2024. január 23. | 18:02

A modern autók elterjedésével a gyűjtött és kezelendő adatok mennyisége robbanásszerűen megnőtt, azonban eddig nem volt tisztázott, kié is ez a sok információ. Egy rendelet pontot tett a dolgok végére.

A mai autókban a távoli elérés szinte már elvárt extra, de még ha nem is rendelkezünk ilyennel, elég egy beépített vészhívás funkció, hogy biztosak legyünk benne, járművünk adatokat gyűjt rólunk. Egy baleset során ugyanis az autó maga is kezdeményezhet segélyhívást, méghozzá többek között helyzetünk megosztásával, ilyen formában pedig akkor is folyamatosan monitorozza, merre járunk, amikor nem is használunk GPS-t.

Nemrég írtunk mi is arról, hogy a Hyundai akár az utcákat is megfigyelné autóival, így növelve a közbiztonságot. Azonban az éremnek két oldala van, ezekkel a folyamatosan gyűjtött adatokkal könnyű adatbázist készíteni és visszaélni.

Egyáltalán kihez tartozik az a sok információ, amit autóink vezetés közben gyűjtenek és eltárolnak? A Magyar Autóklub a Nemzetközi Automobil Szövetséggel együtt támogatta egy olyan rendelet létrehozását, amely segíti a modern járművekben keletkező adatok elérhetőségét nemcsak a gyártók, hanem a felhasználók számára is.

Az Európai Unió Tanácsa végül elfogadta az elé került rendelkezést. Ezek alapján új adatmegosztási jogszabály lépett életbe ez év január 11-én, amely kimondja, az autóban keletkező adat annak tulajdonosáé.

Ezt ráadásul bármikor megoszthatja saját szervizével, biztosítójával, így a márkafüggetlen autójavítók is birtokába kerülhetnek a szükséges adatoknak, ami meggyorsíthatja, olcsóbbá teheti a különböző szervizelési folyamatokat. A méltányos adathozzáférésre és -felhasználásra vonatkozó rendelkezés egyúttal segíti az átláthatóságot, javítja az iparág versenyképességét is.

Persze a gyári szervizek aligha örülnek az új regulának, ám a felhasználók rövid és hosszú távon is jól járhatnak a választási szabadság növekedésével és az árak normalizálódásával.

Depositphotos