Komoly összegekbe kerülhet, ha figyelmetlenül, vagy éppen akkor használjuk a ködlámpát, amikor nagyon nem kellene.
Az autózásban a figyelmetlenség rengeteg problémát okozhat, egészen onnan kezdve, hogy egy figyelmetlen autós miatt nagyobbat kell fékeznünk azon át, hogy egy észre nem vett tábla bírsághoz vezethet egészen addig, hogy egy STOP-tábla figyelmen kívül hagyása csúnya karambolban végződhet.
Azonban az is figyelmetlenség, ha nem tudjuk, hogy autónk bizonyos funkciói hogyan működnek, illetve mikor is kell és mikor nem kell használni őket. Egyik ilyen terület a lámpatestek használata. A ködlámpa, amelynek neve is mutatja, akkor segítheti a közlekedőket, ha az utat sűrű, átláthatatlan ködfátyol borítja, így a látási viszonyok töredékükre esnek vissza.
Sok autós azonban vagy nincs tisztában azzal, hogy a ködlámpa ezekre az esetekre szolgál, vagy csak nem érdekli, mert számtalan sofőrrel találkozni, akik tiszta éjjeleken, vagy akár nappal is felkapcsolt ködlámpával közlekednek szemerkélő esős időben, ami nem csak indokolatlansága miatt zavaró, hiszen a látási viszonyok nem követelik a ködlámpa használatát, ami viszont másokra nézve is zavaró, az az, hogy az erőteljes fényű lámpa könnyen elvonhatja, megzavarhatja a többi autós figyelmét.
Arról nincs kutatás, hogy mégis milyen okból szeretik rengetegen használni a ködlámpát teljesen tiszta látási viszonyok esetén is, és az elmúlt évekhez képest talán csökkent az ilyen sofőrök száma, azonban továbbra is szinte minden esti autóút során találkozom sofőrökkel, akiknek tiszta ég alatt is fel van kattintva a ködlámpa. A kedvesebbik, amint meglátja, hogy közeledem szemből, lekapcsolja, de van olyan is, aki fittyet hány a szembe jövőkre (a hátsó ködzárót használókról már nem is beszélve).
Valamivel érthetőbb az eset akkor, ha az egyik tompított fényszóró kiégett, így a ködlámpa ugrik be helyettesítőnek, de a legtöbb autóban van még izzószett, sok modellnél pedig gyorsan ki lehet cserélni, így semmi nem indokolja, hogy valaki huzamosabb ideig autózzon felkapcsolt ködlámpákkal.
Mi is pontosan a ködlámpa?
A ködlámpa, valamint a ködzárófény az autó kiegészítő lámpái, amelyek csak indokolt esetben használhatóak, elsősorban nehéz, ködös útviszonyok esetén. A KRESZ azt mondja a ködlámpáról:
"Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják”.
Az indokolt eset persze esetenként eltérő lehet, de a lényeg, hogy a sofőrnek magának kell mérlegelnie, hogy az útviszonyok olyan rosszak, hogy kell a ködlámpa.
A 6/1990 KÖHÉM rendelet a következőképpen árnyalja a KRESZ leírását:
„Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. 5.14. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”
Ez alapján a ködlámpát, pontosabban az első ködlámpát vagy ködzárófényt akkor célszerű használni, ha köd van, durván havazik vagy esik, esetleg porfelhő van az úttesten és a lámpa használata javítana a helyzeten. A hátsó lámpák pedig csakis sűrű köd esetén használhatóak.
Mennyire büntethet meg a rendőr?
A ködlámpa helytelen használatáért a rendőrség akár 30 ezer forintos bírságot is kiszabhat, amely más országok ugyanezen közlekedési szabályszegésének büntetéséhez képest igencsak magas, így már csak ez a büntetési összeg is elég kellene legyen ahhoz, hogy odafigyeljünk a ködlámpák helyes használatára.
Mit lehet tenni, ha az előttem haladó ködlámpát használ, ami zavar?
A hátsó ködlámpa formáját és színét nem egyszerű elfelejteni, ha valaki hosszú időn keresztül mered rá az úton, mert az előtte haladó ezt is felkapcsolta. Van, aki arra esküszik, hogy meg kell előzni, de ez már önmagában veszélyes mutatvány, nemhogy akkor, ha sötét van és talán még köd is. Mások jelezni szoktak, vagy a reflektorral, vagy saját, első ködlámpájukkal, ám ez nem szabályos.
Az egyetlen jó megoldás az lehet, ha vagy lelassítunk, akár félre is állunk egy arra alkalmas, biztonságos helyre, amíg pár percig kicsit el tudunk feledkezni a retinánkba égett fényekről. Ezután folytatva az utunkat már nagy valószínűséggel nem találkozunk össze ismét ezzel az autóssal.