A leggyakoribb hibák, amelyeket elkövethetsz a klíma használata közben.
Itt a nyár és itt vannak ismét az extrém meleg napok. Ahogy a hőség egyre hosszabb ideig kitart, a klíma úgy kap egyre nagyobb szerepet az utazások során. Az autók légkondicionáló berendezése ugyanakkor nem csak a közérzetet javítja és teszi elviselhetőbbé a végeláthatatlan meleget, hanem nagy mértékben hozzájárul a biztonság növeléséhez is a kánikulában.
Az optimális hőmérsékletre hűtött gépkocsiban az utazás pihentetőbbé válik, a vezető jobban tud az útra és a környezetére figyelni, reakcióideje jelentősen csökken. Ugyanakkor a klíma rendeltetésszerű használata korántsem magától értetődő, sokan sokféleképpen rontanak a hatásfokán akaratukon kívül is. Íme a leggyakoribb hibák, amelyek elkerülésével tudatosabban fogod használni a klímát és gyorsabban lesz hűvös az autódban.
Első hiba: Induláskor a klíma maximumon, ablakok fent
A leggyakoribb hiba, hogy a felmelegedett autóban indulás után minimum hőmérsékletre és maximum ventilátorfokozatra van állítva a klíma, miközben az ablakok fent vannak. Ez valószínű abból a berögződésből fakad, hogy a légkondicionálás csak akkor működik hatékonyan, ha az ablakok fent vannak. Ez önmagában igaz, de nem az indulás utáni első percekben.
Felhúzott ablakokkal ugyanis a benti forró levegőt cirkuláltatja a rendszer, ahelyett, hogy a leengedett ablakokon át érkező menetszél gyorsan kivigye a meleget és lehűtse a felforrósodott kabint. Ha így teszel, akár 5 perccel is hamarabb elérhető a kívánt hőfok, mert a 30 fokból hamarabb csinál a légkondi 25-öt, mint 50-ből.
Második hiba: A külső hőmérséklethez képest alacsony beállított hőmérséklet
Általánosságban elmondható, hogy az utastér hőmérsékletének maximum 10 fokkal szabad alacsonyabbnak lennie, mint a külső hőmérséklet. Az extrém különbségek megterhelik a szervezetet, amely különösen az idősebbek számára jelent fokozott veszélyt. A hideg autóból kiszállva a nagy meleg hatására kitágulnak az erek és a hirtelen vérnyomáscsökkenés miatt fennáll a rosszullét veszélye. Az egészségre veszélyt jelentő probléma fordított esetben is jelentkezik, akkor a megizzadt ember egyből megfázhat, amikor beül a jéghidegre hűtött autóba.
Harmadik hiba: Légáram az utasokra van irányítva
Ismét egy egészségügyi szempontból is mérlegelendő szempont, hogy ne az utazók testére legyen irányítva a hideg légáram. Egy jól működő légkondicionáló 10 fok alatti levegőt fúj be az utastérbe, ami a kinti 30 fokok után értelemszerűen nem egészséges, főleg ha az ember az izzadt testére kapja közvetlenül a hideget. Ez a megfázás meleg „hidegágya”.
Másfelől viszont, ha az elöl helyet foglalók az arcukba kapják a klíma hűvösét, azzal jelentősen gátolják a rendszer működését, mivel elállják a légáramlat útját. Ezáltal nem lesz egyenletes a gépjármű temperálása, bennük hamis hőérzetet kelt, miközben a hátul utazók még javában főnek a saját levükben. A légáramot érdemes mindig az ablakokra irányítani, hogy biztosítva legyen a levegő szabad útja, ezáltal a teljes utastér átszellőzése.
Negyedik hiba: Kevés folyadékbevitel
A klíma nemcsak lehűti a levegőt, hanem szárítja is azt. Ezáltal könnyen kiszárad az ember szeme, mely ha az ember nem iszik elegendő mennyiségű folyadékot, könnyen átmeneti látásproblémákhoz vezethet, ami csökkenti az autózás biztonságát. Az ember nyálkahártyája is kiszáradhat, melynek tünetei a köhögés és/vagy nehézlégzés. A tiszta víz bevitelével megelőzhetők e problémák és jót teszel az egészségednek is.
Ötödik hiba: A légkondicionáló karbantartásának a hiánya
Érdemes minden szezon előtt ellenőriztetni a légkondicionáló berendezést. A szakemberek azon túl, hogy leellenőrzik a hűtőközeg nyomását és pótolják, ha szükséges, kérésre átfertőtlenítik az egész rendszert. A klíma működése nagyfokú pára- és vízképződéssel jár, ami miatt gombák és baktériumok telepedhetnek meg a csövekben. Tisztítás hiányában ezek spórái bejuthatnak az emberi szervezetbe is. Nagyon súlyos betegséget kockáztat az, aki nem szán időt és pénzt a rendszeres karbantartásra.
Hatodik hiba: Télen nem kapcsolod be a klímát
A korábban említett levegőt szárító tulajdonsága miatt, ha bepárásodnának az ablakok, bátran bekapcsolhatod a légkondit. Igen, még télen is. Az igaz ugyan, hogy a legtöbb autó klímája nem fog bekapcsolni hideg időben (a fagykármegelőzése miatt), de például egy esős, 6 fokos napon a párát nagyon gyorsan lekapja a bekapcsolt légkondicionáló. Ehhez nem feltétlenül szükséges hidegre állítanod a hőmérsékletet, maradhat a kellemes melegen a hőfokszabályzó, a klíma be fog kapcsolni.
Autója válogatja, hogy ez a trükk működik-e, vannak típusok, ahol a rendszer nem kapcsolja be a klímakompresszort addig, amíg az utastér hőmérsékleténél nem állítjuk hidegebbre a hőfokot. Érdemes kitapasztalnod, hogy a saját autód klímája miként viselkedik télen. A digitális klímák kezelőpaneljén található „párátlanító” gomb megnyomásával télen is automatikusan bekapcsol a légkondi. A párásodás megelőzésén túl is van értelme be-bekapcsolni a rendszert, ugyanis azzal elkerülhető a tömítések kiszáradása (mely a klímagáz elszökését okozza) és a kompresszort is átjárja az olaj.
Hetedik hiba: Megérkezés előtt nem kapcsolod ki a rendszert
Azt már sokan tudják, hogy a turbófeltöltőt vissza kell hűteni egy-egy komolyabb menet vagy zúzósabb autópályázás után. Ennek oka, hogy a leállított motor miatt azonnal megszűnik a felhevült feltöltő olajozása és hűtése. A forró pangó olaj megéghet a tengelyeken és hopp, a turbó már károsodott is. A klíma esetében is fontos lenne, hogy hagyd „kihűlni”.
Kapcsold le megérkezés előtt és hagyd a ventilátort magasabb fokozaton fújni még néhány percig. Ezáltal kiszárad a párologtató és környéke így megakadályozva, hogy elszaporodjanak a gombák és baktériumok a nedves rendszerben. Ezzel az apró trükkel az egészségedet is véded és megelőzöd a kellemetlen szagokat is.