2023. február 11. | 08:05

Olvasónk nemrég vásárolt egy fiatal Subarut fokozatmentes automata váltóval és szeretné kitolni az élettartamát, de nem tudja, hogy kinek higgyen.

Tisztelt Alapjárat!

Fél éve lettem tulajdonosa egy 2017-es Subaru Forester XT-nek, FA20, 2,0 literes, turbós motorral és 8 sebességes Lineartronic váltóval. Kérdésem a váltóolaj cserének szükségességére vonatkozik. Ezzel kapcsolatban több szervizben is egyeztettem, a vélemények megosztottak.

A gyártó nem írja elő a cserét, ugyanakkor több szerviz is feltétlenül szükségesnek találja minden 60-80 000 km körül. Üzemeltetői véleményeket olvasva megállapítható, hogy néhányan, a váltó- illetve differenciálolaj cseréje után különböző jelenségeket tapasztaltak, mint csikorgás, kattogás stb...

Mitévő legyek, cseréltessem vagy nem az olajat? Megjegyzem, hogy nem feltétlenül a költségek riasztanak el (habár nem elhanyagolható a több mint 100 000-es tétel), inkább az autó megbízhatóságát fokoznám.

Köszönettel és üdvözlettel,
László

Mielőtt megválaszolnánk a kérdést, érdemes tisztában lenni a CVT váltó működésével. Robogóknál jól bevált technika és ott bordás szíjat használnak, míg autóknál ritkább és ott fém lánc váltja fel a hajtó szíjat a súly- és teljesítménytöbblet miatt. Alkatrészeinek más karbantartási igénye van, mint egy hagyományos automata vagy kézi váltónak.

A rendszert azért hívják fokozatmentes automatának vagy máshol variátornak, mert az áttételi arány szinte végtelen lehet. Bár van két végállása a rendszernek, a kettő között szinte bármilyen tartományban futhat a lánc gázpedálállástól és tereptől függően.

Ennek fényében összezavarhatja az embert, hogy a Subaru mégis 8 fokozatú Lineatronicnak hívja CVT váltóját. Ez azért van, mert manuális módban a rendszer képes nyolc külön áttételi fokozatot szimulálni, ha nekünk erre van igényünk. Ez egyébként nem egyedi megoldás, sok gyártónál vannak szimulált fokozatok a fokozatmentes automata váltóknál.

A kérdésre visszatérve annak érdekében, hogy pontos választ adhassunk, megkerestük Csánk Richárdot, aki automata és manuális váltókat szerel, hogy mi a véleménye a CVT váltó olajcseréjével kapcsolatban. Általánosságban elmondta, hogy a CVT váltó egy nagyon nyűgös dolog, akármelyikről is beszélünk.

Elmondása szerint mindenképpen kell benne cserélni az olajat és még a szakszervizek által mondott 60-80 ezres csereperiódust is soknak tartja. Richárd meglátása szerint olyan 45-50 ezer kilométerenként érdemes lehet olajat cserélni, mivel a variátorban a lánc és a kúpos tárcsák kapcsolata miatt extra terhelés van.

Emiatt az olaj is hamarabb elhasználódik, illetve a szűrő is hamarabb megtelik. Emellett a keletkező fémreszeléket általában mágnesek gyűjtik egy ilyen váltó olajterében, ezeknek a kapacitása is véges.

Az olajcsere után hallható különös hangokra azt mondta, hogy ez sajnos nem csak CVT, de hagyományos automata váltó esetében is előfordul. Az olajcserekor a leengedett olajból megállapítható a váltó belső állapota. Richárd azt mondta, hogy olajállapot alapján simán következhet egy váltóleemelés, takarítás és a belső szűrő cseréje, majd egy alapos átnézés.

Kiemelte, hogy egy sima automata váltó esetében szinte 99 százalékban a lamellákból származik a törmelék. Egy CVT váltó esetében ez a forrás viszont sokkal inkább a lánc és a hozzá tartozó kúpos alkatrészek súrlódása.

Subaru