2024. február 14. | 14:24

Az elmúlt évek statisztikái között szemezgettünk, és megnéztük, mely korcsoport hány balesetet okozott.

A baleseti statisztikákat sosem jó nézegetni, azonban ezeknek is köszönhető, hogy például egyes útszakaszok biztonságosabbá válnak, vagy épp bizonyos szabályok szigorodnak. Most kíváncsiak voltunk, hogy az elmúlt években hogyan alakultak a balesetek számai, és főleg kik okozták azokat.

A Központi Statisztikai Hivatal statisztikát készített az ORFK személyi sérüléses közúti közlekedési baleseteinek adataiból, vagyis azok az esetek kerültek ide, amelyekről valamilyen jegyzőkönyv vagy feljegyzés készült, illetve közúton követték el.

A 2021-es, 2022-es és 2023-as évben történt incidensek érdekeltek minket, ám végül a tavalyi statisztikákból csak az első kilenc hónapét kaptuk meg – mivel az utolsó három hónap még feldolgozás alatt áll –, így ez alapján általánosítottunk ’23-ra. Érdekes ugyanakkor, hogy míg a KSH-tól nem kaptunk végleges számokat február közepén, a Magyar Autóklub közel egy hónapja már tudta, pontosan hány személyi sérüléssel járó baleset történt hazánkban – itt azonban nem embertípusokra, hanem régiókra bontották le az adatokat.

2021-ben összesen 14 233 olyan közlekedési baleset történt, amelyben megsérült valaki. Egy évvel később valamivel több, 14 748, míg tavaly (az Autóklub információi alapján) a két évvel korábbihoz közeli, 14 355 darab incidenst regisztráltak. 

A korosztályokat nézve a legtöbb balesetet általában a 46 és 50 év közöttiek okozták, bár 2021-ben megelőzték őket a 31-35 év közöttiek. Ami a fiatalok és idősebbek közti különbséget illeti, előbbi csoportba soroltuk a 18-tól 27 éves korosztályba tartozó személyeket, míg utóbbiba a 60 év felettieket.

Ezek alapján 2021-ben 2690 balesetet okoztak a fiatalabbak, míg 2022-ben már 2778-at, 2023 első kilenc hónapjában pedig közel annyit, mint ’21-ben összesen: 2616-ot. Ezzel szemben a 60 év felettiek 2021-ben 2655, ’22-ben 2872, míg tavaly januártól szeptemberig 2737 balesetben voltak vétkesek.

A növekvő tendencia mind a két csoportnál megfigyelhető sajnos, viszont a esetszámok tekintetében nincs számottevő különbség – az utóbbi időben kicsit az idősek felé billent a mérleg negatív nyelve. Általánosságban elmondható, hogy az összes baleset több mint egyharmadáért ez a két korcsoport felel. Ám ne legyünk ilyen negatív hangvételűek, hiszen még tavaly októberben arra a következtetésre jutottunk, hogy némi javulás is észlelhető a magyar közlekedéskultúrában.

KSH

Depositphotos