Az M1-M7 kivezető szakaszán gyakran megtörténik, hogy egy autó befejezi az előzést, és a középső sávba sorolna. Mi van azonban akkor, ha a külső sávban lévő autós éppen a középső sávba sorolna?

Olvasónk a következő, hétköznapi szituációval kapcsolatban fordult hozzánk:

"Kedves Pataki Melinda!

Kérdésem az egy irányba 3, vagy több sávos utakon történő sávváltással kapcsolatos, illetve az erre érvényes elsőbbségi szabályokra.

Kinek van elsőbbsége, ha a külső és a belső sávban egyszerre (egy helyen) szándékozik két autó sávot váltani és átsorolni a középső sávba? Például, ha az M1-M7 kivezető szakaszán a belső sávban haladó éppen befejezne egy előzést a külsőben közlekedő pedig pont megkezdene egyet, vagy sávváltással segítene egy felhajtó autót?

Szintén érdekelne a válasza, egy hasonló, de városi párhuzamos közlekedési helyzetre vonatkozóan. Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Tamás"

Olvasónk kérdése ezen a ponton válhat csak igazán izgalmassá, főként, ha egy kicsit sűrűbb a forgalom:

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Kedves Tamás!

Az egy irányban három forgalmi sávval rendelkező úttesteknél egységes a szabályozás lakott területen és azon kívül egyaránt. Kérdése alapvetően a jobb oldalon való haladáshoz, a jobbra tartási kötelezettséghez, a jobb oldal preferenciájához kötődik. A jobbra tartási kötelezettség lakott területen kívül szigorúbb.

Amikor a külső sávon haladó befelé szeretne sávot váltani, a harmadik, legbelső sávon közlekedő pedig kifelé kíván sávot váltani, akkor a jobb oldalon lévő, azaz a külső sávról „induló”/ sávváltást megkezdő jármű hajthatja végre először a manővert. Amennyiben megközelítőleg azonos időben kívánják végrehajtani. Mindkét résztvevő félnek kötelessége nagyon alaposan meggyőződni a művelet veszélytelenségéről, s a járműveik holttereibe pillantással ellenőrizni a biztonságos kivitelezést.

Előfordulhat lakott területen például telezöldes forgalomirányítású kereszteződésben, hogy az egyik jobbra fordulva érkezett a külső sávba, a másik balra kanyarodva jutott a belső sávba. A külső sávon haladónak szükségessé válhat a középső sávra hajtás, mert például meghatározott távolságot követően jobbra kanyarodó sávvá alakul a jobb szélső forgalmi sáv. A bent haladó pedig egyszerűen csak alkalmazza a jobbra tartást, netán jobbra befordulásra készül fel.

Lakott területen kívül tényleg segítheti a külső sávon haladó a becsatlakozást balra sávváltással. A legbelül haladó – csupán egy közepes (nem nagy) forgalomsűrűségnél – gyorsabban elhaladt a középső sávon közlekedők mellett, s felkészül mondjuk – a kérdés alapján – az M1-es irányába való továbbhaladásra. Inkább tipikusabb az ilyen sávváltás a M1-M7 bevezetőjének összetalálkozását követően, illetve a pihenőhelyre, bevásárlóközpontokba való lehajtáshoz.

A biztonságos manőverezésben sokat segít a korábbi folyamatos forgalomfigyelés, a tükrök rendszeres használata, továbbá a holttérfigyelő, mint vezetéstámogató rendszer. A kulcs ilyenkor is a holttérről való kellő idejű, precíz meggyőződés.

Tudatos, előrelátó közlekedést kíván:

Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

Google Maps