Van egy sportos, kétüléses kisautóm, amit nagyon szeretek, viszont úgy alakult az életem, hogy sokat utazok. Nem erre lett kitalálva szegény, így neki és nekem is kínzás, azt hiszem nézek valami nagyobb, kényelmesebb utazóautót. Felcsaptam Magyarország legnagyobb használt autós hirdetőoldalát és mellé az egyik kedvenc oldalamat, a Facebook Marketplace-t.

Előbbin csak az esetek felében, utóbbin a 90 százalékánál tapasztaltam, hogy az autóhirdetések igényesség terén felérnek Bayer Zsolt szókincsével. Odaköpnek egy fél mondatot a retkesen hagyott autó mellé, amiről készült három homályos fotó, majd tenyerüket dörzsölgetve várják a vevői bizalmat. Ugye, hogy nincs ez rendjén? Félreértés ne essék, senkit sem szeretnék kioktatni, csak összeszedtem pár alapvető hibát, amiket elkerülve könnyebben adhatsz túl a hirdetett autón. A most következő sorok kapcsán szeretném kiemelni, hogy MINDEN esetben tisztelet a kivételnek.

Tudd, hogy mit akarsz eladni, akkor írd is le!

Több hirdetésnél is találkoztam a jelenséggel – főleg Marketplace-en - , hogy a hirdetésnek nincs címe. Oda van bökve, hogy: „eladó!!!!!!”, és kész. Persze, ránézel a képre, és az esetek felében látod, hogy miről van szó, de végiggondolva nem kattintasz szívesebben olyan dologra, amiről tudod, hogy micsoda? Főleg a Facebook remek algoritmusa mellett, amiben ha egyszer rákattintasz egy serpenyő hirdetésére, onnantól eláraszt használt serpenyőkkel.

Autós hirdetés Facebookon
Összesen hét képet kapunk erről az ár és leírás nélküli Ford Ka modellről, de egyiken sincs megörökítve se a beltér, se a motortér. Ezek mellett ebből a hirdetésből sem a felszereltség, sem a motor típusa nem derül ki

A használtautó-hirdető oldalakon ez a veszély szerencsére nem áll fenn, mivel egy listából csak sikerül kikutatni az autó márkáját, típusát és a benne lévő motort, esetleg váltót. Ez egy másik probléma. Elég sok hirdetéssel találkoztam, amiben egyszerűen nem tudtam meg, milyen motor lehet az autóban. Ha én most célirányosan dízel Mercedeseket keresek (amiknek nincs mindig a hátulján a típusjelölés és a motor), akkor annyiból, hogy: „Eladó Mercedes E”, nem fogok rájönni. Sőt, olvastam végig teljes korrekt hirdetésszöveget, amiből hiányzott a motor típusa. Ráadásul valamiért sokan ráböknek a váltóválasztásnál valamire véletlenszerűen, így szinte esélyed sincs  váltó alapján értelmesen keresni.

Ennek a bekezdésnek meg sem kellett volna születnie, de sokan sajnos az árult autó nevét sem tudják leírni. Sőt, van olyan, akinek egy három betűből álló mozaikszó sem megy: BNW, Rönólt, Citren, Crhslyser és úristen, mennyi ilyet olvastam még. Persze van úgy, hogy elütünk egy-egy betűt, de legyen már a hirdetőben annyi, hogy kilövés előtt még egyszer átolvassa. A vevő sokkal határozottabb bizalommal fog felkeresni, mert feltételezi az igényességet az autóval kapcsolatban is.

Legyen a leírás pontos!

Nem kell leírni az autó egész élettörténetét, mert lesz, aki meglát egy regényt és inkább lapoz is tovább – bár ez inkább szomorú és a vevőt minősíti, viszont mindenképpen szükség van leírásra. Annyi hirdetést láttam ezzel a leírással: “Eladó, esetleg cserélhető” Igen? Mi is ez pontosan? Mennyiért? És mire cserélnéd? Persze amikor leírod neki, hogy adsz érte két utánfutónyi macskaalmot, akkor megsértődik.

Legalább annyit, hogy milyen állapotban van – nem a nepper-féle „jön, megy, megáll, teszi a dolgát” szövegre gondolok. Kicsit lehet mesélni arról, hogy mi minden új vagy javított benne, ez esetleg megragadja a vevőt, mivel neki le van tudva egy probléma.

Legyen már szabad 10 perc az életedből, amikor szépen leülsz és írsz öt sort az autódhoz, amit szeretnél eladni. Kicsit a vevő fejével gondolkodva nézd. Ha két egyforma autót hirdetnek, azt az autót vennéd meg, amihez csak oda van köpve, hogy eladó, vagy azt, amelyikhez szépen odaírják az állapotát, futott kilométer, motor, váltó, karbantartások, stb.?

VW autós hirdetés
Az egész hirdetéshez összesen egy kép van, az is szemből. Nagyon keveset tudunk meg az autóról, azok is az alap, bepipálandó dolgok. Egyáltalán nincs leírás és nekem az a 26 200 km is sántít egy 26 éves, 175 ezer fortintos autónál

Sokan nem tudják használni a Caps Lockot. Attól, hogy nagybetűvel írtad az egész hirdetést, nem lesz jobban olvasható, sőt, sokan – jogosan – inkább bele sem kezdenek. Olyan érzés mintha ordibálna velem a hirdető, és ez nem jó érzés. Hidd csak el, kisbetűvel ugyanúgy meg fogja érteni a kedves vevő. A helyesírásról már nem is szeretnék beszélni. Nem kell irodalmi művet alkotni, de érdemes odafigyelni, mert ez is az igényességet tükrözi.

Ha valami baja van, ne titkold, mert úgyis kiderül!

Még mindig itt tartunk 2021-ben egy civilizált társadalomban, hogy halomra verjük át egymást undórítóbbnál undorítóbb hirdetésekkel, majd amikor jön a panasz, felemelt vállakkal röhögünk a markunkba. Ehhez csak gratulálni tudok mindenkinek, aki ezt most magára tudja venni. Szerencsére terjednek a mindenféle autó-előélet lekérdező programok, így egyre kevesebb dolgot lehet eltitkolni, de még így is nagyüzemben megy az átverés.

Ha rohad valamilye az autónak, ismerd szépen be, még ha nem is segítesz az illetőnek megtalálni minden pontot, ne nézd hülyének. Ha valami nem működik, szólj, mert ez is bizalmat ad a vevőnek. Azt fogja érezni, hogy nem akarod átverni. Nagyon fontos, hogy a szigorúan Caps Lock benyomásával írt „NEM LOPOTT” felirattal szimplán hülyét csinálsz magadból, nem javaslom. Ide tartozik egy kedvenc, amivel nemrég találkoztam: „Eladó Renault Thalia, bal első ablaka betört, kulcsát elhagytam, jön, megy, megáll, irányár, stb, stb… „

NE titkold az árát és a rendszámot!

Potens vevő: Mennyibe kerül?

Eladó: Írj privátban

Ugye, hogy mennyire idegesítő tud lenni egy ilyen válasz? Annyi helyen látni és egyszerűen képtelen vagyok megérteni, miért jó. Szégyelli az árát? Valamit meghirdetek egy olyan platformon, amit milliók használnak és nem merem odaírni az árát, nehogy megtudja, mire számítson? Persze, sok csoportban már tiltja a szabályzat, hogy ár nélkül hirdessenek. Sokan ársáv alapján keresnek bizonyos típusokat, így lehet, hogy a emiatt potens vevőktől esel el. Aztán majd írogathatod privátban.

Autós hirdetés Facebookon
Eleve megjelenik a Caps Lock probléma, illetve a kis tömzsi leírásból sok fontos információ nem derül ki. Ennek az autónak a hátulján van motor-jelölés, így ez megoldott, viszont az árról fogalmunk sincs.

Érdemes egyébként így belőni az autó árát: amennyit kapni szeretnél érte, plusz az alku. Az alkudozás a vásárlás egyik élményfaktora, de ha jól lövöd be az árat, boldog lehetsz mert annyit kapsz, amennyit akartál, a vevő meg boldog, mert olcsóbban vihette el az autót. Anno az én autómat 630 ezer forintért hirdették, amit lealkudtam kerek 600-ra. Én is boldog voltam, mert alkudtam kicsit, ők is, mert ennyit szerettek volna kapni érte valójában. Viszont arra figyelj, ha valamit úgy hirdetsz, hogy „irányáron”, akkor készülj a pofátlan ajánlatokra és ne sértődj meg, ilyen a piac. Tett egy ajánlatot, te pedig vagy elfogadod, vagy nem.

Ugyanez a helyzet a rendszám letakarásával. Persze ez még a 2000-es évek előttről érkezik, amikor mindenkinek volt egy rendőr ismerőse. Akkoriban nyugodtan lekérhették az autót a rendőrség rendszerében, így lassan szokássá vált letakargatni a rendszámot, de napjainkban csak arra jó, hogy lecsökkented a vevő beléd vetett bizalmát. Tényleg érdemes sumákolni 2021-ben, amikor odamegyek megnézni a rendszámos autót, majd telefonon gyorsan ellenőrzöm akár alvázszám alapján? Nonszensz.

Mosd le és takarítsd ki szerencsétlen autót!

Azt gondolnánk, hogy ez egy alapvető dolog, és nem. Kicsit mozgatja a fantáziámat a Renult Scenic RX4, így gondoltam ránézek a hirdetésekre. Én értem, hogy terepjáró, de egyet nem találtam, amit lemostak. Miért hirdet valaki retkesen autót? Egy 500 forintos mosás annyival kívánatosabbá tesz bármit, pont ezt spórolnánk el? Van, amelyik autó már annyira koszos, hogy meg sem mondjuk az alapszínét. Ráadásul a leendő vevő annyit fog kikövetkeztetni, hogy: „ez egy igénytelen majom, én ettől nem veszek autót”. És teljesen igaza van.

Autós hirdetés Facebookon
Persze ez még nem olyan problémás, de szegény Audi megérdemelt volna egy mosást. Ezek mellett nem tisztul most, hogy akkor S4 vagy A4? Persze az 1,9 literes dízelmotorból ki lehet következtetni.

Ha ezek ellenére mégis ráveszem magam, hogy elmenjek megnézni, biztosan nem fogom megvenni úgy, hogy tiszta retek. Karcolások, karosszéria hibák, esetleg egy baleset nyomai? Ezeket mind elrejtheti a vastag koszréteg, esetleg sár.

Nem csak kívül, de sajnos a beltéri fotóknál is vannak gyöngyszemek. Üres üvegek, energiaitalos dobozok, cigis dobozok, félig megevett szendvics és még egyéb borzalmak a beltéri fotókon, arról nem beszélve, amikor szimplán csak tiszta kosz. Tudom, hogy sok embernek az autó elengedhetetlen munkaeszköz, amivel néha együtt jár, hogy benne él. De ha meg akarsz tőle válni, nem sokkal jobb lenne egy kicsit kipakolni? Legalább a fotók erejéig, hogy vonzóbbá tedd a vevő számára.

Az egyetlen, amit ne takaríts ki, az a motortér. Szokás mondani, hogy a koszos motortér a legőszintébb. A kipucolt motortér gyanús lehet a szemfülesebb vevőknek, persze ha a javítási munkák után mosták le a szervizben, más a leányzó fekvése.

Kellő mennyiségű, normális minőségű fotókat készíts az autóról!

Senkinek sem kell művészi fotókat készítenie, nem kell varázslatos kastély a háttérbe, de mondjuk ne egy sötét garázsban állva szenvedd össze a képeket. Látszódjon mindene az autónak, ne legyen letakarva, ne olyan fotókat készíts, amiben csak egy-egy elem látszik. Ne legyenek a képen olyan dolgok, amik nem kellenek rá, például feszítő emberkék vagy állatok – nem rájuk kíváncsi a vevő.

Citroen autós hirdetés
Miért van szükség a fekete-fehér filterre, ennél a látszólag leélt állapotú Xantián? Tán rejteget valamit az eladó, nem szeretné, ha valami a hirdetésen keresztül kiderülne? Nem biztos, de ez jön le a vevő szemében. Ráadásul egy képet nem kapunk a beltérről vagy a motortérről.

Napjainkban az átlagos telefonok is normális fotókat készítenek, így nem olyan nehéz jó képet csinálni az autóról. Ha neked nincs is ilyened, legalább kérj meg egy ismerőst, hogy segítsen ki, mert sokat számít, ha egy jó minőségű fotót kap az érdeklődő.

Mindig a legfontosabb dolgokat fotózd le, de ha nincs limit a feltölthető fotók számában, akkor se ess túlzásba. Ha valami hibája van az autónak, és azt képekkel tudod demonstrálni, ne habozz. Ha nem a hirdetésben, élőben kiderül és akkor még bokszolhatsz is egy mérges vevővel.

Nem egy bonyolult dolog autót hirdetni, tényleg csak pár apróságra kell odafigyelni, a többit megoldja a józan paraszti ész. Egy igényes hirdetés bizalmat épít a lehetséges vevők felé, sokkal könnyebben fogod tudni eladni a kocsit. Ha a fent leírtakat betartod, talán még felül is emelkedsz sok másik hirdetésen, és hamarabb látószögbe kerülsz. Ez nem a marketing magasiskolája, hanem egyszerű pszichológia. Csak gondold végig fejben, hogy mi milyen hirdetést olvasnál szívesen az adott autóról, honnan vásárolnád több bizalommal. Ilyen egyszerű.