozsdamentes állapotban, ráadásul sosem volt törve és mélyen a piaci átlagár alatt kínálták.  

Az elmúlt időszakban kiválóan tette a dolgát, jött, ment, megállt, gyűltek a kilométerek. Ahogy az első gazdáját 18 éven át, úgy engem sem hagyott cserben soha. Állapota miatt az autó a kortársaihoz képest különlegesnek számít, illetve számított egészen addig a sötét novemberi estéig, amikor egy figyelmetlen autós alaposan össze nem törte. Egy röpke pillanat alatt odalett a törésmentesség, a hibátlan fényezés és a makulátlan előélet, örökre a múlté lett az idős, de szép állapotú autó minden youngtimeres bája.

Egy igen váratlan helyen torlódott össze a kocsisor, megálltak előttem, én is megálltam. A kényelmes követési távolságnak köszönhetően teljesen normál fékerőt kellett használnom, egyáltalán nem vészfékeztem. Mögöttem rendesen lemaradva jöttek, már legalább 5-8 másodperce álltam, amikor hátulról eltaláltak és feltoltak az előttem lévőre. Sérült az autó elején a lökhárító, a keresztmerevítő, a motorháztető, a hátsó vészhárító, valamint a hátfal és a fenéklemez is. Szerencsére a légzsákok nem nyíltak.

A szomorú történet azonban remek lehetőséget biztosított számomra egy teszthez, amelyben egyszerűen ellenőriztem az autót az összes olyan szolgáltatónál, amely kártörténeti elemzéssel foglalkozik. Kíváncsi voltam, hogy melyik mutatja meg a valóságot és melyik nem. Ezek a szolgáltatások általában az autó rendszáma vagy az alvázszám alapján rögzített károkról adnak információkat, miután a károkozó, tehát a balesetben vétkes autós biztosítósja felmérte a sérüléseket, illetve kiszámolta a javítás várható összegét.

AutoDNA

Az AutoDNA tömör, mindössze ötoldalas összefoglalójának elején látszik, hogy volt sérülve az autó. A „sérülések a használat során” soron egy nagy piros felkiáltójel ad erről félreérthetetlen tájékoztatást. A dokumentumot tovább görgetve eljutok a részletekig, ahol a káresemény dátuma nem stimmel, de az ország legalább igen. A kárösszeg 500 – 750 ezer forintos sávja meglehetősen tágan határolja be a kifizetett összeget. Az, hogy pontosan mely elemek sérültek vagy szorultak cserére itt nem derül ki, ahogy az sem, milyen óraállásnál történt a baleset. A piros pöttyök adnak némi támpontot a sérülés helyéről.

Kapunk-e kielégítő választ ennél a szolgáltatónál az alábbi kérdésekre?

  1. Volt-e káreseménye az autónak?
  2. Mikor történt a káresemény?  (van info, de kicsit téved) 
  3. Melyik országban történt a baleset? 
  4. Milyen kilométeróra-állásnál történt a káresemény? 
  5. Melyik részén sérült az autó? 
  6. Mekkora volt a kárösszeg? (csak egy tág becslés van)
  7. Milyen elemeket javítottak/cseréltek? (nincs sérült alkatrészek lista) 

AutoDNA járműelőéleti jelentés
Az AutoDNA 4412 forintért készíti el a járműtörténeti riportját

Carvertical

A Carvertical egy szép hosszú, tizenhét (!) oldalas jelentést küldött e-mailen, amelynek már az első oldalán látható, hogy az autót korábban érte-e baleset. A megfogalmazás szerint a részletek megismeréséhez a „Sérülések” fejezetig kell lapozni, ahol egy meglehetősen minimalista elemzés fogad. A káresemény dátuma nem stimmelt, az ország azonban igen - az is valami. Sajnos nem derül ki, milyen kilométerszámláló-állásnál törték össze az autómat, ami gondot okozhat bárkinek, aki azt is kiderítené, hogy melyik korábbi tulajdonos törte össze a kocsit. A becsült javítási költség ugyanakkor nagyságrendileg rendben van, ám a sérülés típusa ismeretlen, így nem tudom meg, mely elemeket kellett javítani vagy cserélni. Szerencse, hogy kiindulási alapnak megfelelnek a rajzon látható, a sérülések helyét mutató piros pöttyök.

Kapunk-e kielégítő választ ennél a szolgáltatónál az alábbi kérdésekre?

  1. Volt-e káreseménye az autónak?
  2. Mikor történt a káresemény? (van info, de kicsit téved)
  3. Melyik országban történt a baleset?
  4. Milyen kilométeróra-állásnál történt a káresemény?
  5. Melyik részén sérült az autó? 
  6. Mekkora volt a kárösszeg? (pontos összeg nincs, de a becslés jó)
  7. Milyen elemeket javítottak/cseréltek?

Carvertical járműelőéleti jelentés
A Carvertical jelentése 5399 forintba kerül és akkor is ki kell fizetni ezt az összeget, ha nincs a rendszerükben rögzített káresemény

ECDH

A European Car Data House által elkészített előéleti elemzés a káreset minden részletéről nagyon pontos tájékoztatást adott. Ez nem véletlen, hiszen náluk nem algoritmusok kotyvasztják össze a jelentéseket, hanem szakértők készítik el őket. Az információk több adatbázisból származnak és csak a megerősített, alaposan átnézett, valóban hiteles adatok kerülhetnek bele az elkészült elemzésekbe. Nincsenek sallangok, használhatatlan információk és magyartalan megfogalmazások. Van viszont egy pontos információkat felvonultató, értelmezést megkönnyítő magyarázatokat tartalmazó, könnyen átlátható jegyzőkönyv. Öt csillag.

Kapunk-e kielégítő választ ennél a szolgáltatónál az alábbi kérdésekre?

  1. Volt-e káreseménye az autónak?
  2. Mikor történt a káresemény?
  3. Melyik országban történt a baleset?
  4. Milyen kilométeróra-állásnál történt a káresemény?
  5. Melyik részén sérült az autó?
  6. Mekkora volt a kárösszeg?
  7. Milyen elemeket javítottak/cseréltek?

ECDH Járműelőéleti Tanúsítvány

Az ECDH Járműelőéleti Tanúsítványa 6990 forintba kerül, a szakemberek által elkészített jegyzőkönyv Eurotax-értékbecslést is tartalmaz és jár mellé egy ajándék segédlet, amellyel bárkiből profi autóvásárló lehet

Jármű Szolgáltatási Platform

A Jármű Szolgáltatási Platform remek szolgáltatás az Ügyfélkapu-regisztrációval rendelkezőknek. Az állami rendszer segítségével nézhetjük meg az állami gépjármű-nyilvántartás bizonyos információit egy-egy forgalomban lévő autóra vonatkozóan. A szolgáltatás néhány évvel ezelőtti bevezetése fontos lépés volt, mert a JSZP-nek köszönhetően a magyar használtautó-piac sokkal átláthatóbb lett és a vásárlók magabiztosabban igazodhatnak el a kínálat útvesztőjében. Nem tökéletes megoldásról van szó, hiszen évente 100-150 ezer használt autó érkezik Magyarországra, amelyek akkor kerülnek be a rendszerbe, amikor megkapják a magyar rendszámot és levizsgáztatják őket, vagy honosítják a kinti műszakit, illetve elvégzik a kötelező eredetiségvizsgálatot.

A kintről származó autók átlagos kora több mint tíz év, így rengeteg olyan részlet maradhat homályban, ha kizárólag a magyar nyilvántartásra támaszkodunk, amely eldönti, hogy érdemes-e megvenni egy autót, vagy sem. Más korlátja is van a Jármű Szolgáltatási Platformnak, hiszen csak a 2019. január 1-je után bekövetkezett, kötelező gépjármű felelősségbiztosításra rendezett károk megtörténtét jelzi, de ezekről is csupán annyit tudunk meg, hogy történt-e ilyesmi vagy sem. Az tehát nem derül ki, hogy mekkora volt a kárösszeg, milyen mértékű volt a sérülés és mely alkatrészeket kellett cserélni, javítani.

Kapunk-e kielégítő választ ennél a szolgáltatónál az alábbi kérdésekre?

  1. Volt-e káreseménye az autónak?
  2. Mikor történt a káresemény?
  3. Melyik országban történt a baleset? ✔ (a JSZP csak a magyarországi káreseményeket mutatja)
  4. Milyen kilométeróra-állásnál történt a káresemény?
  5. Melyik részén sérült az autó?
  6. Mekkora volt a kárösszeg?
  7. Milyen elemeket javítottak/cseréltek?

JSZP járműelőéleti elemzés
A JSZP a hazai nyilvántartásokból dolgozik, használata teljesen ingyenes

Totálkár

Szemben az eddigi elemzésekkel, a főként magyarországi adatokkal dolgozó, a Totalcar.hu által üzemeltetett TotálKár szolgáltatás kizárólag a káreseményeket mutatja meg, a műszaki vizsgákkal, a futásteljesítmény változásával, a típushibákkal, vagy elrendelt körözésekkel kapcsolatban nem tartalmaz információt. Ez persze nem baj, hiszen most pont töréskár részletezésére koncentráltam. A Totálkár már első ránézésre is letisztult, könnyen értelmezhető elemzést ad, amelyből bárki megtudhatja, hogy mi  történt az autóval. A jelentésből azt nem tudjuk meg, hogy hol történt a baleset és a dátumot illetően is téved valamelyest, ám legalább megmutatja az óraállást, ad egy szép kárérték-kalkulációt és a sérült alkatrészek listája is elérhető.

Meg kell jegyeznem, hogy a kalkulált kárérték közel áll a valósághoz, mégsem teljesen világos számomra, hogy a 100 ezres munkadíj, az 500 ezer forintnyi alkatrész és a 200 ezer forintos fényezés (=800 ezer Ft) együtt hogyan adja ki a 600 000 forintos végösszeget. Fontos továbbá - és ezt a Totálkár tájékoztatója ki is emeli -, hogy a jelentésért csak akkor kell fizetni, ha az tartalmaz javítási kalkulációt, de valahol leírják azt is, hogy pusztán a kalkuláció nem jelenti azt, hogy a lekérdezett autó korábban megsérült. A magyarázat egyszerűen annyi, hogy a Totálkár olyan adatbázissal működik, amelyben akár fiktív javítási számítások is szerepelhetnek, ha például tájékozódási célból készített ilyet korábban valamely biztosító vagy javítóműhely.

Kapunk-e kielégítő választ ennél a szolgáltatónál az alábbi kérdésekre?

  1. Volt-e káreseménye az autónak?
  2. Mikor történt a káresemény? (van info, de kicsit téved)
  3. Melyik országban történt a baleset?
  4. Milyen kilométeróra-állásnál történt a káresemény?
  5. Melyik részén sérült az autó?
  6. Mekkora volt a kárösszeg? ✔ (a becslés közel a valósághoz)
  7. Milyen elemeket javítottak/cseréltek?

Totálkár kárkalkulációs adatlap
A TotálKár kártörténeti lekérdezés ára 3990 Ft, viszont csak akkor kell fizetni, ha valóban van elérhető káresemény a lekérdezett alvázszámra vonatkozóan

Vin-info

A vin-info 15 oldalas jelentése rendesen feladta a leckét, mert a magyartalan megfogalmazások, a nyelvtani hibák és az elírások miatt kellett némi idő, mire kihámoztam, amit tudni akarok. Az első oldalon a következő félmondat igyekszik felhívni a figyelmet a feltárt problémákra: „Olyan esemény, amely észlelt”. Szóval van egy észlelt esemény? Lássam! Ha eltekintek a fogalmazásbeli pontatlanságoktól, akkor első ránézésre meglehetősen részletes elemzést látok és végre, jól adták meg a káresemény dátumát, amely bizalomébresztő a jelentés általános megbízhatóságával kapcsolatban. A vin-info az AutoDNA-hoz hasonlóan  tág határok közt adja meg a kár értékét, de legalább kiderül a baleset idején rögzített óraállás. Itt is látszik, hogy elöl-hátul sérült az autó, de sajnos nem sorolták fel a cserélt vagy javított alkatrészeket.

Kapunk-e kielégítő választ ennél a szolgáltatónál az alábbi kérdésekre?

  1. Volt-e káreseménye az autónak?
  2. Mikor történt a káresemény?
  3. Melyik országban történt a baleset?
  4. Milyen kilométeróra-állásnál történt a káresemény?
  5. Melyik részén sérült az autó? 
  6. Mekkora volt a kárösszeg? (csak egy tág becslés van)
  7. Milyen elemeket javítottak/cseréltek?

vin-info járműelőéleti elemzés
A vin-infonál a lekérdezés 3887 forintba kerül, amely kiegészülhet értékbecsléssel is további 400 forintért, ekkor a végösszeg 4287 forintra módosul

Autóvásárlás előtt állsz? Ha szeretnéd megismerni egy autó előéletét, akkor rendeld meg az ECDH járműelemző szolgáltatását, amelyből a kártörténet mellett számtalan egyéb nagyon fontos információt is megtudhatsz a kiszemelt gépkocsi múltjáról!

Az Alapjárat.hu üzemeltetője az ECDH Zrt.