2022. szeptember 17. | 09:49

Olvasónk három kamasz gyerekkel szeretne utazni, ehhez keres kombit 3-5 éves korig, ársapka nélkül. Segítünk neki.

„Kedves Gábor!

Tanácsodat szeretném kérni. Öt személyhez - 2 felnőtt, 3 kamasz gyerekhez (12-14-16 évesek) - keresek 3-5 éves kombi autót. Évi átlag 15-20 000 km-t megyünk vegyesben, ebben van városi 8-10 km-es táv is. Természetesen a megbízhatóság lényeges szempont. Értékhatár nélkül melyik típust, motort ajánlanád? Segítségedet előre is hálásan köszönöm!

Üdvözlettel: László"

Kedves László!

Nekem nagyon szimpatikusak a hagyományos kombi karosszériás autók, de sajnos, ahogy a vevők az elmúlt években egyre inkább az SUV jellegű autók felé fordulnak, mind kevesebb klasszikus karosszériaforma marad a gyártók kínálatában. Ennek a divaton kívül kevés szakértő látja különösebb értelmét. Igazán sem a praktikum, sem a takarékosság, sem más szempontok nem indokolják ezt a változást. 

Van azonban néhány gyártó, akik nem mindenben akarnak megfelelni az aktuális trendnek, ilyen például a Mazda. Egyrészt a legtöbb klasszikus karosszériaváltozat megtalálható a kínálatában, másrészt szinte egyedülálló módon kínál szívó benzines motorokat is a modelljei többségéhez. Én a 3-5 éves kombik közül egy 2,0 literes benzines motorral szerelt Mazda 6 kombit választanék. 

Kép: Mazda

Ezek az évjáratok már a 2017-es ráncfelvarrás utáni modellt jelentik, ennek a műszerfala kicsit letisztultabb lett, mint az elődjében. Az egyetlen gond, amire külön is figyelmet fordítanék a kiválasztásnál, hogy ennél a márkánál néha egészen meglepően fiatal példányokon is megjelenhet a korrózió, érdemes esetleg egy keveset futott, ellenőrizhető előéletű autót keresni, amelyre jobban vigyáztak az átlagosnál.

Minden szubjektív szempontot félretéve felhívnám azért a figyelmet, hogy a klasszikus felépítésű ötszemélyes autók - legyenek akár lépcsőshátú, vagy kombi kialakításúak - a hátsó üléssorban ritkán kínálnak 3 felnőttnek elegendő helyet. Ez akkor lehet probléma, ha a három kamasz gyorsan és sokat nő, mert akkor hamar kényelmetlen lehet nekik egy ilyen kialakítású autóban utazni. 

A hátsó ülés még a legtöbb felső kategóriás autóban is csak két személynek kényelmes igazán. A középen ülőnek gyakran a lábánál található egy alagútszerű kiemelkedés, ami többnyire a karosszéria merevségét szolgálja, kardánalagútként ma már csak elvétve szolgál néhány hátsókerék-meghajtású típusnál. A mellette, a két szélen ülőnél ilyenkor még a háttámla előrefelé ívelő széle lehet kevésbé kényelmes. Érdemes lenne ezt a döntés előtt velük is kipróbálni. 

Ha a fentiek miatt felmerülne, hogy mégse hagyományos kombi legyen a kiválasztott, akkor a fiatal egyterűek között és a „dobozos" autók között is jó néhány olyan típus akad, ami a hátsó sorban megfelelő kényelmet tud nyújtani három embernek is. Ezekből többet is kiemeltem egyik legutóbbi tanácsomban, érdemes azt is végigolvasni.

Felkai Gábor  


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.