2021. október 24. | 10:50

Az autó sokaknak létszükséglet, hiszen valamikor csak ezzel lehet eljutni a munkahelyre, bevásárolni, vagy éppen elvinni a gyerekeket az iskolába, esetleg az edzésre. Éppen ezért azonnal megáll az élet, ha elromlik, netán végleg lerobban. Ez bizony a szó szoros értelemben vészhelyzet, amikor gyors megoldásra van szükség.

A magyar járműpark mind öregebb, 2020-ban már 14,7 év volt az átlagéletkor. De mit tehetünk akkor, ha nincs pénzünk a drága javításra, esetleg egy új autó megvásárlására? Ilyenkor a hitel jelenthet megoldást. Ki kaphat most hitelt, és ha kapunk is kölcsönt, akkor melyiket érdemes választani? Ha pedig minden jól megy, mennyi idő alatt érkezik meg a pénz a számlánkra? Ezekre a kérdésekre kerestük meg a válaszokat.

Ha elromlott az autód és drága a szervizköltség, akkor először is el kell dönteni, hogy belevágsz a javításba, vagy elengeded és inkább másik autót vásárolsz magadnak. Igazán jó pénzügyi döntést aligha hozhatsz, mert egy 10-15 éves autóra több százezer forintot rákölteni ritkán nyerő befektetés, hiszen előfordulhat, hogy az autó maga kevesebbet ér ennél. Persze ez ilyenkor másodlagos, hiszen kit érdekel a piaci érték, ha működik az autó. Előbb utóbb eljön azonban a pillanat, amikor nincs más megoldás, mint a csere, általában egy fiatalabb, korszerűbb, jobb állapotú, akár vadonatúj példányra.

Mennyibe kerül egy új és egy használt autó?

Új autót kevesen engedhetnek meg maguknak: 2021 első hat hónapjában körülbelül 65 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ám ebből 18 ezret szinte azonnal ki is vontak a forgalomból, hogy jó eséllyel külföldön értékesítsék tovább. Vagyis 2021 első felében valójában alig 47 ezer vadonatúj autót vettek a magyarok.

Eközben 2021 júniusának végéig 394 996 használt jármű cserélt gazdát, ezen felül pedig csaknem 64 ezret hoztak be külföldről. A magyarok túlnyomó többsége tehát használt autót vásárol magának, valószínűleg az árkülönbség miatt. Elképesztő, de 2019-ről 2020 végére az új autók átlagára 7,63 millió forintról 8,95 millióra emelkedett, a trend pedig a hibridek térnyerésével idén tovább folytatódott.

A magyarok árérzékenységét mutatja az is, hogy a külföldről behozott autók 60 százaléka 10 évesnél idősebb volt az év első hat hónapjában, negyven százalékuk pedig már 15 évnél is öregebben került az országba. Az áremelkedés egyébként a használt autók esetében is eszeveszett: míg 2020-ban az autók átlagos hirdetési ára a legnagyobb online autós hirdetési portál szerint 3,1 millió forint volt, ez márciusra 3,7 millió forintra, míg június végére 3,8 millió forintra nőtt. Ez utóbbi pedig éves szinten 49,9%-os drágulást jelent!

Kinek éri meg a lízing?

Ha új autót vásárolnál, akkor szinte minden modellhez találhatsz a kereskedőknél lízingfinanszírozást, így első körben érdemes ezekről tájékozódnod. Előfordulhat azonban, hogy a kedvezményes kamat csak bizonyos modellekre, esetleg felszereltségre vonatkozik, így ennek mindenképpen járj utána. Azzal tisztában kell lenned, hogy a lízingfinanszírozás esetén az autó a teljes díj kifizetéséig nem kerül a tulajdonodba (a forgalmi engedélyben és a törzskönyvben tulajdonosként a lízingbeadó szerepel), azt gyakorlatilag csak használod (pontosabban üzemben tartó leszel), így értékesíteni sem tudod, ha esetleg úgy döntenél.

Pénzügyi lízingből van változó, illetve fix kamatú konstrukció, ez utóbbi minden esetben drágább, vagyis ha ezt választod, magasabb lesz a havi törlesztőd, cserébe a futamidő alatt végig ugyanannyit fogsz fizetni. A változó kamatozású lízingnél – ahogy a hiteleknél is – a bank a kamatot előre meghatározott módon megemelheti, ami a havi törlesztőket is megdrágíthatja.

A pénzügyi lízing ezen kívül lehet nyíltvégű és zártvégű: az utóbbi esetében a tulajdonjog végül automatikusan átszáll az üzembentartóra, az előbbinél ez csak lehetőség. A nyíltvégű lízing azért lehet előnyös az egyéni vállalkozók és a cégek számára, mert amennyiben az autót a vállalkozás céljára használják, akkor az áfa visszaigényelhető lehet, a lízingdíj kamatrésze pedig költségként elszámolható.

Bármelyik pénzügyi lízing típusról legyen azonban szó, közös bennük, hogy mindenképpen szükség lesz önerőre, ami általában a vételár 20-30 százaléka, vagyis egy 10 millió forintos autónál 2-3 millió forint saját forrást mindenképpen elő kell tudni teremteni.

Használt autót vennél hitelből?

Amennyiben használt autót vásárolnál, ráadásul önerő nélkül, akkor a személyi kölcsön jelentheti a legkézenfekvőbb megoldást. A személyi kölcsön egy úgynevezett szabad célú hitel, ami annyit tesz, hogy a bank nem köti ki és ellenőrzi, hogy a pénzt végül mire költöd el (bár vannak úgynevezett autócélú személyi kölcsönök, a felhasználásról itt is csak nyilatkozni kell, utólag ezt a bank felé nem kell igazolnod).

A személyi kölcsön egy úgynevezett fedezet nélküli hitel, vagyis a hitelből megvásárolt autó nem lesz banki fedezet, így ez szabadon használható, értékesíthető. Mivel a megvásárolt autó és a felvett hitel nincs egymással közvetlen kapcsolatban, akár önerő nélkül vásárolhatsz, persze ennek feltétele, hogy a szükséges összegű hitelt a bank megadja számodra. Ha úgy döntesz, felvehetsz akár az autó vételáránál nagyobb összeget is, így a vagyonszerzési illetéket és az átírás költségeit is ebből finanszírozhatod.

Személyi kölcsönnel maximum 10 millió forintot lehet felvenni, ám az, hogy ezen belül te meddig mehetsz el, kizárólag a jövedelmedtől és a banki hitelbírálattól függ. Általánosságban kijelenthető, hogy 500 ezer forint igazolt nettó jövedelem alatt a kereseted legfeljebb 50 százaléka fordítható hiteltörlesztésre, míg félmilliós fizetéstől 60 százalék a plafon. Amennyiben nincs elegendő jövedelmed a szükséges összeg felvételéhez, akkor megoldást jelenthet egy adóstárs bevonása, ekkor kettőtök jövedelmét együttesen veszik majd figyelembe.

Személyi kölcsönből is találni változó és végig fix kamatú terméket, ám mostanában inkább az utóbbi, kamatkockázat nélküli konstrukciók dominálnak. A kamatok jelenleg 7-8% körül kezdődnek, ám a bankok árai nagyon különbözőek. Egy 4 millió forintos személyi kölcsön – 7 éves futamidővel, végig fix kamattal, 300 ezer Ft igazolt jövedelemmel – havi törlesztője például 61 000 és 77 000 forint egyaránt lehet, ami 1,4 millió forint különbséget jelent a futamidő alatt.

Persze arra nincs garancia, hogy valaki meg is kapja a legkedvezőbb ajánlatot, mert a bankok hitelbírálati feltételei sem azonosak: máshogy fogadják el például a készpénzes, a külföldi vagy éppen a vállalkozásból származó jövedelmet, ami azt jelenti, hogy ugyanakkora bevétel valahol több, míg máshol kevesebb hitelre elegendő.

A végére hagytuk a személyi kölcsönök további fontos előnyét, ami egy gyors autóvásárlás esetén mindenképpen hasznos lehet. Arról van szó, hogy a pénz itt viszonylag gyorsan, akár 5-6 munkanapon belül megérkezhet a számlára, amennyiben minden szükséges dokumentumot sikerült benyújtani a bank részére.